Kelaa tasariongintaan
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kelaa tasariongintaan
Velipoika osti joskus taannoin täältä palstalta minulle kaksi 47cm pilkki vapaa, jotka oli tehty vanhoista haspelivavoista. Hienot pelit korkkikahvoineen. Tasapaino ongintaa olen nyt parisen kautta harrastanut tosissaan ja kysymyksenä olis että minkälaisia keloja porukka on käyttänyt tällaisissa vavoissa. Normaalisti olen kalastellut ihan normi pilkkivavoilla, mutta tulevana kautena mukaan tulevan kevennetyt tasarit joten tällainen "raskaampi vapa" on varmasti paikallaa.
Kiitos jo etukäteen.
Kiitos jo etukäteen.
Iso ahven on jalokala.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Re: Kelaa tasariongintaan
Tuskin pelkästään kevennettyjen uittoon tarvitsee "normaalia" erikoisempaa vapaa. Itse ainakin noita Sillin kevennettyjä olen Delfinilläkin uittanut vallan hyvin. Lähinnä kohdekalan mukaan tulee mielestäni paremman kelan tarve, ja sitä kautta tuon vavankin pitää olla sellainen, johon sopivan kelan saa kiinni. Mutta makuasioitakin toki.
Kelassa antaisin itse paljon painoarvoa keveydelle, ja ehkä sen jälkeen sille, kuinka helposti eri osat, erityisesti siimanohjaus ja siima puolalla pääsee jäätymään pakkaskeleillä. Toki myös vavasta ja kelasta tarvitsee saada sopiva ote kalastaessa. Keveys nyt on helppo todeta etukäteen mutta jäätyminen ja muu toiminta pakkasella tietty vaikeampi arvioida.
Itsellä tulee heittokäytössäkin ollut Abu Revo Premier (hyrrä) yhteen pilkkionkeen kiinni tulevalla kaudella.
Kelassa antaisin itse paljon painoarvoa keveydelle, ja ehkä sen jälkeen sille, kuinka helposti eri osat, erityisesti siimanohjaus ja siima puolalla pääsee jäätymään pakkaskeleillä. Toki myös vavasta ja kelasta tarvitsee saada sopiva ote kalastaessa. Keveys nyt on helppo todeta etukäteen mutta jäätyminen ja muu toiminta pakkasella tietty vaikeampi arvioida.
Itsellä tulee heittokäytössäkin ollut Abu Revo Premier (hyrrä) yhteen pilkkionkeen kiinni tulevalla kaudella.
Se on kyllä ihan totta. Itellä kans ollut perus vavat käytössä ja vallan mukavasti niillä pärjää. Kesä käytössä pienellä hyrrällä nuo vavat varmasti ovat ihan parhaillaan joskin vähäiset kalareissut eivät ole antaneet ahven jahdille aikaa uistelulta.
Iso ahven on jalokala.
Kesällä veneestä pilkkiessä kela käytössä, veneenpohjalla siimat tahtoo sotkeentua joka paikkaan, talvella ei kai kelalle juuri tarvetta, jäätyy joka paikka. Ilman kelaa huomattavasti kevyempi, veneessä ei tarvitse kantaa ja vavan pituudesta hiukan apua. Itsellä pari hyrrää Abu 6000 ja kopio, kevyemmät olis mukavampia, tuleepahan reenattua kun noita heiluttelee.
- kalamies81
Itse olen pari talvea omistanut pari Kirpun tekemään "kelavapaonkea", ja niissä on ollut jotkin halppis perhokelat. Ensi talvelle suunnittelin tämmösiä keloja niihin, en tiedä ovatko "tolkun pelejä" vai täyttä skeidaa... Mutta se selviää kun vaikka yhden kelan aluksi ostaa koekäyttöön.
Kela: http://www.rialinna.fi/tuotteet?maincat ... e465701c45
Edit: Jos jollain on empiiristä kokemusta ao. kelasta niin kokemuksia otetaan vastaan...
Kela: http://www.rialinna.fi/tuotteet?maincat ... e465701c45
Edit: Jos jollain on empiiristä kokemusta ao. kelasta niin kokemuksia otetaan vastaan...
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Nämä minunkin vavat on muistaakseni niitä Kirpun tekemiä. Yhtä tuollaista rialinnan kelaa voisi kyllä ajatella kokeilevansa, mutta helpolla talvipilkinnässä ei varmasti kaluston "keveyttä" ja toimivuutta kannata muuhun vaihtaa =)
Mitäs kokemuksia porukalla on niistä kehimis vavoista. Ilmeisesti ainakin tampereen seudulla taitavat niitä käyttää?
