Uutta mertsaritikkua vailla.

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jtm

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja jtm »

Fuso kirjoitti:
joonas kirjoitti:Tämmöinen HYRRÄVAPA tuli kokeeksi.
ST. Croix LEC90MHF2

http://www.stcroixrods.com/product/fres ... gend-elite

Vaikuttaa toiminnaltaan ihan kelpo tikulta. Työn jälki ja viimeistely on varsin vakuuttavaa. Haukut tulee sitten Gotlannin reissun jälkeen, jos nyt tätäkään topiccia vielä muistaa.

Tästä vavasta todellakin odotamme reaaliaikaisia uutisia.Näihin kuviin,näihin tunnelmiin,Juuda..? Touh ,Joonas odotamme tuomiotasi.?

Kaksi kautta tullut kalasteltua tuon pikkuveljellä eli LEC86MHF2 .Kaikkiaan hieno keppi, kevyt käteen ja herkkyyttä riittämiin jopa monolla kalastukseen. Voimaltaan sopiva normikalalle ja viehepainosuositukset pitävät paikkansa minun käsissäni. Miinuksena voitaneen mainita vavan katkeaminen syksyn viimeisillä reissuilla autsz
Walk with cane, write with graphite, fish with glass
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joonas »

Kuten aikaisemmassa tapauksessa, Loomisilta vatsa auki. Liima näyttää olevan kallista rapakon toisella puolen, kun sitä ei malteta käyttää sen vertaa, että aihio tulisi kelakiinnikkeeseen asti kiinni. Nyt tulee. Rakoon tungettu Aralditiittia niin paljon kuin kotikonstein mahdollista on. Aikaisempi case tokeni näillä konsteilla ja sopii toivoa tältä samaa, ettei toista avausta enää tarvita.

Vielä leikatun palan sovittaminen koloonsa ja limaa taas sekaan. Kyllä se tästä taas iloksi muuttuu. Haittakse ? :D
Liitteet
Loomis.jpg
Loomis.jpg (71.98 KiB) Katsottu 12939 kertaa
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

joonas kirjoitti:Kuten aikaisemmassa tapauksessa, Loomisilta vatsa auki. Liima näyttää olevan kallista rapakon toisella puolen, kun sitä ei malteta käyttää sen vertaa, että aihio tulisi kelakiinnikkeeseen asti kiinni. Nyt tulee. Rakoon tungettu Aralditiittia niin paljon kuin kotikonstein mahdollista on. Aikaisempi case tokeni näillä konsteilla ja sopii toivoa tältä samaa, ettei toista avausta enää tarvita.

Vielä leikatun palan sovittaminen koloonsa ja limaa taas sekaan. Kyllä se tästä taas iloksi muuttuu. Haittakse ? :D
Noi on paskoja hommia, kun joutuu "ns. laatukepille" tekemään itse korjauksia. Itse olen nyt luopunut ns. hyvien keppien haalimisen ja käyttelen kaapista löytyvää kalustoa pois. Just löysin viime syksynä yhden vanhan 8' pulsen joka ihan oikeasti on vielä ihan hyväntuntuinen kepakko! :D
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Ei muuta, kuin uusi biitti kahvaan ja hitusen sontapaperilla pyyhkimään.
Vapa, kuin uusi. Varsinkin, kun vielä putsaat tuon kahvan tyviosan.
Kumma juttu moinen halkeilu. Mulla taisi yhdestä vanhasta Kunnanin vavasta lohjeta paloja etukahvasta, mutta ei ikinä mistään muusta heittokepistä.
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Palan kun palan kun sovittaa koloseensa ja alkaa vispaamaan,niin ei haittaa ja tuntuu hyvältä,Loomiksen autokuskilta tämän neuvon sain.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

Operaatio suoritettu. Potilas toipuu leikkauksesta ja ennuste on olosuhteisiin nähden (Loomisin autokuskin mukaan) hyvä, eli sama kuin hevonen veteen pask....

Pöljää tosiaan, että näitä saa ite parsia toimivaksi muutaman kauden jälkeen, mutta ei kai tässä tärkeämpääkään tekemistä ole näin perjantai-illan ratoksi.
Liitteet
Loomis 002 (2).jpg
Loomis 002 (2).jpg (46.32 KiB) Katsottu 12841 kertaa
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Hyvältä näyttää! A:kaan ei huomaa sitä puuttuvaa korkin palaa sieltä kodinhoitohuoneesta. (hymiö sormet ristissä).
River

Viesti Kirjoittaja River »

Eräs ratkaisu liiman puutteeseen leikkauksen sijaan on rokotus. Satsin saa apteekista ja rautakaupasta. Koska liima turpoaa, neulan reijästä tulee liimaa, joka täytyy pyyhkiä aika ajoin pois, jotta kahva ei tahriinnu. Myös pistokohdan ympäristön suojaaminen maalirinteipilllä auttaa.

