Mitäpä tekasisin hirven paistista?
Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mitäpä tekasisin hirven paistista?
ois tuol kylskoopetissa komean kokonen hirven paisti ja nyt se pitäs sitte huitassa kitusiin pikkuhiljoo. Antakee resepti ehdotuksia. Paisti painaa sellasen 2 kiloa.
hirvenpaisti (2-3 kg)
lihalientä
1 rkl sokeria
persiljaa
timjamia
oreganoa
mustapippuria
rosmariinia
katajanmarjoja
Pakasta hirvenpaisti. Lämmitä uuni 150-asteeseen. Laita paisti suoraan jäisenä uuniin. Anna sen paistua siellä tunti. Tämän jälkeen uunin lämpötilaa lasketaan 80-asteeseen. Paistin annetaan kypsyä tässä lämpötilassa 6 - 9 tuntia. Aika riippuu paistin koosta. Siinä vaiheessa kun paisti on sulanut sisältä, laita siihen paistimittari. Kun paistin sisälämpötila on 70-astetta, se on kypsä. Sekoita mausteet kylmään lihaliemeen. Upota paisti kuumana tähän liemeen, ja anna vetäytyä pari tuntia. Kun paisti on vetäytynyt, voit valmistaa liemestä kastikkeen.
Tämän reseptin kopioin muualta. Olen kerran saanut tätä herkkua maistaa ja teen heti itse kun jostain hirveä saan. Anna siis se paistisi mulle!!
lihalientä
1 rkl sokeria
persiljaa
timjamia
oreganoa
mustapippuria
rosmariinia
katajanmarjoja
Pakasta hirvenpaisti. Lämmitä uuni 150-asteeseen. Laita paisti suoraan jäisenä uuniin. Anna sen paistua siellä tunti. Tämän jälkeen uunin lämpötilaa lasketaan 80-asteeseen. Paistin annetaan kypsyä tässä lämpötilassa 6 - 9 tuntia. Aika riippuu paistin koosta. Siinä vaiheessa kun paisti on sulanut sisältä, laita siihen paistimittari. Kun paistin sisälämpötila on 70-astetta, se on kypsä. Sekoita mausteet kylmään lihaliemeen. Upota paisti kuumana tähän liemeen, ja anna vetäytyä pari tuntia. Kun paisti on vetäytynyt, voit valmistaa liemestä kastikkeen.
Tämän reseptin kopioin muualta. Olen kerran saanut tätä herkkua maistaa ja teen heti itse kun jostain hirveä saan. Anna siis se paistisi mulle!!
Sunnuntaina ois hirvipaistin teko eessä, nii ja kinkun paisto tietysti.
Päivällä mausteiden ostoon mitä puuttuu tuosta liemestä.
T: Sami
Päivällä mausteiden ostoon mitä puuttuu tuosta liemestä.
T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Ongs tää nysse routapaisti?Anssi Lehtinen kirjoitti:hirvenpaisti (2-3 kg)
lihalientä
1 rkl sokeria
persiljaa
timjamia
oreganoa
mustapippuria
rosmariinia
katajanmarjoja
Meil ois paistia pakkasessa... :P
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
On, mutta tuossa ohjeessa ihmetyttää tuo sokerin pieni määrä ja mitätön suolaprosentti. Miettikääpä mitä siitä imeytyy isoon paistiin. Parempi ohje ainakin suolaprosentin suhteen löytyy tuolta sivulta 24.
Paisti nyt uunissa, huomisen päivän mausteliemessä. Lopputuloksen maistaa aattoillan aterialla...
Ei sen väliä vaikka joululohi onkin evämakkaraa. Pääasia että paisti on itse kaadettua hirveä
EDIT1: 1,4 kilon paisti meni uuniin kello 22 ja otettiin uunista pois kello 04. Lämpötila oli karvan verran vajaa 70 astetta. Nyt lihakimpale lilluu marinaadissa. Iltapäivällä tulosta voi maistella.
Paisti nyt uunissa, huomisen päivän mausteliemessä. Lopputuloksen maistaa aattoillan aterialla...
Ei sen väliä vaikka joululohi onkin evämakkaraa. Pääasia että paisti on itse kaadettua hirveä
EDIT1: 1,4 kilon paisti meni uuniin kello 22 ja otettiin uunista pois kello 04. Lämpötila oli karvan verran vajaa 70 astetta. Nyt lihakimpale lilluu marinaadissa. Iltapäivällä tulosta voi maistella.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Paisti otettu marinaadista, leikattu ja koemaistettu. Lihalämpömittari oli näyttänyt n. 67 asteen lämpötilaa ja paisti on rosee' (ei haittaa minua, muita kuulemma) ja todella murea.
