Garminin Echo luotamet, kirjoittakaas kokemuksia!

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Ossinmopo

Re: Garminin Echo luotamet, kirjoittakaas kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Olisihan se hyvä tietää matalatkin paikat, mutta enpä osaa sanoa tuohon alle metrin syvyyteen.
Kysy tuolta http://www.garmin.com/fi/support/
Vastaavat hyvin.
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Viime viikonlopun kaikuongelmien jälkeen mun veneeseen muuttaa echo 550c. Aika messevä laite, noin kotona hiplailtuna. Lowrancen elite dsi tippu kyydistä, kun kaikukeila ei riitä uisteluun noissa laitteissa...
Onkos moisen laitteen omistajilla heittää jotain käyttövinkkejä, joilla elämä helpottuu?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Timzer

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Samtheman kirjoitti:Viime viikonlopun kaikuongelmien jälkeen mun veneeseen muuttaa echo 550c. Aika messevä laite, noin kotona hiplailtuna. Lowrancen elite dsi tippu kyydistä, kun kaikukeila ei riitä uisteluun noissa laitteissa...
Onkos moisen laitteen omistajilla heittää jotain käyttövinkkejä, joilla elämä helpottuu?
Hyvän laitteet ostit. Tämä kausi ollut käytössä ja todella tyytyävinen olen ollut. Ihmeempiä en tuosta osaa antaa, mielestäni perussäädöillä pelittää hyvin..
Samtheman
Pippelsman

Missä käytössä sulla toi on? Säätöjä tossa ei onneksi paljoa olekaan, lähinnä että mitä ruutua käyttää missäkin. Luulen että uistellessa käytän jaetun taajuuden näyttöä, ja heitellessä 200hz.

Timzer

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Samtheman kirjoitti:Missä käytössä sulla toi on? Säätöjä tossa ei onneksi paljoa olekaan, lähinnä että mitä ruutua käyttää missäkin. Luulen että uistellessa käytän jaetun taajuuden näyttöä, ja heitellessä 200hz.
Pelkässä uistelukäytössä on ollut mulla. Olen käyttänyt pelkästään kokonättyöisenä, matallalla 200hz ja syvemmällä vedettäessä tuota pienempää taajuutta. Mitä hyötyä uskot tuon tuovan sinulle?
Samtheman
Pippelsman

Lähinnä varmaan kahden eri tarkkudella olevan näkymän antamaa mahdollisuutta tulkita kuvaa hiukan tarkemmin. Voipi olla että yksikin riittää...

Samtheman
Pippelsman

Nyt olis muutama päivä tullu tuijoteltua tota 550c näyttöä. On se kyllä loistava olen daivaassa
Parhaaksi osoittautui jaetun taajuuden näyttö, jossa sai tarkan kuvan alta ja suuripiirteisemmä ja laajemman kuvan samalle ruudulle. Erottelukyky on hyvä, samoin kuin näytön resot sopivat. En tällä kokemuksella oikeastaan enempää halunnutkaan.
Oheen kuva Saimaan muikuista. Takilatkin näkyy loistavasti näytöllä, välilaukaisijoineen, mutta en muistanu ottaa kuvaa ku ne oli vielä vedessä...
Liitteet
WP_000008.jpg

laivurikalastaja

Viesti Kirjoittaja laivurikalastaja »

onnistuuko tuo näytön jakaminen eri taajuuksille echo 200 luotaimella?
Tyhjän saa pyytämättäkin... :)
Ossinmopo

Käyttöohjeen löydät esim. Googlaamalla garmin Echo 200 käyttöohje.
;)
ttimonen

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Samtheman kirjoitti:Nyt olis muutama päivä tullu tuijoteltua tota 550c näyttöä. On se kyllä loistava olen daivaassa
Parhaaksi osoittautui jaetun taajuuden näyttö, jossa sai tarkan kuvan alta ja suuripiirteisemmä ja laajemman kuvan samalle ruudulle. Erottelukyky on hyvä, samoin kuin näytön resot sopivat. En tällä kokemuksella oikeastaan enempää halunnutkaan.
Oheen kuva Saimaan muikuista. Takilatkin näkyy loistavasti näytöllä, välilaukaisijoineen, mutta en muistanu ottaa kuvaa ku ne oli vielä vedessä...
Ei näy kuva :(
Samtheman
Pippelsman

