Kuitusiiman solmut?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
PeHa

Kuitusiiman solmut?

Viesti Kirjoittaja PeHa »

Ostin ensimmäisen kuitusiiman tuohon hyrräkelaan. Koska PowerPro:ta ei Vaasasta löytynyt ja heti piti saada niin ostin SpiderWire, 0,25mm, oliko huono valinta?
Ja nyt sitten on pari ongelmaa:
1: Miten mä saan ton puolan täyteen kun tuota kuitua on vaan 137m ja puolalle mahtuu 0.30mm 255m?
2. Mitä solmuja käytätte kun yhdistätte kuidun ja monofiilin? Entäs sitten kun laitetaan peruke siihen päähän? Vai pitääkö siihen päähän laittaa pätkä monoa?

Aloittelijan kysymyksiä mutta sitä vartenhan tää palsta on, eikö?
Mitäpä sitä ihminen muuta tarvii...
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

pohjalle monoa täytteeksi. verisolmu "kai" on pätevä.

Clinch- solmu perukkeelle tai uni-solmu???
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
PeHa

Niin kyllä minä niin ajattelinkin että monoa pohjalle mutta sitä määrää ajattelin, että saa puolan kuitenkin täyteen niin ettei kuitu lopu kesken eikä jää paljoa ylikään?
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Puolaa se kuitu siihen puolalle ja sopivasti monoa päälle, kelaa esim poralla takas rullille ja toises järjestykses kelalle...
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
gsxf
Voima korvaa taidon

Viesti Kirjoittaja gsxf »

Tekee niin kuin Åbo neuvoi ja sen voi vetää sitten suoraksi johonkin ei hiekkaiseen paikkaan. Samalla saa käsityksen kuinka helvetisti turhaa siimaa kelalla on tavalliselle hakin jahtaajalle :shock:
Palomar- solmua olen käyttänyt, koska se tuntuu pitävän ja on helppo tehdä.
Shimano apuvälineitä kädettömille
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Se on abo, suuttui mokoma mulle joskus aikoinaan kulikomissa kun nimittelin ååboksi.
Palomar ei noihin yhdistelyihin kovin hyvä ole. Clinchit vastakkain, verisolmu? Laitoin viimeks ite kirurginsolmun, ehkä ei pidä paljon, mut siimat oli 80lbs punottu ja 0,45 mono. Joten tuolla tuskin on väliä... Ja ehkä heti eka kala ei vedä 250m piuhaa ulos, joten sama kai se? Käsin en saanu solmua pettämään.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

tupla-UNI on hyvä ja Åbo on nikkinä eri henkilö ja paikkana se josta Suomelle annetaan peräruiskeet.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
gsxf
Voima korvaa taidon

Suuttuu tai ei mitä se minulle kuuluu? Palomaria käytän lähinnä siksi,koska se on helppo tehdä. Varsinkin vesillä kohmeisilla sormilla on ehkä parasta tahdä itselleen varmimmin onnistuva solmu. Kotona voi sitten viritellä vaikkapa Bimini-twistiä :P
gsxf
Voima korvaa taidon

Ja Helssinkissä on sitten ne peräruiskeen tuotokset?
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Siis palomarihan on hyvä kyllä kun siiman päähän kiinnittää jottain, mut miten Palomaril ne siimat yhristääpi? Olisit ylpee et Turkkuselle on edes joku hyötykäyttö, tarviihan maa rektaalinkin.
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

abo kirjoitti:tupla-UNI on hyvä ja Åbo on nikkinä eri henkilö ja paikkana se josta Suomelle TUOTETAAN peräruiskeet.
Jeps, juuri tuo yhdistämisen vaikeus olikin mielessä.
Ja gsjgljbflbxcxcn, mikävitunkirjoitusvirhenytoletkaan, ei vedetä herneitä nenuun. Vaikka turuust oletkin!
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
gsxf
Voima korvaa taidon

Ääh, huonosti luettu, luulin, että leikarisolmusta on kyse :oops:
Kyllähän Turkua saa vapaasti haukkua, enhän minä toki ole mikään nurkkapatriootti, varsinkin kun olen täällä vasta muutaman vuoden asunut.Se miksi tätä kaupunkia haukutaan(on tullut harrastettua sitä itsekin :D ) ei kyllä ole vielä selvinnyt.No varsinkin täällä netissä on hyvä ja turvallista sanoa kaikki mikä mieltä painaa :D Tosin jos joku on niin mies, että huutaa lauantai iltana Kipparintuopissa, että"Turku on persereikä"niin kyllä minä arvostaisin sen niin miehekkääksi teoksi, että toisin sairaalaan suklaatia ja lukemista :P
Kireitä siimoja ja löysiä ohimosuonia
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

:D :D :D
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
PeHa

No noilla pitää kokeilla, kiitoksia!
Niin ja toi kirjoitusvirhe? gsxf, olen hiton kateellinen jos sellaisen omistat, sellaisen käsityksen sain tuosta. Sairaan hieno vehje...
gsxf
Voima korvaa taidon

Öh mun moponiko?
PeHa

Niin jos sitä mopoksi voi kutsua, mun mielestä yks hienoimpia pyöriä...
gsxf
Voima korvaa taidon

Öööö, kaikkia kaksipyöräisiä tulee sanottua mopoiksi :) Nyt on menossa kymmenes vuosi Gsxf:llä (Vm 91 ja 99)Nätti pyörä minustakin ja varsinkin nyt kun se on juuri maalattu oikean väriseksi :D
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Minä olen käyttänyt vetouistelussa monena kesänä siiman kärjessä 20m n. kuitusiimapätkää. (vapautuspituus) Pohjasiima 0,40 mono ja kärki 0,17 kuitu. Molemmissa lähes samat vetolujuudet. Heikoin lenkki tässä rakennelmassa on aina tuo monon ja kuidun solmu. Olen kokeillut kaikki tuntemani solmut, kaikilla sama juttu. Kuitu leikkaa monon poikki.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Liitos-solmu verisolmuna ja tarpeeksi kierroksia. Mitä liukkaampi punottu, sitä enemmän rundeja solmuun.
Kyllä PP ja liitos tottelee 5-6 kierrosta ja ei leikkaa monoo ihan herkästi.
Paksuus erot on suurempi ongelma solmussa, mutta kyllä se kun aikansa hieroo, niin kiristyykin. Ja räkäklimppi väliin.

Rapala-solmukin näyttää toimivan punotussa ihan hyvin, jos joku tarttee jenkkisolmua tai hässäkkä on liian suuri pujoteltavaksi Palomarille.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
gsxf
Voima korvaa taidon

Joskus on tullut laitettua tippa pikaliimaa liitokseen. En ole tosin tehnyt mitään vetolujuustestejä sen jälkeen.
PeHa

Hyvin tuntuu ainakin Palomar pitää uistimen eikä jatkokohtakaan ole auennut kun ei vielä ole kala vetänyt edes sitä sataa metriä...
Mieletön ero kyllä tunnokkuudessa, mutta tykkään että herkemmin tulee harakanpesä kuin mitä monolla.
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Hyvä solmu monon ja kuidun yhdistämiseen löytyy Power Pro siiman pahvikotelon takaa.Ja nimenomaan se toinen,"not easy knot".Helppo tehdä tuosta rasian kommentista huolimatta,ja kerroksia tietysti 11 tai 15.Pelaa muidenkin kuin Power Pron kanssa.
Vastaa Viestiin