Apua kaikuluotain kuumeeseen

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
HolyDaiwa

Apua kaikuluotain kuumeeseen

Viesti Kirjoittaja HolyDaiwa »

Tervehdys.

Olen muutaman kesän harkinnut kaikuluotaimen ostamista. Kaiku tulisi lähinnä heittokalastus, jigaus, vertigaalijigaus ja siirtymillä uistelu käyttöön (ilman mitään takiloita). Kaikuluotainta tullaan käyttämään kevyissä veneissä ja kaikuluotainta tullaan siirtelemään veneestä ja vesistöstä toiseen. Joten, joku siirreltävä viritys on rakennettava.

Olen viettänyt tunteja, päiviä ja öitä juttuja lehdistä lukien, foorumia lueskellen ja neuvoja kysellen, että mikä olisi minun tarpeisiini sopivin vaihtoehto. Mutta en ole saanut vastausta, ja jokaisesta paikasta tuntuu saavan ristiriitaista tietoa, joten kaipaan apua.

Olen loppujen lopuksi päätynyt kahteen vaihtoehtoon:
Lowrance ELITE-4x: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=5193
Lowrance ELITE-4x DSI: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=5201

Myös Elite sarjan kaikuluotain/karttaplotteri vaihtoehdot pyörivät mielessä, mutta tekeekö näillä pienillä/keskikoisilla järvillä plotterilla mitään?
Lisäksi harkitsin Mark-5x pro luotainta, mutta koko mietityttää. Ja ajaako Elite-4x saman asian?

Ja sitten tämä DSI asia. Olen lukenut tältä foorumilta että DSI soveltuisi ehkä jigaukseen mutta ei toimisi lainkaan vetouistelussa, kun taas paikallinen Lowrance myyjä kehui että DSI soveltuu ainoastaan uisteluun, eikä jigaukseen ja ehdotti minulle jigaukseen jotain 700€ laitetta.

Joten jos jollain on kokemuksia kyseisistä laitteista niin olisin kiitollinen. Ja ehdotuksia sopivasta kaikuluotain malleista otetaan vastaan. Budjetti on <400€.

Kiitokset etukäteen.
Ossinmopo

Re: Apua kaikuluotain kuumeeseen

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

http://www.sissos.fi/file_view.php?name ... aimeen.pdf
(Tämä vaikuttaa Lowrancen omalta mainostekstiltä, ja pyrkimys myydä DSI)

Jossain M&K tai Erä-lehdessä oli viime vuonna, 2011, testissä ja siellä taas todettiin että tavallinen on kalastajalle parempi.

Ehdotan harkittavaksi, todella hyvä kuva ja helpompi käyttää kuin Lowrance.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=4397
HolyDaiwa

Ossinmopo kirjoitti:http://www.sissos.fi/file_view.php?name ... aimeen.pdf
(Tämä vaikuttaa Lowrancen omalta mainostekstiltä, ja pyrkimys myydä DSI)

Jossain M&K tai Erä-lehdessä oli viime vuonna, 2011, testissä ja siellä taas todettiin että tavallinen on kalastajalle parempi.

Ehdotan harkittavaksi, todella hyvä kuva ja helpompi käyttää kuin Lowrance.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=4397
Mainostekstiltä se on minustakin vaikuttanutkin, kun olen sitä lukenut. Joo toi Garmin liittyi harkittujen listalle. Mitä käytännössä hyötyy tosta kaksikeilaus mahdollisuudesta? Vaikuttaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta.
Ossinmopo

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Garminin taajuudet ovat 200kHz ja 77kHz.
Siinä on myös hieman suurempi lähetysteho kuin monessa vastaavassa, eli 300W.

Eikös nuo taajuudet ole vähän niinkuin veden syvyydestä kiinni, ja Suomessa ymmärtääkseni ainakin järvialueilla riittää täysin nuo 200kHz:n taajuudet.
- käytetään matalammissa syvyyksissä, kapeampi keilakulma mutta vastaavasti parempi erottelukyky ja vähemmän altis kohinalle.

Mitä pienempi taajuus (50kHz Lowrance tai 77 kHz Garmin) niin näillä taajuuksilla päästään syvemmälle, leveämpi keilakulma mutta huonompi erottelukyky ja kohteiden tunnistus.

