Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Typeyks
Viesti:

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

makke2 kirjoitti: -Ai niin ja käytä fluorocarbon tapsia, jotkut kuitusiimat häiritsee kuhaa.
Onko tuota ikinä todistettu vai onko kyseessä enempi taikausko?
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
jones
Abebe Bikila

Viesti Kirjoittaja jones »

Typeyks kirjoitti:
makke2 kirjoitti: -Ai niin ja käytä fluorocarbon tapsia, jotkut kuitusiimat häiritsee kuhaa.
Onko tuota ikinä todistettu vai onko kyseessä enempi taikausko?
Tussi käteen ja siiman pää väriin.. Ei tartte sitoo tapseja.
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Tappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tappi »

Kiitoksia kovasti vinkeistä, ja tuosta luotaimen kuvasta. Olisko vielä lisää näitä? Luulen tarjonneeni jigiä väärälle kohderyhmälle eli isoille särkikaloille. Luotaimessa kalat nimittäin ovat sen puolesta metristä metriin pohjan ylpuolella mutta kalaoja on ehkä hiukan liikaa/tiheästi kuhiksi. Ja nämä kalat ei tosissan reagoi millään tavalla jigiin, aktiivisista kuhista ei siis liene kyse ja tuskin edes ahvenista.

Taidan jatkossa keskittyä pelkästään pohjassa makaaviin möykkyihin.

Fluorihiili tapsit on käytössä jo nyt ja savumuikkuakin olen testaillut, mutta onko jigipään värillä merkitystä? normi lyijyvärin luulis olevan aika neutraali. Parantaako esim. punainen tai kelta-sininen/vihreä ottia, näitäkin pakista löytyy.

Sitten vielä tosta liikkumisesta, veneessä siis keulakone. Käytännössä vauhdin saaminen kelissä tarpeeksi hiljaiseksi (varsinkin kabiini veneellä) on osoittautunut aika hankalaksi. Jarru pussi perässä ja vastatuuleen ajaminen käytännössä on toiminut. Onko muita kikkoja?
makke2

Viesti Kirjoittaja makke2 »

Typeyks ja Jones
Joskus kuitusiima selvästi häiritsee kuhaa, en itsekään suostunut asiaa uskomaan mutta muutaman nöyryytyksen jälkeen on ollut pakko.

Olen kyllä saanut kuhia niin isoja kuin pieniä pelkällä kuitusiimalla, mutta liian monta kertaa tapsin kanssa kalastava on saanut paremmin kaloja.

Toinen ehkä tärkeämpi asia on että isot kuhat katkoo hampaillaan 0,10-0,15 kuitusiimat kuin tyhjää. varsinkin kun tulee vaihe että ollaan veneen vieressä suu auki ja riuhdotaan puolelta toiselle.

Viime viikolla 2,5kg kuha katkaisi 0,30mm fluorocarbon tapsin samalla tavalla onneksi haavimies oli hereillä ja ehti koukata kalan kyytiin, jigi syvällä kurkussa ja siima poikki viisisenttiä ennen solmua. tapsi oli otettu samana päivänä käyttöön ja kalastus tapahtui savipohjalla eikä haukia ollut saatu. eli siiman pitäisi olla ollut kunnossa.

terveisin nimimerkki: En aio enää koskaan menettää isoa kuhaa veneen vieressä vain koska en jaksanut solmia tapsia.
Typeyks
Viesti:

Täytyy varmaan kokeilla tuota taikanarua. Tosin tänään oli ihan ok syönti (18 kpl), vaikka oli punainen siima ja titaaniperuke.
wishky
Kaappi-Insinööri

Viesti Kirjoittaja wishky »

Kuitusiima halkoo vettä erilailla kun mono. Mono "leijuu" vedessä ja jigi liikkuu erilailla, näin olen antanut itselle ymmärtää.
Etiopiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi...
Typeyks
Viesti:

Nuolla pitäis huomenna saada sitten jotain.
Liitteet
IMG_0256.JPG
IMG_0256.JPG (41.62 KiB) Katsottu 9956 kertaa
Typeyks
Viesti:

Jatketaan kysymyksillä eli:

1) Minkä kokoista lisäkoukkua käytätte?

2) Minkä mittaista tapsia?
Juso95
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juso95 »

1. Kasin kolmihaara paksulla punotulla kiinni jigin perään. Jos koukuton jigipää(olen katkaissut huonoja koukkuja poikki) niin samaan pätkään kaks kolmihaaraa, toinen perään ja toinen alkuperäsen jigikoukun kohdille. Tämä rigaus siis 5,75'' Lunkerissa.

