kahluukengät
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
-
Örnvik cabin 510ht
- Liiman Maistelija
kahluukengät
Niin sellasta pohdin,että mitäs pitää ottaa huamioon kengän koossa? Eikös se nepparisukkakin ole jonkin verran paksu? Pitäskö mahtua villasukkaa tai jotain.
Tälläsiä kyselen kun oon 5 vuotta menny marketti housuilla.
Tälläsiä kyselen kun oon 5 vuotta menny marketti housuilla.
Re: kahluukengät
Jos ketjun aloittaja sallii, niin lainataan ketjua...
Alku Syksyn jahteihin ja kesän kalahommiin tuli myös Keeperin kahluuhousut laitettua. Kengät mallia Kinetic. Aiemmin käytössä neopreeniset kahluuhousut...
Käytättekö sukkaa suojaamaan housujen neopreeni osioo kengässä vai suosiolla kaikki muu vaatetus housujen sisään kelin mukaan??
Auttaisko sukka lisäämään kestävyyttä vai päin vastoin huonosti paikallaan pysyessään kuluttamaan pahemmin... 
Alku Syksyn jahteihin ja kesän kalahommiin tuli myös Keeperin kahluuhousut laitettua. Kengät mallia Kinetic. Aiemmin käytössä neopreeniset kahluuhousut...
Käytättekö sukkaa suojaamaan housujen neopreeni osioo kengässä vai suosiolla kaikki muu vaatetus housujen sisään kelin mukaan??
Ainaki mun pöksyissä (Kinetic) on "sorasuojat" vakiona, eli nilkan kohdalla neopreenikaulus. Jos ei ole, kannattaa hankkia sorasuoja, mikäli hiekkaisella pohjalla kahlaatte. Hiekka/sorahan ne sukat äkkiä hiertää puhki, jos pääsee kengän ja sukan väliin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Joo koitetaanpas vastailla molempiin kysymyksiin...
Monilla valmistajilla kahluukenkien koot on ilmeisesti mitoitettu hieman reiluiksi, eli on niissä valmiiksi "kahluuhousuvara". Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia merkkejä, Korkersit nyt esimerkiksi. Itsellä on kuitenkin lähes aina ollut numeroa isommat kahluukengät kuin normi popoissa. Liian pienet kahluukengät kun on ehdottomasti nounou. Mielummin vähän liian isot. Helpoimmalla pääsee jos menee kauppaan ja kokeilee housujen/kokeilulahkeen kanssa, niin ei tarvii arvailla. Kunnon villasukat tms tekniset sukat pitää mahtua jos ei pelkästään lämpöisessä vedessä kahlaile.
Sorasuojattomia housua ei enää hirveästi taida olla saatavilla, eikä nekään valitettavasti aina estä hiekan pääsemistä kenkiin. Kahluukenkien omien sukkien päälle vedettävät nepparisukat saattavat lisätä housujen elinikää, itselläkin tällä hetkellä käytössä kun tuli vaihdettua vähän arvokkaampiin housuihin. Niissä on vaan se huono puoli että sillon pitää olla vielä hieman isommat kengät ja jos lisäsukat unohtaa (mulla niihin tottumattomana varmaan puolet kerroista) niin kengät tuntuu isoilta.
Jos sulla AnTe on jo kengät niin koita jos lisäsukat mahtuu ilman että tuntuu tiukalta. Jos maalla puristaa niin on vedessä kiviä potkiessa ja paineen takia tukalat. Ei siis todellakaan pakolliset.
Monilla valmistajilla kahluukenkien koot on ilmeisesti mitoitettu hieman reiluiksi, eli on niissä valmiiksi "kahluuhousuvara". Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia merkkejä, Korkersit nyt esimerkiksi. Itsellä on kuitenkin lähes aina ollut numeroa isommat kahluukengät kuin normi popoissa. Liian pienet kahluukengät kun on ehdottomasti nounou. Mielummin vähän liian isot. Helpoimmalla pääsee jos menee kauppaan ja kokeilee housujen/kokeilulahkeen kanssa, niin ei tarvii arvailla. Kunnon villasukat tms tekniset sukat pitää mahtua jos ei pelkästään lämpöisessä vedessä kahlaile.