No laitetaan se sit uudestaan!

jjs^^

Viesti Kirjoittaja jjs^^ »

Enpä ole erityisemmin löytänyt negatiivista sanottavaa luotaimesta. Luotain itsessäänhän piirtää todella nättiä ja selkeää kuvaa. Mutta nyt se temput teki, pimeni valkoiseksi koko ruutu loppujen lopuksi. Tapahtumat alkoi n.5reissulla kun yht äkkiä kesken uistelun lakkasi piirtämästä takilan kuulaa ja tätä myöten kaiken muunkin paitsi syvyden piirsi muutaman tunnin kohtuu järkevästi välillä heitellen 3m-250m syvyyttä näytellen. Luulin asian olevan anturista kiinni, ei ollut. Itse luotain meni takuuvaihtoon. Se kun sieltä nyt vaan tulisi takas pikaseen.
Maanantai kappale osunut itelle ilmeisesti kun ei muilla vikaa ole ollut.
Mutta pitää antaa kiitosta garminin maahantuontiin sekä john nurminen marinen porukalle. Hienosti asiat hoituneet.
Ossinmopo

http://www.youtube.com/watch?v=__nLE5i1LD0&feature=plcp
Videota Garmin Echo 550c (John Nurminen oy)
skott

Viesti Kirjoittaja skott »

Päivää!

Tulipas rekattuu ittesä tälleki foorumille. Joten eka viestini tässä.

Veneeseen (Yamarin 44 SC) tuli hankittuu "entry level" peruskaiku - Garmin Echo 300c.

Asennuksen teki Fennomotors Oulussa. Oulujärveä ois tarkoitus pelillä kyntää.

Ongelma on, että kaiku hukkaa syvyyden vauhdin noustessa. Vanhoja keskusteluja lukiessa huomasin, etten oo ainoo, jolla tätä ongelmaa. Moninaisia syitäkin näytti olevan.

Kaiku on kalibroitu Garmin Forerunner 610:in kanssa. Nopeusanturi toimii ja nopeudet kohallaan. Maksimii kulkee yksin ajaessa sen 50km/t.

Kaiku näyttää veden lämmöt ok ja syvyyttäkin liussa aina n. 25km/t asti, mutta sitte "menettää" otteen pohjaan. Näyttö palaa taas, kun vauhti laskee tarpeeksi. Syvyyslukemat myös kohallaan, ku mitannu ite esmes 2m syvyyden.

Otin jo yhteyttä Garminin tukeen Lohjalle, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli vastaus: onko nopeus kalibroitu (olin kertonut sen jo viestissäni) ja linkki manuaaliin... Luettu, mutta ei apua tähän vaivaan (ainakaan mulle).

Tässä muutama kuva anturin paikasta ja asennosta:

Kuva

Kuva

Kuva

Miltäs toi asento ja paikka näyttää?

Kokeillu 77Hz <-> 200Hz taajuuksii ja eri Scrolling speedejä. Ei vaikutusta.
Espel

Viesti Kirjoittaja Espel »

Ostin Garmin echo 150 luotaimen, kun tarvitsin siirrettävää kaikua halvalla. Hintaa kaiulla oli119 euroa. Motonetista ostin 7.2 ah akun ja myös Kineticin siirrettävän kaikutelineen. Akku 15.90 ja teline muistaakseni 19.90. Ruuvasin kaiun vanhaan pilkkijakkaran kanteen ja akku meni sinne sisään. Ensimmäisellä reissulla löysin ahvenet aivan yllättävästä paikasta. Ei olisi tullut mieleenkään jigata paikkaa ilman kaikua. 77kHz piirsi banaania ja nätit ahvenet nousi kyytiin. 7g jigi näkyi myös nätisti näytöllä. 30w aurinkopaneeli täytti akun tunnissa jolloin tajusin, että virran tarve on todella vähäinen. Yhdellä reissulla meinasin, että kaiku piirtää omiaan, kun 5m veteen piirtyi pohjalle isoja banaaneja. Sain sitten jigillä kakkosen lahnan jolloin tuokin arvoitus ratkesi. Helvetin hyvä kaiku kaiken kaikkiaan ja samaa merkkiä tulee sitten värillisenä jos on tarvetta.
drwho