Mitäs kokemuksia porukalla on niistä kehimis vavoista. Ilmeisesti ainakin tampereen seudulla taitavat niitä käyttää?
Iso ahven on jalokala.
Käyttäjiä on paljon Savon puolellakin, eikä ainakaan itellä ole enää paluuta kelaonkiin.Percbox kirjoitti:Mitäs kokemuksia porukalla on niistä kehimis vavoista. Ilmeisesti ainakin tampereen seudulla taitavat niitä käyttää?
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Mistäs niitä vapoja sitten saa hommattua. Muistanko oikein että kirppu teki myös kehimisvapoja. Ja mistä lie puisia saa hommattua =)
Iso ahven on jalokala.
- kalamies81
Kirppuhan niitä kehimisonkia ainakin valmistaa, ja taitaa nytkin olla myynti-ilmotus melko "ottavalla" paikalla myyntiosiossa. Itsellä on noita kehimisonkia vissiin 7 tai 8kpl, ompahan joka tilanteeseen ja joka kaliberin puntarille sopiva onki ja siimayhdistelmä aina valmiina
Pari talvea kun noilla kehimisongilla on harjotellu/veivannu niin ei kyllä hevillä ole paluuta "delffiinipuntarointiin" (paitsi ehkä erittäin matalassa ongittaessa) 
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Pilkkivapojen kanssa värkkäily on ollut minun juttu jo vuosikausia. Se on semmoista rattoisaa hommaa, jossa aika kuluu kuin siivillä ja kalahommat pysyy mielessä. Tasuri- ja pilkkionginnan kehittäminen on tässä taka-ajatuksena.
Kehimisonkia olen tehnyt nyt muutaman vuoden. Ensin itselle ja kavereille, Sittemmin myös myyntiin tänne palstalle. Niistä on tullut hyvää palautetta. Niitä löytyy tälläkin hetkellä valmiina.
Sitten olen tehnyt jonkin verran näitä kelaonkia, hyrrä, haspeli ja perhokeloille. Hyvien kärkien saatavuus on tässä vähän rajoitteena, mutta toiveissa on saada myös tälle talvelle jokunen onki tehtyä.
Itse olen onkinut enimmäkseen perhokelaongella. Olen tykännyt siitä eniten, vaikkakin siinä on heikoin jarru. Tälläistä perhokelaonkea olen käyttänyt harri ja rautuvesillä viime vuosina. Mukava sillä on onkia, mutta varsinaista väsytystä, jossa siimaa lähtee kelalta hetkessä parikymmentä metriä en ole päässyt kokemaan. Uusin asia tässä hommassa on laittaa jarru perhokelassa aivan löysälle ja tartuttaa kala kiinni siten että siima on sormien alla. Jos kyseessä on isompi kala, niin siima lähtee helposti juoksemaan ilman jarruruuvin vääntöä.Hyviä keloja on jarrulliset kevyet ja pienet kelat.
Haspelikelaongessa mielestän pitää olla kelaa lähinnä oleva vaparengas isompi, eikä pitkää takakahvaa tarvita koska onkiminen tapahtuu etukahvalla, eikä heittämistä ole. Väsytys tapahtuu käsi etukahvalla tai kelan jalassa.Hyviä keloja pienet haspelit.
Hyrrävapoja olen valmistanut myös toiveiden mukaan. Hyrräkelaonki on varmaan väsytykessä kaikista paras, mutta onkiessa ainakin omasta mielestä kömpelö ja raskas. Toiset kyllä tykkää näistäkin.
Sitten olen tehnyt vielä vapoja, joissa on kehimiskahvat ja jonkinlainen pikkurulla siimasäilönä. Tämä onki on kehittämisen alla samoin kuin puinen kehivapa, joss on tasurille kotelo.
Tässähän se mukavasti siirtyi mieli kesäkalastuksesta talviongintaan. Pilkkijäille tekee jo kovasti mieli. Runsas kuukausi meilläpäin, niin voisi jo kausi avautua. Tuolta myyntipuolelta löytyy varmaan piakkoin onkia uusille ja vanhoille tasurimiehille. Toteutan mielellään myös toiveita.
Kehimisonkia olen tehnyt nyt muutaman vuoden. Ensin itselle ja kavereille, Sittemmin myös myyntiin tänne palstalle. Niistä on tullut hyvää palautetta. Niitä löytyy tälläkin hetkellä valmiina.
Sitten olen tehnyt jonkin verran näitä kelaonkia, hyrrä, haspeli ja perhokeloille. Hyvien kärkien saatavuus on tässä vähän rajoitteena, mutta toiveissa on saada myös tälle talvelle jokunen onki tehtyä.