Sorasuojattomia housua ei enää hirveästi taida olla saatavilla, eikä nekään valitettavasti aina estä hiekan pääsemistä kenkiin. Kahluukenkien omien sukkien päälle vedettävät nepparisukat saattavat lisätä housujen elinikää, itselläkin tällä hetkellä käytössä kun tuli vaihdettua vähän arvokkaampiin housuihin. Niissä on vaan se huono puoli että sillon pitää olla vielä hieman isommat kengät ja jos lisäsukat unohtaa (mulla niihin tottumattomana varmaan puolet kerroista) niin kengät tuntuu isoilta.
Jos sulla AnTe on jo kengät niin koita jos lisäsukat mahtuu ilman että tuntuu tiukalta. Jos maalla puristaa niin on vedessä kiviä potkiessa ja paineen takia tukalat. Ei siis todellakaan pakolliset.
-
Mikey
- Herr Doktor
Kineticin kenkien kanssa AnTe sitten tarkkana! Seuraa akilleenkantapäittesi vointia jos kävelet kengät jalassa pitkiä lenkkejä ja vaihda heti toiset kengät jalkoihin jos huomaat pienintäkään oireilua. Itselläni oli ko. kengät koekäytössä pari kesää sitten ja meinasi hymy hyytyä kun käveltyäni niillä 20 km lenkin en seuraavana päivänä meinannut pysyä pystyssä kun kantapää oli niin pahasti tulehtunut ja turvoksissa. Noiden kenkien syytä on että mm. yksi potentiaalinen rautujärvi jäi tutkimatta tuolla reissulla. Palautuminen tuon vamman jälijiltä kesti parisen kuukautta joten syytä varovaisuuteen on. Olen kuullut muiltakin vastaavanlaisista kokemuksista (Wishky?) joten voinen todeta ettei ko. kenkiä ole suunniteltu pitkiä siirtymiä varten.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Juu, kineicit voi jättää suosiolla kauppaa.
Etiopiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi...
Muutama ajatus kahluukengistä...
Noitahan löytyy sangen eri hintaluokista, jostain parista-kolmesta kympistä vajaaseen 300€. Ja käyttökin hiukka vaihtelee, toiset pitävät kahluukenkiä muutaman tunnin päivässä jalassa ja teputtelu tapahtuu lähinnä nurmikoilla/tien pohjilla ja itse kahlaaminenkin on sangen kevyttä. Ja toisilla käyttö on kovaa, kalassa ollessa nuo ovat pääasiallinen jalkine ja kävelyä voi tulla helposti parikymmentä kilometriä päivässä maastossa joka saattaa olla pahaakin...
Jos jälkimmäistä lenkkiä täyspäinen suunnittelee vaelluksen näkökulmasta tuskin jalkineeksi valikoituu Crocsit tai parin kympin tennarit? Silloin vedetään jalkaan kunnon ergonomiset vaelluskengät aikas helposti.
Miksi siis tällöin valitsisi kahluukengiksi halvimman pään sämpylät? Silti tällaisia kokemuksia tulee jatkuvasti eteen...
Kahluukengät ovat normikäytössään aika kovilla ja mulle ei ole tullut vastaan kauheasti hyviä&halpoja tällaisissa tuoteryhmissä...
Mulla kahluukenkien käyttö on sangen kovaa silloin kun niitä käytetään, lohireissulla helposti 100 tuntia / vko jalassa ja kulkua mitä erillaisimmissa maastoissa, joskus hiukka pidempiäkin lenkkejä teputellen. Enkä kyllä säästä kengissäkään. Edelliset Simms:n Rivertek:it oli todella hyvät ja tälle kesälle hankitut Simms:n Rivershedit tuntuvat äärimmäisen toimivilta.
Vissun ja Simmsin kengistä mulla on omakohtaista kokemusta ja ainakin nämä molemmat ottavat kahluuhousun huomioon koossa. Esimerkiksi Adidaksen lenkkarin (US) koko on mulla 10½ ja Simmsin kahluukenkien 11 - jälkimmäisissä pitää toki olla tilaa myös paksummalle sukalle.