Viesti Kirjoittaja drwho »

Paikka näyttää mun silmissä ihan oikeelta, kokeile pienillä muutoksilla säätää asentoa. Sillä toi pitäs mun järjen mukaan ratketa.
jjs^^

Viesti Kirjoittaja jjs^^ »

Nyt vähän tunteja takana ja kokemuksia karttunut, kolmas vai neljäs anturi menossa, yhdessäkään tosin ole vikaa ollut vaan laitteessa. Ensimmäinen himmeni totaalisesti, ei piirtänyt enää mitään. Nyt toinen temppuilee, piirtää pohjan oikein mutta syvyyden näytölle väärin.. Vaihtuu merkki aivan juuri, saapi jäädä "moottorikaivo" kaiuksi" kun sais ensin toimivan laitteen vaan.

Tullut vaan mieleen, että voisiko kaiun piuhat ottaa häiriöö jostain?
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

jjs^^ kirjoitti:Tullut vaan mieleen, että voisiko kaiun piuhat ottaa häiriöö jostain?
Erinäisistä virtapiuhoista, jos kulkevat kaiun anturipiuhan vieressä/läheisyydessä.

-jouni
diipa daapa
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tupe »

skott kirjoitti:Päivää!

Tulipas rekattuu ittesä tälleki foorumille. Joten eka viestini tässä.

Veneeseen (Yamarin 44 SC) tuli hankittuu "entry level" peruskaiku - Garmin Echo 300c.

Asennuksen teki Fennomotors Oulussa. Oulujärveä ois tarkoitus pelillä kyntää.

Ongelma on, että kaiku hukkaa syvyyden vauhdin noustessa. Vanhoja keskusteluja lukiessa huomasin, etten oo ainoo, jolla tätä ongelmaa. Moninaisia syitäkin näytti olevan.

Kaiku on kalibroitu Garmin Forerunner 610:in kanssa. Nopeusanturi toimii ja nopeudet kohallaan. Maksimii kulkee yksin ajaessa sen 50km/t.

Kaiku näyttää veden lämmöt ok ja syvyyttäkin liussa aina n. 25km/t asti, mutta sitte "menettää" otteen pohjaan. Näyttö palaa taas, kun vauhti laskee tarpeeksi. Syvyyslukemat myös kohallaan, ku mitannu ite esmes 2m syvyyden.

Otin jo yhteyttä Garminin tukeen Lohjalle, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli vastaus: onko nopeus kalibroitu (olin kertonut sen jo viestissäni) ja linkki manuaaliin... Luettu, mutta ei apua tähän vaivaan (ainakaan mulle).

Tässä muutama kuva anturin paikasta ja asennosta:

Kokeillu 77Hz <-> 200Hz taajuuksii ja eri Scrolling speedejä. Ei vaikutusta.
Kuvasta katsottuna näyttäs olevan aika alhaalla toi kaikuanturi. Roiskiiko pahasti plaanissa? Perusohje on, että anturin keskikohta samalle tasolle kun veneen pohja.
skott

drwho kirjoitti:
Paikka näyttää mun silmissä ihan oikeelta, kokeile pienillä muutoksilla säätää asentoa. Sillä toi pitäs mun järjen mukaan ratketa.