2. Tapsi, ilmeisesti fluorotapsi kuidun ja jigin välillä. 1,5m normimitta. Jos normaalia isompi haukivaara niin ohutta solmittavaa vaijeria reilu vaaksa.
Typeyks
Viesti:

Tapsilla tarkoitin tuota lisäkoukun siimaa.
Eikös tuo 1,5m fluoron oo jo vähän turhan pitkä, jos vapakin on 160 cm luokkaa?
Juso95
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juso95 »

Lisäkoukun tapsi semmoseks että kolmihaaran saa lähelle perää..

Ei mulle oo liian pitkä, solmu on niin pieni ettei takertele renkaisiin. En näe syytä lyhentääkkään sitä..
makke2

Viesti Kirjoittaja makke2 »

Joskus kun on ollut hankaluuksia löytää oikeaa väriä, ja kuhat on ärsyttävästi vain nostelleet vertikaali jigiä alapuolelta. Olen laittanut punaisen nro 4 ownerin koukun jigin vatsaan keskelle, ja nro 6 koukun pyrstöön.

Siinä vaiheessa 5,75 lunkeri alkaa näyttää rokastus painolta, ja onkin käynyt mielessä että millä järjellä kuhat saattaa olla niin tarkkoja joskus esim värikoukun väristä kun maalattava kohde on niin pieni. Mutta kyseinen "piikkisika" lunkeri kelpaa kyllä...
hurricane

Viesti Kirjoittaja hurricane »

olen huomannut saman kuin muutkin että joskus tuo pelkkä kuitu saa kuhat olemaan suut kiinni ja joskus taas ei ole mitään väliä. itse käytän noin metristä 0,50mm fluori tapsia eikä ole edes nelosen hauki sitä katkonut hampaillaan, eikä kivet niin hanakasti katko siimoja. Joskus ääritapauksena kaveri veti veneen keulassa tavalisella pilkkiongella ja tasurilla kuhia enemmän kuin laki sallii ja itse sain tyytyä muutamaan. vasta jälkeenpäin tajusin sitten tämän siimajutun..
Typeyks
Viesti:

Onko kukaan huomannut, että fluoron joustavuus heikentää kuhan tarttuvuutta? Omalla kohdalla ainakin vastaisku tulee kertoa neljällä ja ulkopuolisen silmin näyttää, että kalastajan päässä kuuluu prii-ääni.
Pilkkikone

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

[quote]Onko kukaan huomannut, että fluoron joustavuus heikentää kuhan tarttuvuutta? Omalla kohdalla ainakin vastaisku tulee kertoa neljällä ja ulkopuolisen silmin näyttää, että kalastajan päässä kuuluu prii-ääni.
[/quote]

Eihän metrin fluorotapsi jousta sen enempää kuin kuin kuitukaan, ainakaan jos tapsi on riittävän paksu. 0,30 mm saattaa toki jo joustaa piirun, mutta kyllä oikeat fluorot yleensä ovat melko venymättömiä.

Kuhan vastaiskussa ei ole tärkeintä voima, vaan nopeus :wink:
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Typeyks
Viesti:

Mulla on nyt käytössä 0,40 sufix:n fluoron ja kyllä se ainakin venyy "huomattavasti" kuitua enemmän. Ja jos se on nopeuslaji, niin täytyy varmaan siirtyä verkkoihin :)
Pilkkikone

Okei, Sufixia en ole testannut. Sitähän tehdään nykyään myös jo heittosiimaksi fluorocarbonina.

Tämä on lähes venymätön, mutta sitten samalla hyvin jäykkää: Savage Gear XLNT Spectrum Fluorocarbonsiima. Käytän paksuutta 0,37 mm. Kuhasaaliit paranivat heti tuohon siirryttyä, nyt olen vuosittain saanut useampikiloisia kuhia, kun pelkällä kuidulla oli kilon rikkominen jo juhlan aihe. Toinen testaamani taitaa olla Seaguar-merkkistä paksuudessa 0,39 mm ja olemukseltaan se on hyvin samanlaista jäykkää ja venymätöntä.
jones
Abebe Bikila

No hiukan ot : kuidin ja fluoron välinen somu? Albright?
Pilkkikone

Solmuksi tuplaUni, kuituosaan 6 kierrosta, fluoroon 4 kierrosta.
jones
Abebe Bikila

Pilkkikone kirjoitti:Solmuksi tuplaUni, kuituosaan 6 kierrosta, fluoroon 4 kierrosta.
Testasin tuplaunia ja albrightia. Tuplauni on kyllä nopeampi solmia mutta albrightin etu on litteämpi solmu ja siten liukuu paremmin vaparenkaiden läpi.. Jää nähtäväksi kumpaa tulee jumpattua "kenttäolosuhteissa"..
Montto

Viesti Kirjoittaja Montto »

Mulla seuraava viritys fluorotapsin liittämiseen kuituun, vaikea selittää mutta ihan hyvä tulee:

Fluoroon yksinkertainen perussolmu.
Tästä kuitu läpi ja kiristys.
Solmitaan kuitu samalla tavalla solmun taakse kuin esim. lapiopääkoukkuun.
Pätkästään fluorosolmusta ylimääräset ja sytkällä lämmitetään siihen pieni "tatti" ettei solmu luista...
Pätkästään tapsi haluttuun mittaan ja solmitaan lukko.