Itse olen onkinut enimmäkseen perhokelaongella. Olen tykännyt siitä eniten, vaikkakin siinä on heikoin jarru. Tälläistä perhokelaonkea olen käyttänyt harri ja rautuvesillä viime vuosina. Mukava sillä on onkia, mutta varsinaista väsytystä, jossa siimaa lähtee kelalta hetkessä parikymmentä metriä en ole päässyt kokemaan. Uusin asia tässä hommassa on laittaa jarru perhokelassa aivan löysälle ja tartuttaa kala kiinni siten että siima on sormien alla. Jos kyseessä on isompi kala, niin siima lähtee helposti juoksemaan ilman jarruruuvin vääntöä.Hyviä keloja on jarrulliset kevyet ja pienet kelat.
Haspelikelaongessa mielestän pitää olla kelaa lähinnä oleva vaparengas isompi, eikä pitkää takakahvaa tarvita koska onkiminen tapahtuu etukahvalla, eikä heittämistä ole. Väsytys tapahtuu käsi etukahvalla tai kelan jalassa.Hyviä keloja pienet haspelit.
Hyrrävapoja olen valmistanut myös toiveiden mukaan. Hyrräkelaonki on varmaan väsytykessä kaikista paras, mutta onkiessa ainakin omasta mielestä kömpelö ja raskas. Toiset kyllä tykkää näistäkin.
Sitten olen tehnyt vielä vapoja, joissa on kehimiskahvat ja jonkinlainen pikkurulla siimasäilönä. Tämä onki on kehittämisen alla samoin kuin puinen kehivapa, joss on tasurille kotelo.
Tässähän se mukavasti siirtyi mieli kesäkalastuksesta talviongintaan. Pilkkijäille tekee jo kovasti mieli. Runsas kuukausi meilläpäin, niin voisi jo kausi avautua. Tuolta myyntipuolelta löytyy varmaan piakkoin onkia uusille ja vanhoille tasurimiehille. Toteutan mielellään myös toiveita.
Tässä kuvaa noista kelaongistani.

Perhokelaongessa on visionin perhorulla joka on melko kallis (n. 150€), mutta parilla kympilläkin saa ihan toimivia vehkeitä.Synttärilahjaksi tuon sain. Sitä edeltävä oliu Abun pikkurulla.
Haspeliongessa on pieni halpishyrrä.
Nuo perhokelaonget on olleet siis kovassa käytössä harri ja rautuvesillä. Tuolla haspelilla pitää vielä opetella onkimaan.
Perhokelaongessa on visionin perhorulla joka on melko kallis (n. 150€), mutta parilla kympilläkin saa ihan toimivia vehkeitä.Synttärilahjaksi tuon sain. Sitä edeltävä oliu Abun pikkurulla.
Haspeliongessa on pieni halpishyrrä.
Nuo perhokelaonget on olleet siis kovassa käytössä harri ja rautuvesillä. Tuolla haspelilla pitää vielä opetella onkimaan.
- Kalataitaja
Kuvassa alempana oleva kela irtosi Ebaysta alle kympillä.
Laita hakusanaksi vaikka "large arbor fly reel"

Laita hakusanaksi vaikka "large arbor fly reel"

Jokaisella on omat possunsa.
Harmi kyllä äsken kirjotettu viesti ei tänne tullut!
mut lyhennettynä. kiitos vastauksista. Täytyy tuumailla miten tekee jatkossa!
Sitten tyhmät kysymykset. Miten porukka yleensä liittää tasarin siimaan ja käytättekö paksummasta siimasta tehtyä tapsia? Ainakin kevennettyjen saalis kuvissa monesti näkee että siima on sidottu suoraan vieheeseen. Tähän asti normi tasareilla pilkkiessä olen käyttänyt pieniä lukkoja.
-Lasse
mut lyhennettynä. kiitos vastauksista. Täytyy tuumailla miten tekee jatkossa!
Sitten tyhmät kysymykset. Miten porukka yleensä liittää tasarin siimaan ja käytättekö paksummasta siimasta tehtyä tapsia? Ainakin kevennettyjen saalis kuvissa monesti näkee että siima on sidottu suoraan vieheeseen. Tähän asti normi tasareilla pilkkiessä olen käyttänyt pieniä lukkoja.
-Lasse
Iso ahven on jalokala.
Samaa tässä vähän tuuminut, ens talvena pitäs ruveta keveitä uittelemaa ja tuo kela ois hakuses. Minkähän siihen laittas? Vapa ois jo valmiina. Mutta.. Mikä ois järkevin kela. Siimaks pitäs jonku verran mennä ainaki 0,35 hyvää monoa..
- mikkoviljami
Ite kipasin kaks näitä http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... -34-103997
Ajavat varmasti asiansa ja ovat keveitä.