Jeps, näin oli! Olikin pienestä kiinni. Käänsin anturia kaksi napsua alemmas ja siitä alkoikin mittaan hienosti maksimi nopeuteen asti. Huomenna järvelle!
skott

tupe kirjoitti: Roiskiiko pahasti plaanissa? Perusohje on, että anturin keskikohta samalle tasolle kun veneen pohja.
Kyllä se aikamoista suihkua matkavauhdissa nostaa, mutta siis mittaa syvyyttä hyvin. Nopeusanturi surraa vieressä. Taidan tyytyä tähän tilanteeseen ainakin joksikin aikaa.
petzku

Viesti Kirjoittaja petzku »

Ote anturin asennusohjeista:
Säädä kaikuanturia siten, että se ulottuu n.3mm (1/8tuumaa) peräpeilin alapuolelle (lasikuitu) tai 10mm (3/8tuumaa, alumiini.)

Tuon 3 mm laitoin ja hyvin pelaa täydessä vauhdissa luotaus, eikä roiski :)

Käytössä ollut tän kesän echo 150 ja nyt uudessa paatissa echo 200, josta ei vielä suuremmalti kokemuksia, kun Vesijärvi on kuohunut tässä viime aikoina.
Sataviiskymppinen palveli hyvin alkukesän. Ainoan moitteen saa minulta siitä, että laite ei näytä syvyysasteikkoa näytön laidassa. Esim. jos pohjaan on 15m näky näytön alareunassa se 15, mutta ei näy niitä väliviivoja pintaan asti. Eli 0, 5, 10 ja 15.. Niinkuin tuossa yllä olevassa Pippelsmannin 550c kuvassa.
Nykyisestä 200 mallista tämä jo sentään löytyy.
tupe kirjoitti: Kuvasta katsottuna näyttäs olevan aika alhaalla toi kaikuanturi. Roiskiiko pahasti plaanissa? Perusohje on, että anturin keskikohta samalle tasolle kun veneen pohja.
Myös minusta näyttää, että on turhan alhaalla tuo anturi. Mutta helppo nostaa jos ruuvien paikoissa on tarpeeksi varaa.
Kantsa

Viesti Kirjoittaja Kantsa »

20130907_192057.jpg
20130907_192057.jpg (72.98 KiB) Katsottu 4364 kertaa
Hei, ostin nyt itsekin garminin echomap 50s luotain/plotterin. Sehän on sama luotain käytännössä kuin 550c. Nyt vain sellainen ongelma, että kun laitan taajuudeksi 77khz niin piirtää pohjan oikeaan kohtaan mutta ilmoittaa syvyydeksi mitä sattuu. Esimerkiksi jos vettä on sen 16m niin heittelee syvyydeksi 16-26m. Sen myötä automaattinen syvyysalueen säätökin pomppii kokoajan ja luotaimen seuraaminen on vaikeaa.
20130907_192057.jpg
20130907_192057.jpg (72.98 KiB) Katsottu 4364 kertaa
Mistähän tämä johtuisi? Samaa ongelmaa ei ole ollut 200khz taajuudella. Garminin tukeen viestiä laitettuani vastasivat vain laittaen ohjekirjan. Ei mitään kommenttia onko se normaalia yms. Kilpailijoiden tuotteet eivät ainakaan ole koskaan noin tehneet (lowrance&humminbird). Ohessa kuva tapahtuneesta
jorkkiporkki

