Missä kuhat?Tai edes ahvenet Naantalin alueelta.

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Kuhaton

Missä kuhat?Tai edes ahvenet Naantalin alueelta.

Viesti Kirjoittaja Kuhaton »

Ollaan tässä kesän aikana oltu velipojan kanssa Naantalin ja Merimaskun suunnalla useamman kerran jigaamassa.
Kalasaaliit on ollut sitä luokkaa , että on reissut mennyt lähes täysin veneellä ajeluksi.Tämän kesän saaliiksi on kertynyt pari ahventa ja muutama hauki sekä kaksi alamittaista kuhaa jotka tietenkin päästettiin kasvamaan.
Nyt onkin kysymys missä vika, miehissä eikö kuggaan osaa vai tekniikassa. Ollaan pääasiassa jääty jigaamaan sellaisiin kohtiin missä kaikuluotain piirtää banaaneja pohjassa sekä välivedessä pikkukalaparvien kimpussa.
Ajankohtana ollaan koetettu aamua, keskipäivää ja iltaa. Jigien kokona ollaan käytetty pieniä sekä isoja, ja väripalettia ollaan kokeiltu laidasta laitaan.
Kuha meillä on ollut reissuilla toivotuin kalansaalis mutta luulisi nyt edes ahvenen tärppäävän mutta ei kun ei.Jos jollakin olisi vinkkiä antaa niin olisin kiitollinen.
Eihän kukaan nyt varmastikaan halua apajiaan paljastaa mutta jos nyt edes jotain osviittaa, että millä jigivärillä kannattaisi alkuun koettaa ja noin suurin piirtein miltä suunnalta. Ne kaksi alamittaista mitä nyt veneessä kävi tuli ukkopekan sillan ja kultarannan puolesta välistä merimerkkien kohdilta oranssi/mustalla 5"jigillä. Alkaa nyt useamman reissun jälkeen mennä mielekkyys harrastukseen kun joutuu laittamaan lähes joka kerta munat pataan kun kotiin pääsee. :cry:
Kuhaton

Re: Missä kuhat?Tai edes ahvenet Naantalin alueelta.

Eikö kellään tosiaankaan ole kokemusta kyseiseltä alueelta kuhan narraamisesta. No jos kuitenkin on niin kuinka moni saaliistanne on mittakuhia noin suurinpiirtein.Itse olen saanut ainostaan yhden mitallisen.
soikkeli
SE-Simputtaja

Viesti Kirjoittaja soikkeli »

mitään en tästä hommasta ymmärrä, mutta olen kuullut että kesällä kalaa on tullut ulompaa (kirkkaammista vesistä) ja syvästä. syvästä tarkoittaa +30 metriä. Kuhat on siis tulleet verkolla. Ja mitta on ollut kohillaan, eli on turun saaristossa mittakalaakin. Kuhan tämän hetken sijainnista ei hajua...
Affenet on nyt kaislikossa.
Jopet

Viesti Kirjoittaja Jopet »

Me kalastamme miehen kanssa rannalta käsin. Paraisilta saimme jigaamalla 3 kpl noin 270 gr (+2 sinttiä) ahvenia illan aikana, et huono on syönti. Parhaiten ahven otti kiinni keltaltaiseen jigiin ja valkoinen jigi kelpasi yhdelle. koukku koko oli 7

Naantalin suunnasta en osaa valitettavasti sanoa mitään :(
Touniks

Viesti Kirjoittaja Touniks »

Jos on mahdollisuus kuhatomalla liikutella venettään niin suosittelen käymään paimionselällä ja sieltä kartasta kaivat esiin saaren nimeltä Långholmen sen ympäriltä jos ei kuhaa löydy ei sitä suomessa ole sitten missään.

Ahvenpaikkoja löytyy paimionselältä paljon ja viimereissun parhaat ahvenet tulivat juuri kyseisen saaren ympäriltä. Jos oikein muistelen viime viikonloppua niin mitta kuhia taisi tulla 7kpl haukee 24kpl ja ahventa komiasti savupytyllinen. Isoimmat ahvenetkin huitelivat 800g mutta itse päästän kyseiset veijarit takaisin luontoon ja otan +-300g pönttökaloiksi.. Hauet heittelin normaaliin tapaan takaisin kiusaamaan seuraavaa jigitteliää :)

Tämä oli eka reissuni noilla vesillä muttei jää viimeiseksi. Uk:sta ja kustavin vesistäkin löytyy komiaa ahventa mutta paimionselkä pitää kokea vielä syksyllä uudestaan. Mitenkään ahven ei vielä parvissa ollut vaan sieltä täältä muutama. Vesi oli 20.5c.

Jigeista sen verran että itse en huomannut mitään eroa kala - tuokka jigeillä molempiin puri. Suht suuria saa olla enkä itse käytäkkään alle 4" jigiä en edes järvellä. Värimaailma riippuu sitten olosuhteista milloin musta, milloin oranssi tai valkoinen. Mutta jos nyt vinkkin annan niin cola erivärisellä pyrstöllä tuntuu olevan vesistöstä riipumatta yhtä hottia kun kalinainen viidakossa :)
Kuhaton

Kiitoksia vastauksista. Täytyypi käydä paimionselkä katsastamassa kun mahdollisuus tulee. :D
Vastaa Viestiin