peruke hauelle

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
heksa

Viesti Kirjoittaja heksa »

Myyrä kirjoitti:Onkos jollakin kokemusta tämmösistä:
1 säikestä järeintä kokoa ollut käytössä 45cm:nä. Kerran tänä vuonna heittojumissa lukon vai holkin kohdalta paskaks ja Busteri jatkaa matkaa (onneksi rantakalliolle). Ei oikeen vakuuttanut, mutta Wobblerissa sanoivat että ei ole ennen tullut tollasta tapausta ainakaan ton kohdalla vastaan. Toistaiseksi saavat vielä killua mun siiman päässä, mutta lisä kämmejä ei suvaita.

W-kaupasta tuli viimeksi napattua mukaan myös BFT:n lukkoja todella järeää kokoa, järeämpää kun perukkeissa vakiona. Saa nähä onko niistä mihinkään.
Hepe

Viesti Kirjoittaja Hepe »

Samtheman kirjoitti:Mä utelin noista DAMmin perukkeista, joissa ainakaan mulla ei muutaman reissun aikana ole ollut ongelmia...
Mulla aukes puikkarin irrotuksessa damin lukko ja kala lipsahti kädestä, busteri huulessa takaisin kärsimään. :?
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Luovuin noista jo, kun vaihdoin paksuun titaaniin. Siihen mennessä ei muita ongelmia ollu, paitsi toi rautalangan mutkistuminen.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

lukkorintamalla mitään uutta? pitäis löytää hyvä lukko mantalle, phantomille yms. paksulankaisilla silmukkaruuveilla varustetuille kapuloille.
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

mulla on nykyisin Berkleyn 80 ja 100lb cross lockeja.. kyllä niihin mantan saa ripustettua. Samaa mallia tosin tullee eri merkilläkin.
Säynävä
Lahna mikä Lahna

noita 80 lbs crosslockeja tuli kaupassa hypisteltyä muttei luotto riittänyt. pitänee kuitenkin kokeilla jos nuo kerran ovat käypää kamaa.
Deep
kirjuri

toi 40lb hollannin titaani omaa vähän vidumaisen piirteen. Eli siihen tulee vääntymiä, joita ei helposti saa oikaistua. Samaa oiretta ei taasen ole 70lb tavarassa. Mulla on ollut tota 40lb matsua perhokamoissa (eli periaatteessa kaapissa maanneet). + Liian tiukaksi painettu holkki saattaa saada noissa aikaan katkipoikki ilmiön pidempään käytettäessä.. katkesi yksi männä syksynä pelkkään kosketukseen.. onneksi veneessä.. kandee siis tarkkailla kuntoa + jonkun sortin kutistesukka virityskään ei liene huono.
Pete1977
Suurin Pudottaja

Viesti Kirjoittaja Pete1977 »

Itsellä jerkkiperukkeena millistä haponkestävää hitsauslankaa, joka päiden silmukoiden jälkeen on kierretty "akselinsa" ympäri 3-5kierrosta. Kierittämisen päälle pujotetaan pätkä silikoniletkua, joka kuumennetaan kiinni. Päässä tuo ossin mainitsema berkleyn 100lb crosslock. Kyseinen crosslock on sen verta tuhtia kamaa, että sitä kestää itse taivuttaa pihdeillä umpinaisemmaksi lukituskohdistaan. Pituutta perukkeella noin 45cm ja vaikka tulisi mutka poikittaisen mailan tms seurauksena, vetää perukkeen sormien välissä suoraksi.

Itse käytin koko viime syksyn yhtä ja samaa peruketta ja lukkoa, tuloksella 0 viehemenetystä, 0 läheltäpiti-tilannetta ja 0 lukon aukeamista. Sama tulos oli myös kahdella kaverillani, joille annoin testattavaksi samanlaiset.
...Raimo hauesta hanurin laittoi, minä vehkeen lampaille vein.

-Onni Varis
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Jarzi75 kirjoitti:
jka kirjoitti:Titaani-umpirengas-uistinrengas. Kaksi vuotta takana ei kertaakaan ongelmia. Ei vaan ole löytynyt sitä murtosokkaa joka pettää.

Uisti(mia)n on pudonnut titaani-uistinrengasyhdistelmästä. Siinä on sen verran paljon paikkaa vääntyä että joskus menee uistimenlenkki läpi.