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Pohja näyttäisi olevan paksulti mutaa tms. Matalammat taajuudet tunkeutuvat syvemmälle, joten luotaimella voi olla vähän vaikeuksia päättää missä pohja on kun vahvaa kaikua tulee pitkältä matkalta.
Kannattaa opetella luotaimen herkkyyden manuaalinen säätäminen olosuhteiden mukaan. Tällä tavalla saa just haluamansa asiat näkyviin, jigit, takilakuulat jne. Automatiikassakin on useampi herkkyysasetus, joita kannattaa kokeilla ja molemmille taajuusalueille herkkyys voidaan säätää erikseen.
Manuaalinen säätäminen ei ole niin hankalaa kun voisi kuvitella, sillä luotain muistaa viimeksi käytetyn toiminnon (ainakin Echo-luotaimet), jolloin jos viimeksi olet säätänyt herkkyyttä, niin sen jälkeen se onnistuu pelkästään painelemalla nuolia ylös ja alas menemättä mihinkään valikoihin takaisin.
Syvyysalueen automaattinen vaihtelu närästää kanssa joskus. Tätä haittaa voi pienentää ottamalla käyttöön 'bottom lock' zoomauksen, jolloin näytöllä näkyy aina tietty metrimäärä pohjasta ylöspäin. Metrimääräksi kannattaa sitten valita vaan riittävän iso, ettei näyttö mene pikselimössöksi.
Kantsa kirjoitti:
20130907_192057.jpg
Hei, ostin nyt itsekin garminin echomap 50s luotain/plotterin. Sehän on sama luotain käytännössä kuin 550c. Nyt vain sellainen ongelma, että kun laitan taajuudeksi 77khz niin piirtää pohjan oikeaan kohtaan mutta ilmoittaa syvyydeksi mitä sattuu. Esimerkiksi jos vettä on sen 16m niin heittelee syvyydeksi 16-26m. Sen myötä automaattinen syvyysalueen säätökin pomppii kokoajan ja luotaimen seuraaminen on vaikeaa.
20130907_192057.jpg
Mistähän tämä johtuisi? Samaa ongelmaa ei ole ollut 200khz taajuudella. Garminin tukeen viestiä laitettuani vastasivat vain laittaen ohjekirjan. Ei mitään kommenttia onko se normaalia yms. Kilpailijoiden tuotteet eivät ainakaan ole koskaan noin tehneet (lowrance&humminbird). Ohessa kuva tapahtuneesta
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Kantsa kirjoitti:Hei, ostin nyt itsekin garminin echomap 50s luotain/plotterin. Sehän on sama luotain käytännössä kuin 550c. Nyt vain sellainen ongelma, että kun laitan taajuudeksi 77khz niin piirtää pohjan oikeaan kohtaan mutta ilmoittaa syvyydeksi mitä sattuu. Esimerkiksi jos vettä on sen 16m niin heittelee syvyydeksi 16-26m. Sen myötä automaattinen syvyysalueen säätökin pomppii kokoajan ja luotaimen seuraaminen on vaikeaa. Mistähän tämä johtuisi? Samaa ongelmaa ei ole ollut 200khz taajuudella. Garminin tukeen viestiä laitettuani vastasivat vain laittaen ohjekirjan. Ei mitään kommenttia onko se normaalia yms. Kilpailijoiden tuotteet eivät ainakaan ole koskaan noin tehneet (lowrance&humminbird). Ohessa kuva tapahtuneesta
Minulla alkoi 550 C tekemään aivan samaa. Näyttää ihan potaatteja. Syvyyslukema pyörii kuin numerot Jokeriarvonnassa, ja heittää hyvinkin 10-15 suuntaan tai toiseen. Phjan piirtää esim. 20 m kohdalle ja lukema voi olla jotain 35-5 m väliltä. Ankkurissakin lukema saattaa soutaa useita metrejä, vaikka vene paikallaan, ja ei varsin ollut mutapohjaa, kun ankkuri kolisi kivissä. Välillä piirtää pohjaa OK, sitten saattaa hävittää pohjan kokonaan, ja sitten taas piirtää mitä sattuu. Noita herkkyyksiä ruuvannut automaatilla ja manuaalilla, ei ole suurtakaan, siis oikeastaan ollenkaan merkitystä. Taajuudellakaan. Epäilisin anturivikaa, ja eipä tuo Garminin tukikaan tuota kyseenalaistanut, kuitenkaan. Kokeilen vielä ens viikonloppuna, sitten saap myyjäliike tehdä jotain takuun puitteissa. Anturin asento, johdot yms. mielstäni ok. Pitää vielä katsoa, ettei tuo anturi ole kovin kakkanen.

-jouni
diipa daapa
Vastaa Viestiin