Noitahan löytyy sangen eri hintaluokista, jostain parista-kolmesta kympistä vajaaseen 300€. Ja käyttökin hiukka vaihtelee, toiset pitävät kahluukenkiä muutaman tunnin päivässä jalassa ja teputtelu tapahtuu lähinnä nurmikoilla/tien pohjilla ja itse kahlaaminenkin on sangen kevyttä. Ja toisilla käyttö on kovaa, kalassa ollessa nuo ovat pääasiallinen jalkine ja kävelyä voi tulla helposti parikymmentä kilometriä päivässä maastossa joka saattaa olla pahaakin...
Jos jälkimmäistä lenkkiä täyspäinen suunnittelee vaelluksen näkökulmasta tuskin jalkineeksi valikoituu Crocsit tai parin kympin tennarit? Silloin vedetään jalkaan kunnon ergonomiset vaelluskengät aikas helposti.
Miksi siis tällöin valitsisi kahluukengiksi halvimman pään sämpylät? Silti tällaisia kokemuksia tulee jatkuvasti eteen...
Kahluukengät ovat normikäytössään aika kovilla ja mulle ei ole tullut vastaan kauheasti hyviä&halpoja tällaisissa tuoteryhmissä...
Mulla kahluukenkien käyttö on sangen kovaa silloin kun niitä käytetään, lohireissulla helposti 100 tuntia / vko jalassa ja kulkua mitä erillaisimmissa maastoissa, joskus hiukka pidempiäkin lenkkejä teputellen. Enkä kyllä säästä kengissäkään. Edelliset Simms:n Rivertek:it oli todella hyvät ja tälle kesälle hankitut Simms:n Rivershedit tuntuvat äärimmäisen toimivilta.
Vissun ja Simmsin kengistä mulla on omakohtaista kokemusta ja ainakin nämä molemmat ottavat kahluuhousun huomioon koossa. Esimerkiksi Adidaksen lenkkarin (US) koko on mulla 10½ ja Simmsin kahluukenkien 11 - jälkimmäisissä pitää toki olla tilaa myös paksummalle sukalle.
- vlasek
- Provoileva muskelipökiö
Visionin sprinterit on kestäny ihmeen hyvin hintasekseen tetsailua, ja on yllättävän mukavat talsia. Akilesjänne on itellä ollu suht tulehdusarka ja toistaseks on nuilla pysyny oireettomana.
Keveyden takia valikoitu käyttöön. Ostaisin ehkä silti pienellä varauksella, koska halvalla saa harvoin kauheen pitkäikäistä paskaa. Hopperit on noista kait se uudempi versio. Makot tuntu painavan, ku synti, joten ei soveltunu siihen käyttöön, mihin olin hakemassa: kivikkoa, suota, useemman kilsan aktiivisia kävelyetappeja, vittumaista nousua ja laskua. Turha krääsä on useimmiten tiellä ja monessa seikassa joutuu tekemään kompromissejä, jos pitäs vielä pyrkiä kattamaan kohtuu laaja vesipinta-ala mielekkäässä ajassa.
Jos kohde ois autolla jokivarteen, ois stiflat ja varustus joku muu, ku sissi.
Keveyden takia valikoitu käyttöön. Ostaisin ehkä silti pienellä varauksella, koska halvalla saa harvoin kauheen pitkäikäistä paskaa. Hopperit on noista kait se uudempi versio. Makot tuntu painavan, ku synti, joten ei soveltunu siihen käyttöön, mihin olin hakemassa: kivikkoa, suota, useemman kilsan aktiivisia kävelyetappeja, vittumaista nousua ja laskua. Turha krääsä on useimmiten tiellä ja monessa seikassa joutuu tekemään kompromissejä, jos pitäs vielä pyrkiä kattamaan kohtuu laaja vesipinta-ala mielekkäässä ajassa.
Jos kohde ois autolla jokivarteen, ois stiflat ja varustus joku muu, ku sissi.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Kiitoksia kiitoksia...
Itse omaan jo valmiiksi huikeat lättäjalat, joten ongelmat normikenkienkin kanssa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Katsotaan kuis käy...