Ensin mainitusta ei koskaan.
Kerroppa mistä moisia umpirenkaita saa?
umpirenkaat kiinnostaisi täälläkin, pitäisi perukkeet kevättä varten kasata. mistä noita saa?
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Hakusessa uusi lukko Roscan tilalle. Vaikka onkin vahvaan matskua lukko auennut pari kertaa ja väsyy eikä uudelleen taivuttaminen auta kuin hetken.
Onneksi viehe tappioilta on vältytty. Perukematskussa toi holkitus arveluttaa: milloin lenkki on liian jyrkkä?, luistaako vaijeri holkin sisällä?, onko kutistesukasta muuta hyötyä kuin esteettisyys?
Uistinrengas ei kohdallani tule kysymykseen syystä että niin hyvää rengasta ei ole tullut vastaan etteikö aukeamista olisi parin koukun vaihtamisen jälkeen tapahtunut.
Pete1977
Suurin Pudottaja

Viesti Kirjoittaja Pete1977 »

Kokeile JaRu tuota Berkleyn isoa tai isointa Patriotin lukkoa. Mulla ne on kestäneet, vaikka riuhtominen on välillä melko raivopäistäkin, eli uittotyylini ei ole kaikista keveimmästä päästä.

Itse teen päätylenkin keskikokoisen ruuvarin varren ympärille, eli sisähalkaisija on jotain 4 mm, näin lukko pääsee liikkumaan todella "vapaasti" lenkissä ja ainakin omalla uitolla se on ollut parempi ratkaisu kuin liian pieni lenkki.
...Raimo hauesta hanurin laittoi, minä vehkeen lampaille vein.

-Onni Varis
Säynävä
Lahna mikä Lahna

JaRu kirjoitti:Hakusessa uusi lukko Roscan tilalle.
mainostanpa taas tuota nordicin aukeamatonta viehelukkoa. oiskohan 3. tai 4. kausi noiden kanssa. 0 viehemenetystä, 0 aukeamista, 0 rikkoontumista, 0 vitutusta. ainoa noiden huono puoli on, ettei kovin paksuun lenkkiin pyöräytys onnistu, eli silmukkaruuvilliset jerkit pitää varustaa renkaalla. tuo on myös ehdottomasti nopein ja helpoin käytettävä niistä mitä itse olen käyttänyt. minulla on käytössä isoin koko, oiskohan tuo 2 koko.

http://www.isokala.com/epages/Kaupat.ax ... NSAV00X-01

jos tuohon jotain parannusta haluaisi, niin mieluummin käyttäisin ilman laakerointia, yhtä rautaa olevaa lukkoa.
lape89

Viesti Kirjoittaja lape89 »

Ite väsätään perukkeet 0.50mm Fortress Predatorista ja Patriot leikareista ja lukko leikareista. Hyvin ovat kestäneet, ei yhtäkään viehettä oo menny perukkeiden piikkiin.

Valmisperukkeista parhaita ovat olleet Nordicin aukeamattomalla viehelukolla varustetut perukkeet, vaikka näiden lukkojen takia onkin pari uistinta mennyt, eli ei ne ihan aukeamattomia oo.
Deep
kirjuri

JaRu kirjoitti: Onneksi viehe tappioilta on vältytty. Perukematskussa toi holkitus arveluttaa: milloin lenkki on liian jyrkkä?, luistaako vaijeri holkin sisällä?, onko kutistesukasta muuta hyötyä kuin esteettisyys?
Uistinrengas ei kohdallani tule kysymykseen syystä että niin hyvää rengasta ei ole tullut vastaan etteikö aukeamista olisi parin koukun vaihtamisen jälkeen tapahtunut.
lenkin liiasta jyrkkyydestä en osaa sanoa, mutta kaipa se "tiukka" mutka rasittaa enempi. Ei ne luistamalla petä.. ohjeiden mukaan niitä myös vahvistetaan epoksilla. Lähinnä tuo kutistesukka voisi tuoda jäykkyyttä, jotta ei taipuisi holkin kohdilta helposti. ehkä.. ei ole kutistesukasta kokemusta. Sukalla tulisi sekin hyöty, että siima ei mene lenkkien väliin jne.
Veijari

