Vinkkejä siiman puolaukseen

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Vinkkejä siiman puolaukseen

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Viime aikoina kunolen yhä enemmän ja enemmän siirtynyt punottuihin siimoihin, olen törmännyt ihan amatöörimäiseen siiman puolausongelmaan.

Köyhä ja saita kun olen, niin puolalle olisi mukava ensin puolata sopiva määrä monofiiliä, ja sitten vasta sellainen normaali n. 130 metrin pakkaus punottua. Punotun haluaisin nimenomaan laittaa tuollaisena pikkupuolana. Isompi määrä olisi tarpeetonta, mutta vähempääkään ei viitsisi laittaa.

Mutta vaikka kuinka yritän arvioida tai laskeskella, niin lähes aina puolaan monofiiliä pohjalle joko liian paljon tai liian vähän. Onko tähän jotain hyvää kikkaa?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Jarzi75
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Aikaavievä homma, mutta toimii...
Eli kelaat siimat käänteisessä järjestyksessä -> siimat ulos kelalta ja toisin päin koneeseen.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Sulla varmaan joku varapuola käytettävissä? Tai toinen samanlainen kela.
Laita ensin pohjalle kuitu ja päälle monoa sopivsti ja sitten vaihdat tyhjän puolan tai kelan ja surautat siimparin oikein päin käyttökelaasi tai toiseen puolaan.
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
catch_a_fish
Väärin kalastaja

No, ongelma mulla onkin juuri hankalin parin Döörin kanssa, joille ei ole "vastakappaleita" tai varapuolaa. Varapuolakikkaa olen jonkun haspelin kanssa joskus käyttänytkin.

Vieläkö löytyy lisävinkkejä?
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Kaikkinaiset puolausongelmat loppuu kun ostaa puolausalustan/koneen.
Jo tuo patterikäyttöinen Berkley on mainio peli sekä pörhö- että hyrräkeloille ja niille hörhöille jotka käyttää häspeliä niin tarvittavat hilut tulee mukaan.Jos näette myytävänä niin ostakaa pois.Ette tule katumaan.Kiitokset Kalastin liikkeelle kun viimeinen apparaatti järjästyi.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Onko se Berkleyn kone tuollainen?
http://www.namebrandfinder.com/477650188.jpg

(sori, en löytänyt parempaa kuvaa)

Mitäs tuollaiset maksaa ja saako niitä Suomesta?
Jio
Pro Scroll User
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jio »

No ei kai parin metrin pätkän monofiilia puolaaminen voi olla noin vaikeata? Leikkaa vaikka sen valmiiksi ja jättää 20cm sitomisvaraa. Jos epäillyttää niin laittaa vielä teipinpalan vahvikkeeksi.
putkiperhot
Viesti:

Just tuollainen minulla on osineen,tuo pötkylä on se moottori.Hintaa en muista kuin että jotain 150 oli kaikki ostokset tuo mukaanlukien josta ehkä muut noin 120.
putkiperhot
Viesti:

Sen voi myös modata niin että vahingossakaan kukaan hörhelö ei laita siihen mitään vasurikeloja kuten tuossa kuvassa oli.Siihen uuteen tukeen on hyvä nojata.Nuo parin metrin pätkäthän munafiiliä pannaan perukkeeksi ja kuitu teipataan aina pohjalle.Joissakin kaukoidän hyrrissä se ei käy kun akselit ei kestä rasitusta.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Jaahas, ei toiminut kirjautuminen jostain syystä. Myönnän, tuo edellinen olin siis minä.
putkiperhot
Viesti:

Eipä ole laskuria mutta mulla on erillinen Rappalan laskuri oikein ledivaloilla kun yleensä puran keloja tai rakentelen siimoja töllöä katsoessa.
ArpinLusene
Urosleppäkerttu

Re: Vinkkejä siiman puolaukseen

Viesti Kirjoittaja ArpinLusene »

Ei ihan sovi tohon aloitusaiheeseen, mutta otsikkoon kuitenkin. Eli olen tässä viimeiset 5 vuotta viettänyt enemmän perhokalastuksen parissa, joten haspelilla kalastaminen on jäänyt vähemmälle. Nyt kuitenkin ostin Shimanoon uuden Fireline-siiman ja puolasin sen kelalle. Jälkikäteen tuli mieleen, että teinkö sen oikein. Eli laitoin tuon siimarullan niin penkille, että tuo tarrapuoli oli ylöspäin ja siima purkautui ulospäin myötäpäivään ja kela pyöri sisäänkelattaessa myös myötäpäivään. Kuuluikohan sen mennä näin? Ei haluttaisi kauheita siimasotkuja hankkia heti alkuun...
pikeye
DR. Philli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikeye »

ArpinLusene kirjoitti:Nyt kuitenkin ostin Shimanoon uuden Fireline-siiman ja puolasin sen kelalle. Jälkikäteen tuli mieleen, että teinkö sen oikein. Eli laitoin tuon siimarullan niin penkille, että tuo tarrapuoli oli ylöspäin ja siima purkautui ulospäin myötäpäivään ja kela pyöri sisäänkelattaessa myös myötäpäivään. Kuuluikohan sen mennä näin? Ei haluttaisi kauheita siimasotkuja hankkia heti alkuun...
Ei hätää, noinhan se siima haspeliin puolataan. Kunhan tosiaan huolehtii, että siima purkautuu rullan laidan yli samaan suuntaan kuin kelan sanka pyörii, ei kierrettä pääse syntymään liikaa (sillä syntyyhän sitä väkisinkin näinkin puolattaessa, kun rullan ja kelan puolan halkaisijat poikkeavat poisistaan).

Jotkut suosivat myös pyörivältä rullalta puolausta kuten hyrräkelan kanssa, mutta itse en ole kokenut siitä suurempaa etua.

Muistithan muuten varmistaa sen pohjasolmun pitävyyden jotenkin? Paljaalle puolalle laitettu punottu siima kun saattaa ruveta pyörimään jossain vaiheessa (= pohjatärppi, iso kala) tyhjää, jos alimpana ei ole jotain kitkapintaa.

Ratkaisuksi riittää vaikkapa pätkä jotain nahkeaa teippiä, joka läntätään ensin puolanakselille ja siima puolataan sen päälle normaalisti. Toinen tapa on lisätä puolalle ensin mitä tahansa monofiilia pari metriä (tai enemmänkin, jos haluaa puolaan täytettä), liittää punottu kalastusssiima siihen ja puolata loppuun normaalisti.

-- pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 19:20:01 24.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ArpinLusene
Urosleppäkerttu

Viesti Kirjoittaja ArpinLusene »

Eka reissu oli ainakin täysin siimasotkuton ja muutenkin Fireline toimi moitteetta. Puolalla tosiaan on monofiilia alla, koska kela on 4000 kokoinen Shimanon Syncopate, joka tuli monofiilisiimojen vielä hallitessa, ostettua haukihommiin. Helposti selviäisi nykyään 2500 kokoisellakin, mutta eipä tuo haittaa, kunhan saa vain kelalle tarpeeksi täytettä, niin ei tuo kelan koko kalastusta pienelläkään joella haittaa.
Vastaa Viestiin