Vanhemmalla iällä uudestaan kalasteluun hurahtaneena menin ja ostin veneeseen tuollaisen otsikon mukaisen yhdistelmälaitteen. Osittain pitkän harkinnan tuloksena, mutta myös myyjän myyntipuheiden perusteella valitsin juurikin tämän laitteen. Nyt olen yrittänyt etsiä vinkkejä käyttöön liittyen, että saisi "kaikki tehot irti".
Asennus ja laitteen käyttö on ollut todella helppoa & yksinkertaista. Kuitenkin nyt kun olen päässyt kunnolla kokeilemaan kalareissuilla, niin jotakin toivomisen varaa(?) kuitenkin on. Veneessä on aikaisemmin ollut myös yhdistelmälaite(n. 10v vanha) mutta sen käyttö rajoittui ainoastaan navigoinnin varavälineenä. Käyttöohje ei oikein kerro tällaiselle vasta-aloittelijalle juuri mitään tällaisen laitteen sielunelämästä tai säädöistä. Tämä oma käsitys, voin toki olla väärässä.
Liikkeessä kun katsottiin simulointia niin näytöllä(kaiku & DSI) kaikki näytti kovin selvältä ja selkeältä. Nyt todellisuus on hieman erilainen. Olen alkuun käyttänyt ihan perusasetuksia ja valittuna "kaikki automaatti toiminnot". Lisäksi olen yrittänyt säätää kuvaa manuaalisesti ilman mitään sen parempaa lopputulosta. Lisäksi huomasin, että kun normi. kaiusta ottaa automaatti herkkyyden pois niin DSI kuva menee kokonaan mustaksi...
Toinen asia mikä mietityttää on anturin asento peräpeilissä. Kuinka tarkkaa se on, että anturi on "vaakatasossa"? Kun vene on trailerin päällä niin anturi on muutaman millin vajaa vaakatasosta. Tämähän sitten muuttuu hieman suuntaan ja toiseen kun vene vedessä... Minkälaisissa nopeuksissa tulisi pohjaa tai muuta vedessä olevaa, vielä pystyä lukemaan näytöltä? Nyt tuntuu siltä, että jos 5 solmua kovempaa mennään niin ei ole kuvassa muuta kuin suttua. Tiedän kyllä mistä tämä johtuu mutta onko se korjattavissa? Eli auttaisiko jos anturi ei olisi kiinteästi asennettu peräpeiliin vaan olisi käytössä säädettävä teline?
En ole hankintaan pettynyt missään nimessä, ainakaan vielä