Kynäruisku

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Juutalainen

Re: Kynäruisku

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Piti oikeen tarkistaa. Ei ole osa 14 vaan kuminen holkki rungossa.
wzlo

Viesti Kirjoittaja wzlo »

Kiitos kaikille vastanneille avusta. Varsinkin Myyrälle kourallinen ruusuja! Venttiilin avasin ja putsailin ja hinkutin. Nyt pelittää!
eakin

Viesti Kirjoittaja eakin »

Tuli tilattua ebaysta joku tollanen kiinalainen halparuisku testiin:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0655302437

Viimekesän maalailin Badger 350 ruiskulla ja ei hajua minkä kokoinen neula siinä on. Tuossa kiinalaisessa näyttäs oleva 0.35mm ja tuntuu että tolla toi ruiskun leveys on varmaan 10x kapeampaa ku tolla badgerilla. Onko toi ihan normaalia vai onko mulla säädöt jotenkin persiillään? Testailin maalata tolla jotain kapuloita ja esim. koko vaapun pohjan maalaaminen siniseks tolla aika työlästä, tarkkaa jälkeä ja esim pilkkuja kyl tosi helppo tehdä verrattuna badgeriin. Onko tuolla tollaseen 0.50mm neulaan paljon eroa suihkun leveydessä? Kannattaako suosiolla hommata joku toinen ruisku pohjien maalaamiseen ja jos kannattaa niin millanen? Toi badger ois muuten ihan hyvä, mutta tosta on neula rikki ja ei jaksais noita letkuja venksata, eli mielellään tollasella 1/8-kierteellä liitos.
Heggu

Viesti Kirjoittaja Heggu »

eakin kirjoitti:Tuli tilattua ebaysta joku tollanen kiinalainen halparuisku testiin:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0655302437

Viimekesän maalailin Badger 350 ruiskulla ja ei hajua minkä kokoinen neula siinä on. Tuossa kiinalaisessa näyttäs oleva 0.35mm ja tuntuu että tolla toi ruiskun leveys on varmaan 10x kapeampaa ku tolla badgerilla. Onko toi ihan normaalia vai onko mulla säädöt jotenkin persiillään? Testailin maalata tolla jotain kapuloita ja esim. koko vaapun pohjan maalaaminen siniseks tolla aika työlästä, tarkkaa jälkeä ja esim pilkkuja kyl tosi helppo tehdä verrattuna badgeriin. Onko tuolla tollaseen 0.50mm neulaan paljon eroa suihkun leveydessä? Kannattaako suosiolla hommata joku toinen ruisku pohjien maalaamiseen ja jos kannattaa niin millanen? Toi badger ois muuten ihan hyvä, mutta tosta on neula rikki ja ei jaksais noita letkuja venksata, eli mielellään tollasella 1/8-kierteellä liitos.
Onko maali varmasti tarpeeksi ohutta? Itse ainakin olen saanut joskus (tarkoituksetta) varmaa tussin paksuista jälkeä liian paksulla maalilla joka kuitenkin tuli läpi..
eakin

Viesti Kirjoittaja eakin »

Kyllä tuo maali oli varmasti tarpeeksi ohutta, ehkä jopa liiankin. Nyt keksin vasta tuon neulanlukitus-säätöhomman toiminnan tuolla perässä, eli taitaa tuolla vähän leveämpääkin saada kun siirtää tuota neulaa vähän taaksepäin koko systeemissä. Pitää testata illalla töitten jälkeen.
kalamies92
Lähtenyt lataamoon

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

Kyllä. Uuden kynäruiskun hankinta olisi edessä. Tähän asti maalaillut jo useamman vuoden Badger 200-NH:lla ja ihan suht. tyytyväinen olen ollut. Mitä nyt neula joskus meni käyräks mut se oli vain omaa laiskuutta. Mutta asiaan, nyt vois vihdoinkin ettii ittelleen uuden kynäruiskun. Vaappuja olen sen verta maalaillut että pitäis pysyä kädessä ihan OK:sti.

Siirränkin mietintäni teidän käsiinne: etsi minulle HYVÄ kynäruisku. Ja ei, en tarkoita hyvällä yli 200e maksavaa, mutta yli satasen saa mennä. Ei sen alle taida löytyykkään juuri mitään. Iwataa varmaan ehottaa monet, mutta muutkin mallit käy -sikäli mikäli ovat hyviä! Vuos takaperin oli viimeks kynäruiskun hankinta kauppalistalla. Vaan jos sitä nyt tosissaan...

Eli toi mun nykyinen Badgerihan on säädettävä peräpäästä, mihin olen ollut tyytyväinen. Ei tarvi laiskan ihmisen vaihella eri kokoisia neuloja koko aikaa. Ja alakupillinen on ollut. Yläkupillista olisin ehkä vailla, mutta alakupillisuus ei ole este. Onko ruiskuja, jossa on molempien mahdollisuus?