Mutta käypä kaupassa hipelöimässä niitä laitteita, laita aurinkolasit päähän ja tutustu kummassa on mukavammat valikot, näytön luettavuus, yleinen fiilis laitteesta eli se näppituntuma.
Jöössi
Nami nami

Viesti Kirjoittaja Jöössi »

Ei kait niin pientä järveä olekaan etteikö plotterista olisi apua. Jos nyt pitäisi luopua joko plotterista tai kaiusta niin melkein vaaka kallistusi kaiun puoleen sillä plotterista näet penkan reunat yms jo ennenkuin olet kohdalla ja pystyt ennakoimaan tulevat matalat ja oikaisemaan kurssia niin että pyydöt menee nätisti vierestä ohi eikä poraudu pohjaan keräämään heinää...

Ja jos omalta järveltä ei ole käyriä kortilla niin voit tehdä itselles omaa pohjakarttaa laittamalla patteja, monttuja yms muistiin ja pikkuhiljaa sulle tulee näytölle enemmän ja enemmän tärkeää tietoa kalastusalueen ottipaikoista ja osut aina suoraan kohdalle eikä tarvi hakemalla hakea jotain pientä pattia keskeltä selkävettä...
Aina kannattaa yrittää, joskus voi saadakin!
Atomi

Viesti Kirjoittaja Atomi »

Tilasin vähän aikaa sitten http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/ ... /p/378001/
Tuollaisen pilkkihommiin, meinaan kyl käyttää tuota jigihommissakin.
Oman käytännön mukaan ei tuolla kaksoistajuudella tee mitään.
"Kärsin" tuosta Eaglesta kokonaista 174 rahaa posteineen.
Jo vain.
HolyDaiwa

Jöössi kirjoitti:Ei kait niin pientä järveä olekaan etteikö plotterista olisi apua. Jos nyt pitäisi luopua joko plotterista tai kaiusta niin melkein vaaka kallistusi kaiun puoleen sillä plotterista näet penkan reunat yms jo ennenkuin olet kohdalla ja pystyt ennakoimaan tulevat matalat ja oikaisemaan kurssia niin että pyydöt menee nätisti vierestä ohi eikä poraudu pohjaan keräämään heinää...

Ja jos omalta järveltä ei ole käyriä kortilla niin voit tehdä itselles omaa pohjakarttaa laittamalla patteja, monttuja yms muistiin ja pikkuhiljaa sulle tulee näytölle enemmän ja enemmän tärkeää tietoa kalastusalueen ottipaikoista ja osut aina suoraan kohdalle eikä tarvi hakemalla hakea jotain pientä pattia keskeltä selkävettä...
Mites noissa Navionicsin kartoissa, Marinea sivuilla ilmoitettu järviluettelo etelä-suomen järvistä: Saimaa, Kivijärvi, Suvasvesi, Juojärvi, Rikkavesi, Saarijärvi, Nerkoonjärvi, Paasiselkä, Orivesi, Pyhäselkä, Pielinen, Koitere, Nuorajärvi, Päijänne, Vesijärvi, Keitele, Kolima, Petäjäselkä, Pyhäjärvi, Kuivaselkä, Vuohijärvi, Pyhävesi, Puula, Lohjanjärvi, Hiidenvesi, Hirsjärvi, Pyhäjärvi, Sääksjärvi, Joutsijärvi, Karhijärvi, Isojärvi, Vanajavesi, Kuohijärvi, Längelmävesi, Koljonselkä, Näsijärvi, Keurusselkä, Toisvesi, Aureselkä, Varpulan tekojärvi, Lappajärvi, Lestijärvi

Onko tuossa todellakin kaikki kortilla olevat järvet? Ei löydy listasta, kuin yksi järvi jossa joskus tulee käytyä. Taidan tyytyä paperikarttoihin prkl...
Mitenkäs Navionics Gold 44XG kartta? Kirjoituksen mukaan ainakin suomen järvet. mut alempana olevan karttarajauksen mukaan nämä susirajan järvet ei ole mukana.