Meikäläisen kävelyt ei kyllä huitele kuin max 5km luokkaa, mutta ehkä ne jo siinä tapansa näyttää. Toiseksi monien kenkien kanssa pelkkä seisominenkin on joskus tuskaa.
No, nyt maanantaina hyökätään siivekkäiden lättäjalkojen kimppuun, niin saampahan ensimmäiset testitunnit alle...
Itse omaan jo valmiiksi huikeat lättäjalat, joten ongelmat normikenkienkin kanssa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Katsotaan kuis käy...
Meikäläisen kävelyt ei kyllä huitele kuin max 5km luokkaa, mutta ehkä ne jo siinä tapansa näyttää. Toiseksi monien kenkien kanssa pelkkä seisominenkin on joskus tuskaa.
No, nyt maanantaina hyökätään siivekkäiden lättäjalkojen kimppuun, niin saampahan ensimmäiset testitunnit alle...
-
Mikey
- Herr Doktor
Kineticit tosiaan oli mulla testissä enempi vähempi sen takia että selviäisi miten ne toimii raskaassa käytössä, kun rämmitään tunturisoissa ja liikutaan pitkiä matkoja. Ei toimineet. Esimerkiksi mertsarin rantakalastuksessa ei ole ollut noiden kanssa mitään ongelmia, silloin kun kengät jalassa ei vaelleta. Kestäviltä nuo tuntuvat myös sillä paljon ne ovat saaneet osumaa ollen kuitenkin huomattavan paljon kestävämmät kuin Visionin Flywaterit puhumattakaam BromanOdellin sysipaskoista mitään kestämättömistä kengistä aikoinaan. Odelleista kun kiristin nyörit ekaa kertaa niin nyörien metalliset kiinnikkeet ropisi pitkin pihaa.
Ehkä juuri tuo kestävyys onkin se ongelma, eli kengät on tehty niin koviksi etteivät mukaile jalkaa liikkuessa vaan käykin sitten niin että jalka muokailee kenkää? Kahluukalastuksessa jossa ei tarvitse paljoa kävellä nuo Kineticit ovat siis toimineet kohdallani ihan ok, mutta esimerkiksi vaelluskalastusreissulle niitä on turha raahata mukaan.
Vaelluskalastuksessa ei ole toistaiseksi tullut vastaan Korkerseja parempaa, ovat pesseet kaikki muut testaamani merkit. Suosittelen.
Vaelluskalastuksessa ei ole toistaiseksi tullut vastaan Korkerseja parempaa, ovat pesseet kaikki muut testaamani merkit. Suosittelen.
-
Mikey
- Herr Doktor
Mikey kirjoitti:Kineticit tosiaan oli mulla testissä enempi vähempi sen takia että selviäisi miten ne toimii raskaassa käytössä, kun rämmitään tunturisoissa ja liikutaan pitkiä matkoja. Ei toimineet. Esimerkiksi mertsarin rantakalastuksessa ei ole ollut noiden kanssa mitään ongelmia, silloin kun kengät jalassa ei vaelleta. Kestäviltä nuo tuntuvat myös sillä paljon ne ovat saaneet osumaa ollen kuitenkin huomattavan paljon kestävämmät kuin Visionin Flywaterit puhumattakaam BromanOdellin sysipaskoista mitään kestämättömistä kengistä aikoinaan. Odelleista kun kiristin nyörit ekaa kertaa niin nyörien metalliset kiinnikkeet ropisi pitkin pihaa.Ehkä juuri tuo kestävyys onkin se ongelma, eli kengät on tehty niin koviksi etteivät mukaile jalkaa liikkuessa vaan käykin sitten niin että jalka muokailee kenkää? Kahluukalastuksessa jossa ei tarvitse paljoa kävellä nuo Kineticit ovat siis toimineet kohdallani ihan ok, mutta esimerkiksi vaelluskalastusreissulle niitä on turha raahata mukaan.
-
Mikey
- Herr Doktor
No mitäs sille voi kun sanottava on niin tärkeää että se pitää sanoa kahdesti? Sitäpaitsi, jos mulle juottaa enemmän kuin neljä kaljaa, kerron mielelläni samat asiat vaikka viidesti.vlasek kirjoitti:Itse itseäni kompaten.
