Itse taas katsellut samaa asiaa kun on tuo sienikausi käsillä. Eilen katselin kaupassa Brego-merkkistä laitetta. Todella vaikea päättää, mitä hankkisi, kun ei nuo viidenkympin vehkeet ole kummoisia, mutta niilläkin kaiketi pärjää jotenkin(?) Ennen kaikkea mua kyrsii ostaa moinen halpa peli jos sillä ei tee mitään - harmittaa miksei laittanut kalliimpaan rahaa kiinni, ja muovinen härveli pyörii roskana sitten varaston nurkassa. Lisäksi kuivauspinta-ala on melkoisen pieni noissa, ainakin noin sienisaaliita ajatellen.
Ilmeisesti millä tahansa halvalla vehkeellä kuivattelu onnistuu, mutta saattaa vaatia kuivaustasojen paikkojen vaihtoa useasti, ja tai pieniä virityksiä rakojen suhteen, sillä tuppaavat olemaan liian kuumia. Lämpötilansäätökytkimet ovat vissiin melko turhia noissa halvoissakin laitteissa, eivät oikein toimi kuitenkaan.
Astetta paremmat kuivurit ovat sitten jo useamman satasen vehkeitä. Kehuttu Evermat maksaa vissiin 299€, ja isompi Orakas sitten jo jotain nelisensataa. Hieman puolesta välistä halpoja ja kalliita vehkeitä, katselin Sopu-merkkistä kuivuria (119-149€), jonka saisi kauden ulkopuolella kohtuullisesti kasaan varastoon, ja kuivauspinta-alaakin riittäisi. Tuossa eräs blogikirjoitus ko. härvelistä:
http://saippuakukka.blogspot.fi/2012/09 ... ivuri.html
Tosin tuo näyttää niin simppeliltä loppupeleissä, että tekisikö kuitenkin itse, ja käyttäisi auton sisätilanlämmitintä puhaltimena? Täytyy katsoa mitä tavaraa on jäänyt nurkkiin pyörimään, jos saisi jonkinlaisen häkkyrän kasattua. Eipä tuo loppupeleissä kummoisia vaadi, vaikken itse kyllä mikään DIY-mies oikein ole.