Eli löytyykö näistä kartoista syvyyskäyrät ainoastaan listän järvistä?

http://www.marinea.fi/shop/images/navio ... 11_7d3.jpg
HolyDaiwa

Jos jollain olisi varmaa tietoa näistä Navionics karttojen järvistä, niin olisin kiitollinen. :roll:
Parkkeri

Viesti Kirjoittaja Parkkeri »

Eipä siinä ole ku merkittävimmät järvet...ei mitään pikkulampia yms...
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Itelle kanssa kävin kattelemassa ensimmäistä kaikua, mutta ihan pakko kysyä että onko noi kaikki harmaasävyluotaimet noin paskoja, ettei kuvaa meinaa erottaa edes sisällä.
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

tkj kirjoitti:Itelle kanssa kävin kattelemassa ensimmäistä kaikua, mutta ihan pakko kysyä että onko noi kaikki harmaasävyluotaimet noin paskoja, ettei kuvaa meinaa erottaa edes sisällä.
Täh? Kyllä mä aika monta olen noita nähny, ja aina on erottanu kuvasta sen mitä pitää...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Jos kalastaja on liikkuvaa sorttia, niin käsi-gepsiin saa esim. topo-karttojen kanssa käytännössä käyrät joka järvestä josta ne vaan on tehty (ja ehditty topo-aineistoon laittaa).

tkj kirjoitti:Itelle kanssa kävin kattelemassa ensimmäistä kaikua, mutta ihan pakko kysyä että onko noi kaikki harmaasävyluotaimet noin paskoja, ettei kuvaa meinaa erottaa edes sisällä.
Mitä meinaat, ettei meinaa erottaa? Ei siinä värejä näy eikä tissien kuvia, mutta asiansa ne näyttää kyllä hyvin.
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Tarkotin kyllä lähinnä sitä, että jos on yhtään kirkkaampaan kuin liikkeen sisätilojen valot niin siitä panelista ei erota kuvaa vaikka olis mitkä valaistusasetukset. Vaikka kyllä sen jo tajusitte tuosta ekastakin viestistä.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Kyllä mun Löyränsestä ainakin näkyy auringonpaisteellakin ihan hyvin. Toki katselukulman suhteen luotain on vähän tarkempi kuin vaikka telkkari.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Mun kaiuissa ja plottereissa on muistaakseni kaikissa ollut ja on kontrastin säätö.

Ainoa huonosti näkyvä oli (olikohan se Furuno) tai joku muu vähemmän yleinen merkki jonka värinäytöstä en nähnyt juuri mitään, ennenkuin tajusin ottaa polaroidit pois nokalta 8) :shock: .. jopas rupes näkymään.

Joissain vanhemmissa oli katselukulma selvästi pienempi, kun nykylaitteissa.

- eero -
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Kävin kattoo lowrancen markx5pro ja dsi luotainta ja en tiiä, minusta oli kyllä tosi huonosti näkyviä molemmat. Vastaavasti vilkasin myös lowrancen elite5x kaikua mikä oli jo sellanen mistä vois jo jotain nähdäkkin, mutta ei kyllä pelkästä värien ilosta viittis maksaa reilua 200€ enemmän.
HolyDaiwa

Itse tuli valittua tuo Elite 4x kaikuluotain. ja minun käyttööni ollut varsin hyvä ja sopiva. Kantelen kaikuluotainta mukanani veneestä veneeseen ja rakensin sellaisen pakki systeemin missä akku, kaiku ja muuta tarvikkeita kulkee näppärästi mukana.

Ja mukana kuljeteltavaksi ajattelin, että Elite 4x on sopivan kokoinen.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

tkj kirjoitti:Kävin kattoo lowrancen markx5pro ja dsi luotainta ja en tiiä, minusta oli kyllä tosi huonosti näkyviä molemmat. Vastaavasti vilkasin myös lowrancen elite5x kaikua mikä oli jo sellanen mistä vois jo jotain nähdäkkin, mutta ei kyllä pelkästä värien ilosta viittis maksaa reilua 200€ enemmän.
Mulla on just tuo Mark5xPro. Mä saan sen säädettyä itselleni "hyvin näkyväksi", mutta jos sä et siinä onnistunut ja kontrasti-& kirkkaussäädötkin kävit läpi, niin ei kai siinä sitten mikään auta.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Vastaa Viestiin