Ja mielellään olisi hyvä jos tuote olisi mahdollista tilata Suomen maasta, mulla ei nääs oo eBay tunnuksia tai paljos muutakaan. Rahaa on kohta edes, onneks :lol:

Lyhyesti vielä: pyydän Teitä etsimään minulle hyvän kynäruiskuehdotelman ja lisäämään sen tänne, mielellään plussien ja mahdollisten miinusten kera. Jos ei viikkoon oo tullu ainuttakaan ehdotelmaa, lienee kai pakko ottaa itteesä niskasta kiinni ja yrittää iteki tehä jotain asian eteen. Ajattelin vain pääseväni helpommalla, ku ei tarviis sitte nii arpapelillä kattoo et sattuskoha toi olee mulle hyvä. Kiitos!
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Perusruutta moneen käyttöön.
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1018

Mie itte näihin badgerin malleihin olen hieman ihastunut ja paljonhan se painaa kun pelekkiä alakupillisia käytän.
Varaosat suomesta, ei niin tarkka maalin paksuudesta, saa ohutta ja leviää viivaa. Mitäpä sitä muita ihmeellisyyksiä tarttee.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
kalamies92
Lähtenyt lataamoon

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

Vaikuttaa ihan hyvältä. Pitää harkita vakavasti
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Minulla on tälläiset ruiskut ja en enään ikinä vaihda Iwataa mihinkään muuhun merkkiin.
Jopa tuo alempi halppis on parempi kuin mikään muu mitä olen koskaan kokeillut. Tuo ylempi on sitten jo aika huikea ja sopii ammattikäyttöön, maalimäärän esisäätö on loistava ominaisuus olen daivaassa

http://www.sspaintingart.com/Kauppa/pro ... s.php?p=11

http://www.sspaintingart.com/Kauppa/pro ... s.php?p=19
mutku

Viesti Kirjoittaja mutku »

neljänkympin yamalla menty aina :D
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Tuleeko muuten tosta .3 suuttimesta miten helmiäiset lävitte?
Jan1

Viesti Kirjoittaja Jan1 »

tkj kirjoitti:
Tuleeko muuten tosta .3 suuttimesta miten helmiäiset lävitte?
Itselläni on 0.3 suuttimella (Iwata Revolution - BR (HP-BR) eikä ole ollut cabin helmiäisvärien kanssa mitään ongelmaa.
Eli hyvin tulee läpi
mk74

Viesti Kirjoittaja mk74 »

Heitetääs kyssäri kenellä on moinen kapistus:

Eli kyseessä Yaman yläkupillinen ruutta.
Alkoi pikkuhiljaa kyrsiin kun ei alkanut saada maalia/ilmaa kunnolla läpi.
Liipaisinta piti aina vain painaa lujempaa,letkun liittimen jos kiristi liian kireälle ilmaa tuli aina vain vähemmän.
Ruutta atomeiksi jos monennenko kerran ja aina sama juttu.
Mutta huomio keskittyi lopulta liitinjutskaan.Toi kuvasssa näkyvä messinkirengas tapin ympärillä oli aivan pinnassa.Mikä kyllä selittäisi jos letkunliitin on liian kireällä-vähemmän ilmaa.

Ens silmäyksellä näytti ,että onko jotenkin puristussovite.
Tarkempi rassaaminen osoitti sen olevan jengalla kasas.
Ja lopulta pyörittelin sen auki ja kasaan.
Sen verran kokeilin pelkkää ilmaa päästää läpi,ainakin tuntuis paremmin suhisevan.

Voisko liittimen o-rengas aina letkua irrottaessa hiukan "purrut" kiinni ja hiukan tuonut jengalta aukipäin.
Muuta selitystä ei kyllä tule mieleen ,kun toiminut moitteetta paitsi nyt on alkanut temppuilla.

Mutta jos jollain on em.ruutta niin olis kiva tietää pitääkö olla noin pohjassa koko sisus.
Vielä ei millään viittisi maalia alkaa sotkeen sisuskaluihin.

Ja vielä jos löytyy vaikka linkkiä räjäytyskuvista,niin aina vaan paree.
yama.jpg
yama.jpg (48.02 KiB) Katsottu 6347 kertaa
Käämö

Viesti Kirjoittaja Käämö »

Kuuluu olla joo. Ota liipasin pois ja pudoto aukossa näkyvään n.3mm halkaisijaltaan olevaan tappiin tippa - vaikka parafiiniöljyä. O-rengas puree aika raakasti kiinni kun ei ole liukkaria.
mk74

Viesti Kirjoittaja mk74 »

OK.
Kiitoksia neuvosta ,jos pitääpi noin oleen osat.
Ja täytyy sitä öljyä hiukan tiputtaa o-renksulle.
Pitää joku päivä kun ehtii,niin testata oikein maalin kera.