FYI,
River

Niksiä ja kunnostusta, joten modet vois siirtää halutessaan.

Kuva
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Riverin vinkki on toimiva ja ihan ok kohdassa, mun mielestäni. Mulle on tulossa kohtapuolin uusi Edge. Saas nähdä miten haspelikeppi istuu hyrrämiehen käteen? Pelottaa jo nyt. Gatteja rikoin taannoin kaksin kappalein, eli vaikka ne onkin eri mukavia vapoja kalastuksessa ja väsytyksessä niin niitä ei minulle enää tule.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Fuso

Jos ei aidot korkit kestä,niin suosittelen tätä synteettisellä korkilla kahvattua herkuttelukeppiä,

http://www.americanlegacyfishing.com/g- ... 1104c.html
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Fuso

Noissa täälläkin mainituissa Fenwick Silver Wings vavoissa aihion väri,vaparenkaat ja sidokset ovat täysin identtiset ABU Conolon Crossfire vapojen kanssa.Näin olettaisi myös aihioiden olevan samoja?
Crossfirejä ei tosin meidän markkinoilla ole näkynyt moniin vuosiin,mutta ainakin Ebayssa niitä näyttäisi silloin tällöin liikkuvan.
River

Viesti Kirjoittaja River »

Tuossa aiemmissa gloomisin kahvoja koskevassa asiassa ei ole kyse aidon korkin kestämisestä vaan huonosta liimauksesta ja laadusta.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Palstan kautta hommatun Abu Revo Premierin kaveriksi tarttis löytää 7-8 jalkainen hyrrätikku taimenelle hintaluokassa ~120€, vähän voi joustaakin. Lähinnä kevennetyt lentää joten viehesuositus saisi olla luokkaa 10-30g, ehkä vähän allekin, vaikka 7-25g. Kevyt ja tunnokas peli hakusessa, ja mieluummin vähän vaikka pehmeä kuin jäykkä.

Muutamia vaihtoehtoja nopeasti katsottuna näin pelkkien speksien valossa:

- Yoshino Gourmet 8' 7-29g, 99€
- DePaul Design Troutmate 8' 8-28g, 99€
- Berkley Chili 8' 15-45g, 129€
- Berkley Series One Skeletor 8' 4-20g, 139€

Suosituksia?
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Ambidex platinum, oisko ollu sp9590 ja merkki sheikinpieru. Platinum lukee äärimmäisen rumilla hopeanvärisillä kirjaimilla ja muu aihion habitus on arkisen harmaa.

Jos vaan jostain tuommosen saapi. Tuli hetkuteltua chiliä, fenwikkiä ja skeletoria ja päädyin kyseiseen bulkkituotokseen muinoin. Istuu, on toiminnaltaan mieleen ja nakkelee mukavasti 5 gemmistä likelle 30 grammaa. Niitten vähien lajityypin edustajien kanssa ollut myös sangen miellyttävää vetää köyttä kyseisellä aparaatilla.

Hintaa en muista. Ei kuitenkaan kallis. Varteenotetta silti.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Mäyräkoira

Viesti Kirjoittaja Mäyräkoira »

Aavikkosammakko kirjoitti:Palstan kautta hommatun Abu Revo Premierin kaveriksi tarttis löytää 7-8 jalkainen hyrrätikku taimenelle hintaluokassa ~120€, vähän voi joustaakin. Lähinnä kevennetyt lentää joten viehesuositus saisi olla luokkaa 10-30g, ehkä vähän allekin, vaikka 7-25g. Kevyt ja tunnokas peli hakusessa, ja mieluummin vähän vaikka pehmeä kuin jäykkä.

Muutamia vaihtoehtoja nopeasti katsottuna näin pelkkien speksien valossa:

- Yoshino Gourmet 8' 7-29g, 99€
- DePaul Design Troutmate 8' 8-28g, 99€
- Berkley Chili 8' 15-45g, 129€
- Berkley Series One Skeletor 8' 4-20g, 139€

Suosituksia?
Tuo Skeletor ehdottomasti. Itsellä useampikin eri pituinen käytössä mutta juuri tuo kevyt on hieno peli, eikä maksakaan ihan tolkuttomasti.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Mihis asti tuolla viskoo lusikoita? Suositus kun päättyy jo 25 grammaan.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Aavikkosammakko kirjoitti:Mihis asti tuolla viskoo lusikoita? Suositus kun päättyy jo 25 grammaan.
27g Sandgrävlingen alkaa ainakin minulla olemaan mukavuuden rajoilla, jos pitää oikein rankaista rannalta.
Mitä mainioin keppi tosiaan.
I am the lizard king, I can do anything!
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