Myyköhän mikään liike Korkersia enää Suomessa?
Ei taida olla Korkersia kellään kaupan.
Kaverilla oli joskus Korkersit (ns vanhoja malleja) ja ne olivat sangen lipsuvaiset pohjoisen liukkailla mukulakivillä - irtopohjien ulkopuoliset reuna-alueet aiheuttivat kaatumisia. Mä en kompuroinut kuin korkeintaan promilleiden takia vanhoilla Simmseillä (ja nekin johtu tietty vaan kaatoryypyistä
)...
Kaverilla oli joskus Korkersit (ns vanhoja malleja) ja ne olivat sangen lipsuvaiset pohjoisen liukkailla mukulakivillä - irtopohjien ulkopuoliset reuna-alueet aiheuttivat kaatumisia. Mä en kompuroinut kuin korkeintaan promilleiden takia vanhoilla Simmseillä (ja nekin johtu tietty vaan kaatoryypyistä
-
Mikey
- Herr Doktor
Hmm, en ole Korkersien kanssa kyllä ite luistellut pohjoisessakaan, eikä edes Ruutta omillaan, vaikka sen tasapainoaisti on suorastaan häkellyttävän huono.
Mallieroja? Mulla on nimenomaan wanhan sukupolven Korkersit kun ne ei suostu millään kulumaan loppuun.
Kävin aiemmin tänään Sissoksen sivuilla tutkailemassa ens vuodelle vermeitä ja voipi kuitenkin olla että täytyy ostaa Simmssin uudet Rivertek Boat jossain vaiheessa, kun lupailevat että olisivat vettymättömät ja kaikkea. Myös Korkerseista tutusta nyörittömyydestä tulee plussaa eli eiköhän nuo mene ostoslistalle. Vettymättömyys tosiaan kiinnostaa sillä vaeltaessa on harmillista kantaa vettä rinkassa, yleensä kun sinne ei alle kasikytprosenttisia nesteitä tungeta.
Kävin aiemmin tänään Sissoksen sivuilla tutkailemassa ens vuodelle vermeitä ja voipi kuitenkin olla että täytyy ostaa Simmssin uudet Rivertek Boat jossain vaiheessa, kun lupailevat että olisivat vettymättömät ja kaikkea. Myös Korkerseista tutusta nyörittömyydestä tulee plussaa eli eiköhän nuo mene ostoslistalle. Vettymättömyys tosiaan kiinnostaa sillä vaeltaessa on harmillista kantaa vettä rinkassa, yleensä kun sinne ei alle kasikytprosenttisia nesteitä tungeta.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
http://www.urheilutuki.fi/eshop/categories/21/
Onhan nuo aika kalliita, mutta kait nuitakin löytyy jostain halvemmallakin. Varuilta tuommoset mukaan reissuun, akillesjänne on aika arka paikka hiertymille, niinkuin Mikey sai kokea.
Onhan nuo aika kalliita, mutta kait nuitakin löytyy jostain halvemmallakin. Varuilta tuommoset mukaan reissuun, akillesjänne on aika arka paikka hiertymille, niinkuin Mikey sai kokea.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Mä luulen että suurin ero on maastossa, tuo missä kaveri lipsu on todella ikävää kuljettavaa. Lohijoella sellasta tulvan huuhtelemaa 7-15cm halkaisijaltaan olevaa, kesällä hiukka limoittuvaa pyöreää kivikkoa... Pohjan päälle kun sai painon ei ongelmia mutta jos jäi reunalle paino - lips/hups/humps. Ikävintä kuljettavaa mitä mulle on tullut vastaan noin muutenkin.Mikey kirjoitti:Hmm, en ole Korkersien kanssa kyllä ite luistellut pohjoisessakaan, eikä edes Ruutta omillaan, vaikka sen tasapainoaisti on suorastaan häkellyttävän huono.Mallieroja? Mulla on nimenomaan wanhan sukupolven Korkersit kun ne ei suostu millään kulumaan loppuun.