Sen verran löysin suuntaa antavan kuvan IKH:n sivuilta:
http://www.ikhservice.com/tiedostot/raj ... ab1004.pdf

Mutta ei tuosta osa nro.18 sisuskaluista oikein täysin selvää hahmotelmaa saa
pikeBoy

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Nyt kun on puhuttu badgereista niin otan Iwatat kommentoitavaks.

Tääl oli aiemminki sama kysymys, mut ei vastausta, eli kumman ruiskun ostaisin ensiruutaksi: Iwata HP-CR vai HP-BR? Eroa noista löysin sen että BR: ssä on pienempi suutin, onko oleellinen? Ja maalikuppi on isompi CR:ssä.
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Pienempi suutin tukkeutuu herkemmin, mutta saa tarkempaa jälkeä. Tosin mun mielestä vaappuhommissa ei tarkempaa tarvi saada mitä tolla c:llä saa. Mää ottaisin c:n. Varsinkin ensimmäiseksi ruutaksi. Molempia kokoja löytyy itseltä.

edit: Tossa cr:ssä näky olevankin 0,5mm suutin. 0,3mm on passelimpi. Ottaisin siis B:n.
pikeBoy

Okei, tossa br:ssä on vaan ihan hiton pieni toi kuppi, et se varmaa haittaa puhdistusta jonkun verran. Mut sit löysin Iwatan eclipsen hp-cs:n jossa sit taas on .35 suutin ja isokokonen kuppi. Hintakaan ei oo kauheesti isompi. Taian ottaa sen.
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viesti:

Kyllä minä päätyisin juuri tuohon jossa on isompi kuppi, sitä kun ei saa suurennettua mutta suuttimia saa hankittua eri kokoisina jos tarvetta on.
Isollakin suuttimella saa aikaiseksi pientä hiusviivaa kun ottaa sen neulansuojan pois joka on siellä ruiskussa päätymmäisenä. Kannattaa sen jälkeen vain olla varovainen ettei tökkää neulaa vinoon.
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viesti:

pikeBoy

Kiitos pyöräilijä linkistä, oon kylläki harkinnu tilata coastairbrushista sopivien hintojen vuoksi :übergeek:

Jatkokysymys: mikä olis sopiva kompura vaikka tohon iwatan hp-cs:n kylkeen, coastairbrushilta sais tommosen iwatan merkkikompuran, kaikkine herkkuineen. Ja tietty menee suoraan ruuttaan ne liittimet.

Ostanko sen vai pärjäänkö jollain biilhelveten kompuralla?
Lukemani mukaan kompurassa olis hyvä olla paineensäädin, mutta eiks noissa kakstoimisissa ruutoissa pysty sitä ilman tuloo säätämään siitä liipasimesta?

Kiitokset jo etukäteen. :D
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viesti:

Minulla on käytössä raksakompura jonka yhteydessä erillinen paineensäätö sekä öljyn/veden erotin.
Säiliöllisessä kompurassa on lähes pakollinen tuo erotin laadun takaamiseksi.

Paineensäädin tulee olla jos kompura tuottaa painetta enemmän kuin ruiskun/oman tarpeen max. paine, eli lähes aina.

Kaksitoimisessa ruiskussa ilmamäärän (ei paineen) säätö on todella herkkä ja pienellä sormen liikkeellä tapahtuva joten vahinkoja saattaa sattua ainakin aluksi, kun säädät kompurasta paineen niin saat maalata vaikka täysillä ilmamäärillä niin ettei mokia tule, silti käytössäsi on pienemmät ilmamäärät tarkempien kohtien hienosäätöön.

Jos ruiskussa on maalimäärän esisäätö niin sen kanssa saa vielä lisää kikkailtua maalaus tekniikoiden ja tarkkojen suttailujen yhteydessä. Noissa joita olet katsellut niin tätä ominaisuutta ei taida vielä olla.
pikeBoy

Joo luulen et toi sun viimeks mainitsema on jo vähän liian fiiniä. Täytyy varmaan tilata semmone iwata kompura ni säästyy ylimääräseltä sovittelulta.
Kiitos kuitenkin! :D
sws

Viesti Kirjoittaja sws »

Hieman OT, mutta mikä mahtaa olla badger 200-NH ruiskun neulan koodi räjäytykuvassa.
Onnistuin pahoinpitelemään omani siihen kuntoon, että uusi neula lähtee tilaukseen mutten millään löydä räjäytykuvaa josta saisin tuon koodin :x
Team hellhauki
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Badgerin sivulta http://www.badgerairbrush.com/PDF/Model ... 20Book.pdf

tuota neulaa muuten löytyy samfishingiltä ja onnistuu ilman osakoodia.
Vastaa Viestiin