Tuo Skeletor on ihan mukava keppi ja sillä on tullut kalasteltua melko paljonkin.
Täydellinen ei silti ole tämäkään. Kelakiinnike"mutteri" ei siedä kovinkaan paljoa epäpuhtauksia ja tämä ilmenee kanittamisena kelaa kiinnitettäessä / irroittaessa. Joissain kelamalleissa ei myöskään jalan pituus tahdo riittää tämän kelakiinnityksen säätöalueen loppuun. Lopputuloksena mutteri hyppää kierteiltä ja jää kaniin vinoon asentoon. Myös se kumi josta ruuvaus suoritetaan, irtoaa vuoden sisällä käyttöönotosta. Mulla napottaa juuri kuivumassa kolme kappaletta Skeletoreja, joista tämä kumi oli irronnut. Aihio kaikkiaan kiva, mutta kelakiinnikkeessä on toivomisen varaa.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Varaani kirjoitti:
Aavikkosammakko kirjoitti:Mihis asti tuolla viskoo lusikoita? Suositus kun päättyy jo 25 grammaan.
27g Sandgrävlingen alkaa ainakin minulla olemaan mukavuuden rajoilla, jos pitää oikein rankaista rannalta.
Mitä mainioin keppi tosiaan.
Niin siis 20g päättyy tuo suositus, kirjoitin tuossa väärin. Mutta Varaani on sitä mieltä, että silti heittelee jopa tuonne 27g asti? Eipä mun paljon yli 20g vieheitä tuolla tarvitsisi heittääkään luulen, hommaa sitten vaikka toisen järeämmän setin, jos siltä tuntuu.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Minulla on tuo vanhempi evo Sceletorista, missä on suositus 25 tai 27g asti.
Kevyemmästä kepukasta en osaa sanoa.
I am the lizard king, I can do anything!
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mulla on nimenomaan Premierin kaverina toi 8 jalkainen Skeletori. Viehesuositus on 4-20 ja noi yläpään vieheet menee ihan mukavasti. Yli 20 grammaisia käytän harvoin, vaikka näppituntumalta joku 25 grammainenkin varmaan vielä menisi. Olen kuitenkin yrittänyt vapaa säästääkseni välttää viehesuosituksen tietoista ylittämistä, ts. 27 grammaisen Sandgrävlingenin sijaan paiskon sitä 20g mallia.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

catch_a_fish kirjoitti:Mulla on nimenomaan Premierin kaverina toi 8 jalkainen Skeletori. Viehesuositus on 4-20 ja noi yläpään vieheet menee ihan mukavasti. Yli 20 grammaisia käytän harvoin, vaikka näppituntumalta joku 25 grammainenkin varmaan vielä menisi. Olen kuitenkin yrittänyt vapaa säästääkseni välttää viehesuosituksen tietoista ylittämistä, ts. 27 grammaisen Sandgrävlingenin sijaan paiskon sitä 20g mallia.
Kappas vaan, siellä tuo yhdistelmä käytössä. Kuulostaa kyllä ihan pätevältä setiltä.

Vaan tuli probleema, kun kaivoin haspelivavan esiin. Series One 8' on viehesuositukseltaan 4-24g. Menee siis täysin samaan kastiin kuin tuo hyrrä-Skeletor. En oikein ole kummankaan koulukunnan mies (haspeli/hyrrä), joten en tiedä millä sitä sitten mieluiten kalastaisi. Voisin harkita ehkä hyrrävavaksi sittenkin aavistuksen jykevämpää vapaa. Tai sitten paremmin jigailuun sopivaa. On tää vaikeeta :)
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

Tuli paluu Loomikseen...
Viimeksi muokannut joonas, 11:58:04 15.10.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

ST. Croix LEC90MHF2

Vaikuttaa toiminnaltaan ihan kelpo tikulta. Työn jälki ja viimeistely on varsin vakuuttavaa. Haukut tulee sitten Gotlannin reissun jälkeen, jos nyt tätäkään topiccia vielä muistaa.

Ja syksyn kolmannella retkellä tikku poikki. Puolessa välissä kalapäivää ilman mitään äxidenttejä heitossa kärki pettää n. 20cm liitoskohdan yläpuolelta?
Sääli, mä tykkäsin tästä vavasta :(
Ihis

Viesti Kirjoittaja Ihis »

joonas kirjoitti:
ST. Croix LEC90MHF2

Ja syksyn kolmannella retkellä tikku poikki. Puolessa välissä kalapäivää ilman mitään äxidenttejä heitossa kärki pettää n. 20cm liitoskohdan yläpuolelta?
Sääli, mä tykkäsin tästä vavasta :(
Otan osaa...testasin tota St. Croix LE:tä kauden avausreissulla haspeliversiona. Hyvän tuntuinen vapa, mut mulle liian lyhyt takakahva. Niinpä tilasin kakkossettiinkin ton Daiwan shogun advanced spinningin SHAN280MS...
Vastaa Viestiin