Ajavat varmasti asiansa ja ovat keveitä.
Ohoh. Olipa kiinnostavan näkönen peli.. Onko jarru minkälainen, saako yhtään tiukemmalle kuin normi perhokeloissa?
- mikkoviljami
En nyt tiedä kuinka tiukalle normikelan saa, ku ei oo koskaan ollu tarvetta kokeilla. Saa kai tuon melkeen lukkoon asti, ku vääntää jarrua tiukemmalle, mutta ei se mikään tasainen/nautittava sitte ole. Liekkö hajoaa vaan kela. Ite ostin tuon hauen pilkintään. Pidän siimaa käden ja vavan välissä jarrun ollessa sopivan pehmeällä ja hauen tempoessa jarrutan tumpulla lisää tarpeen tullen.
Jooo! Aivan. Mutta saa edes jotenki.. jotenki nuo perhokelat niin löysiä ettei saa kireelle ollenkaan.. pitääköhä tuommonen kokeeksi. Meneekö paksua siimaa minkälaista määrää? Tarpeeksi? 
- mikkoviljami
Eihän tossa paljoa menetä, jos kokeilee. Paljon mielummin perhokelalla pilkin kuin halpishyrrällä tai pienellä avokelalla ja siimaa saat mahtumaan varmasti tarpeeksi 
Velipojalta sain lainaan harjoitus perho setin kelan, jolla päästään tulevana talvena alkuun kevennettyjen kanssa. Toinen vaihtoehto toki olisi joku hyvä hyrrä, mutta tämä varmasti paras keino päästä alkuun, koska hyrrät toki maksaa ja saattavat painaakkin enemmän. Toiseen vapaan toki rakennan Sillin tyylillä täky ootto-ongen taimenia ja isoja ahvenia varten ja siinä saa palvella uisteluhyrrä.
Minkälaisia siimoja kaverit käyttäneet? Ite ajattelin + 0,40?
Tapsin/perukkeiden käyttäjiä on varmaan myös monenlaisia, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia erilaisista vaihtoehdoista.
Minkälaisia siimoja kaverit käyttäneet? Ite ajattelin + 0,40?
Tapsin/perukkeiden käyttäjiä on varmaan myös monenlaisia, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia erilaisista vaihtoehdoista.
Iso ahven on jalokala.
Mikähän muuten on kun en saa omaa profiili kuvaa näkymään, vaikka kuva asetuksissa lukee että "tila näkyy profiilissasi" ??
Iso ahven on jalokala.
-
Pilkkikone
Sillin tasurit uivat parhaiten, kun on laadukas kela:
Orvis Battenkill BBS1
Jarru on säädettävissä ihan niin tappiin kuin haluat ja varmasti toimii.
Ja siimana 0,35 mm mono, Tinoxinilta ostettua purusiimaa.
Orvis Battenkill BBS1
Jarru on säädettävissä ihan niin tappiin kuin haluat ja varmasti toimii.
Ja siimana 0,35 mm mono, Tinoxinilta ostettua purusiimaa.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Kelahan sen uinnin tekeeki
jäitä odotellessa.
Tälläne siitä sitte tuli, vapa made by kirppu ja kelaksi tommonen tuliterä perhorulla syksyn alennusmyynnistä missä on toimiva jarru. Kela käännetty oikeekätiseks ja nuppia vähä jatkettu että saa talvellaki jäisillä näpeillä hyvin kiinni.. Vavan kokomitta vaan 50cm ja sopivan ''lyhyt' omaan makuun kun tuosta kelan edestä ottaa kiinni. Vapa ihan jäykkä.. Ei juuri taivu. Siimana pohjasiimat ja päällä 50 metriä 0,40mm vahva keltane strofti. Ja perukkeena kevlarlankaa.. Tällä sitä pitäs ruveta kokeilemaa sitte... Näkis käytännös kuinka toimii vai toimiiko mitenkää kun jäille päästää
Pian lähtee ursuittikin tilaukseen niin tänä talvena mennään ja pitkälle kevääseen.
Pian lähtee ursuittikin tilaukseen niin tänä talvena mennään ja pitkälle kevääseen.
- Liitteet
-
- setti
- web pieni.jpg (64.81 KiB) Katsottu 15322 kertaa
Vapojen tilanne minulla olikin sellainen että niissä ei jäänyt kädensijalle tilaa tuon kelan laiton jälkeen, joten ne menee minulla hyrräkela ootto ongiksi. Tilasin kirpulta kehintävavan ja perzalta onneks sain kevennettyjä joten hommat pääseen alkamaan kunhan jäätä saadaan (jos saadaan) =)
Iso ahven on jalokala.