Eli tavallaan tämä on oikaistu tuplaunisolmu?, mutta paksua jäykähköä fluoroa ei tarvitse yrittää kieputtaa ohuen notkean kuitusiiman ympäri. 0,5 ja 0,6 menee solmuineen uistinrenkaista liukkaasti läpi, joten pitkääkin tapsia voi käyttää. Voi ottaa sitten pätkän pois jos tulee nirhaumaa... Jos joskus olisi aikaa niin voisin yrittää selittää selkeämmin ja vaikka kuvin. Touh
PFCompany

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Pilkkikone kirjoitti:
Tämä on lähes venymätön, mutta sitten samalla hyvin jäykkää: Savage Gear XLNT Spectrum Fluorocarbonsiima. Käytän paksuutta 0,37 mm. Kuhasaaliit paranivat heti tuohon siirryttyä, nyt olen vuosittain saanut useampikiloisia kuhia, kun pelkällä kuidulla oli kilon rikkominen jo juhlan aihe.
Mulla tuota kanssa ja tänä vuonna seiskan Hauki, sekä parit 3,5kg väsytetty eikä oo katkennut. Kestää hankaustakin todella hyvin ja viimeksi oli 2,5kg Kuhalla nielussa asti jigi ja vapa välitti melkoisia rohahduksia kun fluoro kulki hampaiden välissä edestakaisin. Hyvin kesti. Kokeilin jälkeenpäin sormilla vetämällä, enkä tuntenut edes karheutta tapsissa.

Ja tuo pieni jousto jonka tuo antaa, on mielestäni vaan eduksi lopussa kun kala on jo lähellä venettä ja kuitu ei jousta yhtään.
ak82

Viesti Kirjoittaja ak82 »

PFCompany kirjoitti:
Pilkkikone kirjoitti:
Tämä on lähes venymätön, mutta sitten samalla hyvin jäykkää: Savage Gear XLNT Spectrum Fluorocarbonsiima. Käytän paksuutta 0,37 mm. Kuhasaaliit paranivat heti tuohon siirryttyä, nyt olen vuosittain saanut useampikiloisia kuhia, kun pelkällä kuidulla oli kilon rikkominen jo juhlan aihe.
Mulla tuota kanssa ja tänä vuonna seiskan Hauki, sekä parit 3,5kg väsytetty eikä oo katkennut. Kestää hankaustakin todella hyvin ja viimeksi oli 2,5kg Kuhalla nielussa asti jigi ja vapa välitti melkoisia rohahduksia kun fluoro kulki hampaiden välissä edestakaisin. Hyvin kesti. Kokeilin jälkeenpäin sormilla vetämällä, enkä tuntenut edes karheutta tapsissa.

Ja tuo pieni jousto jonka tuo antaa, on mielestäni vaan eduksi lopussa kun kala on jo lähellä venettä ja kuitu ei jousta yhtään.

Olen kanssa ruvennut käyttämään vallan fluoro tapsia(Joku visionin 0,41 muistaakseni?). Saaliin suhteen en ole mitään eroa aiempiin vuosiin verrattuna huomannut. Tai no... tänä kesänä sain 3,2kg enkka kuhan jonka kanssa tapsi tuntui rohisevan hampaissa aika lailla. Siitä olen varma että jos ei fluoroa olisi ollut niin tuo veijari tuskin olisi käynyt veneessä puntarilla. Tämän jälkeen tosiaan aina ollut tapsi leikarilla kuidun perässä. Pituus vaihtelee n. 40-80cm välillä.
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Nyt tarttis panna jigin eteen kokeeksi kirkasta siimaa! Ku puhuvat että ottaa mukama kala partemmin ku ei näe siten sitä kiutukaapelia..
Pitäisköhän se sitten olla jotain fluorgarbonia vai mitä? Kai paksu monokin, mutta sais olla jotain joka kestäisi hauenhampaitakin paremmin kuin monot.

Mimmosia on tarjolla? ikinä en ole edes kaupassa katsonut tarjontaa..?
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Fluorogarboniahan sitä yleensä käytetään, kestää hammasta paremmin kuin monot. Mulla on itellä tuota berkleyn fluoroa mikä on ihan mukavaa käsitelläkkin kun taas jotkut on kauheeta rautalankaa.
Vastaa Viestiin