JuhaS14 kirjoitti:
Jos pitäisi tommoinen "kestää mitä vaan" -haspeli valita, niin valitsisin mielummin vaikkapa Pennin Z-mallin kun tuon kyseisen Abun.
Toi kela painaa jo niin järkyttömästi ja sen ergonomia on suoraan aukko B:stä ja ei kovin erikoisesti edes siimaa mielestäni puolaa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että jos kelan pitää kestää ydintuho niin se on joko Pennin Z-malli tai Abun 444, mutta en mä silti semmoista kellekään nykykalastajalle suosittelisi.
Shimanoja itse henk.koht. vähän karsatan, vaikka hyviä malleja sieltäkin löytyy, tosin hintaa sitten on paljon enemmän jos esim. vastaavantasoisen kelan tahtoo kun Lagunan.
Hyllystä löytyy Daiwan, Shimanon, Abun, Mitchellin, DAMin, Balzerin ja Shakespearen haspeleita ja ainakin mun makuuni on eniten noi Daiwat ja Balzerit olleet. Shakespeareja oon rikkonut muutamia ja kelat ei rimpulaisuudessaan oo mua oikeen vakuuttanut, Abulla taas ei ole mitään kestäviä nykyhaspeleita nykyään, joten melkeenpä se tohon haarukkaan: Daiwa-Balzer-Shimano menee jos hyvän haspelin tahtoo nykypäivänä.
Ja kun noita vanhojakin löytyy niin oletko käyttänyt niitä

minusta vanha Dammi hakkaa nuo Abut ja Pennit mennentullen.
Ja Shimano kommenttia en ymmärtänyt,väitätkö että n.100 eurolla ei saa muka toimivaa Shimanon haspelia,itse olen kyllä täysin eri mieltä ja niissä ei ole perusominaisuutena edes tuota inhottavaa siimansotkentaa kuten osassa Daiwoissa kuten esim. tuossa itsesi mainostamassa.
Jostain pitää olla samaa mieltäkin ja edes pahimmalle vihamiehelleni en suosittelisi Shakespearen haspelia.
Ei ikinä nii huanosti mene ettei jotenki menis.