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Minulla on huonoja kokemuksia Nordicin aukeamattomasta lukosta. Olen menettänyt ainakin 3 Busteria, jotka ovat "uineet" itse vapaaksi. Eli vavalla jerkatessa ovat irronneet, vaikka lukko on aukeamaton. En enää käytä ko. lukkoa jerkeissä varsinkaan glidereissa, mutta vaapuissa ja suspeissa se on erinomainen.
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Veijari kirjoitti:Minulla on huonoja kokemuksia Nordicin aukeamattomasta lukosta. Olen menettänyt ainakin 3 Busteria, jotka ovat "uineet" itse vapaaksi. Eli vavalla jerkatessa ovat irronneet, vaikka lukko on aukeamaton. En enää käytä ko. lukkoa jerkeissä varsinkaan glidereissa, mutta vaapuissa ja suspeissa se on erinomainen.
kas kas, ja itse kun pidin tuota niin varmana pelinä :shock:
vavalla itsekkin uittelen jne ja pääasiassa busaa. ihme ettei mitään ole omalle kohdalle sattunut.
onko menetykset tapahtunut tuoreella lukolla, vai pidempään käytössä olleella?
Veijari

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Eivät ole olleet vanhoja lukkoja. Lukko ei siis ole auennut, vaan jerkki on tullut samaa kautta pois, kun on laitettu. Kerran oli myös lähellä, mutta huomasin tilanteen viime tipassa.
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Ei ääni Nordicin aukeamattomalle. Pari suhtkoht tuoretta katkesi lenkistä varoittamatta. Järeintä mallia ja eri erästä...

Berkleyn 100 lb ja sitä järeämmät nykyään käytössä. Ei pettymyksiä kunhan vaihtaa tarpeeksi usein uuden. Muutama Rosco aukesi alkukaudesta (2007) helposti ja Rozemeier vääntyi auki...prkl reilu kasi vei erään ottijerkulan...
Viimeksi muokannut Samthefisherman, 18:10:34 17.02.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Säynävä
Lahna mikä Lahna

tieto lisää tuskaa, pakko varmaankin ottaa berkleyn 100 lbs kokeiluun tuohon nordicin rinnalle.
liberte
haspeliheiton opettaja

Viesti Kirjoittaja liberte »

http://shop.lundgrensfiske.com/product. ... 167&sub=85

Repikää tosta, pelittää... Keskikoko on jo riittävä, mutta suurin koko on hyvä kylmällä ilmalla........
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Säynävä kirjoitti:
Jarzi75 kirjoitti:
jka kirjoitti:Titaani-umpirengas-uistinrengas. Kaksi vuotta takana ei kertaakaan ongelmia. Ei vaan ole löytynyt sitä murtosokkaa joka pettää.

Uisti(mia)n on pudonnut titaani-uistinrengasyhdistelmästä. Siinä on sen verran paljon paikkaa vääntyä että joskus menee uistimenlenkki läpi.

Ensin mainitusta ei koskaan.
Kerroppa mistä moisia umpirenkaita saa?
umpirenkaat kiinnostaisi täälläkin, pitäisi perukkeet kevättä varten kasata. mistä noita saa?
edelleen kiinnostaisi...
Jarzi75
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Mä olen ottanut umpirenkaat kuulalaakerileikareista. Eli kylmän rauhallisesti isoin Patriot varovasti paloiksi (ettei renkaaseen tule koloja/jälkiä) ja renkaat hyötykäyttöön. Tollaista umpirengasta tulee käytettyä myös, kun liittää perhovehkeissä titaanin monoon. Vähäisellä testillä toiminut kiitettävästi.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Säynävä
Lahna mikä Lahna

näin se on varmaan tehtävä, tulee vaan aika arvokkaita umpirenkaita tuolla tavalla.
Jarzi75
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Säynävä kirjoitti:näin se on varmaan tehtävä, tulee vaan aika arvokkaita umpirenkaita tuolla tavalla.
Näin tekee, mutta irrallaan en ole nähnyt muita kuin Visionin perhoperukerenkaita ja ne ovat turhan pieniä...

Ei noita perukkeita kuitenkaan kovin montaa kerralla käytössä ole. Mulla on yleensä kolme peruketta käytössä ja kolme varalla.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
J.a.M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

sitähän on sitä isompaaki mallia olemassa vetolujuus jossain 20kg huitteilla halkasiaa en nyt muista että mikä
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Vastaa Viestiin