Pinnan läheltä liian suolainen ja sisältä suola sopiva. Pitänee odottaa iltayöhön ja tutkia suolan tasoittumista muutaman kaljan jälkeen. Pistän kuvankin puolenyön jälkeen, kunhan jälkikasvun lahjaksi saama MP3-soitin on poistunut 8 tunnin ensilatauksesta normaalisti kamerakäytössä olevasta USB-liittimestä.
Pinnan läheltä liian suolainen ja sisältä suola sopiva. Pitänee odottaa iltayöhön ja tutkia suolan tasoittumista muutaman kaljan jälkeen. Pistän kuvankin puolenyön jälkeen, kunhan jälkikasvun lahjaksi saama MP3-soitin on poistunut 8 tunnin ensilatauksesta normaalisti kamerakäytössä olevasta USB-liittimestä.
Jyffe kirjoitti:Paisti otettu marinaadista, leikattu ja koemaistettu. Lihalämpömittari oli näyttänyt n. 67 asteen lämpötilaa ja paisti on rosee' (ei haittaa minua, muita kuulemma) ja todella murea.
Joko on suola sopivaa vai pitääkö odottaa aamuun jolloin on pinta suola sopivaa verraten olotilaan
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.
Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Routapaisti kävi taas uunissa.
Raaka-aineena oli nyt hirven ulkofile. Painoa 1,2 kg. Sisälämpötilaksi paistoin n. 71,01 astetta. Marinadin tein seuraavasti:
1 l vettä
300 gr merisuolaa
1 dl hedelmäsokeria
20 valkopippuria
20 maustepippuria
1 l perhekaljaa
Keittelin veden johon nakkasin pippurit ja sokerin sekä liuotin suolan. Pistin paistin 3 litran kattilaan ja kaadoin päälle liemen. Päälle kaljaa niin paljon kuin kattilaan sopi. Huomenna aamulla pois liemestä ja iltapäivällä leikkeleeksi.
Suap nähä mitä tulloo -eekö tuo paskaksi välttäne.
Raaka-aineena oli nyt hirven ulkofile. Painoa 1,2 kg. Sisälämpötilaksi paistoin n. 71,01 astetta. Marinadin tein seuraavasti:
1 l vettä
300 gr merisuolaa
1 dl hedelmäsokeria
20 valkopippuria
20 maustepippuria
1 l perhekaljaa
Keittelin veden johon nakkasin pippurit ja sokerin sekä liuotin suolan. Pistin paistin 3 litran kattilaan ja kaadoin päälle liemen. Päälle kaljaa niin paljon kuin kattilaan sopi. Huomenna aamulla pois liemestä ja iltapäivällä leikkeleeksi.
Suap nähä mitä tulloo -eekö tuo paskaksi välttäne.
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Re: Mitäpä tekasisin hirven paistista?
Nostellaanpa tätäkin kun hirveä alkaa tulla taloon jo niin ovista kuin ikkunoistakin.
Hyviä hirvireseptejä siis kaipaillaan, sellaisia maukkaita tietysti, mutta mieluusti yksinkertaisia kun ruoanlaitto ei ole niinkään mieleinen harraste kuin syöminen.
Hyviä hirvireseptejä siis kaipaillaan, sellaisia maukkaita tietysti, mutta mieluusti yksinkertaisia kun ruoanlaitto ei ole niinkään mieleinen harraste kuin syöminen.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Yksinkertainen resepti on pakata liha hyvin ja lähettää se mulle...
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
äskön tuli tehtyä hirveä.samalla tyylillä kuin karjalanpaistiakin..oli helevetin hyvää muusin ja puolukan kanssa 
Parinkilon hirvipaistin nostin juuri uunista, ja laitoin maustumaan.
Huomenna maistellaan, kuinka onnistui.
Eka kertaa tätä reseptiä kokeilen ja nyt hieman odottavalla mielellä...
Kantarelleja ostin rasian kastiketta varten.
Huomenna maistellaan, kuinka onnistui.
Eka kertaa tätä reseptiä kokeilen ja nyt hieman odottavalla mielellä...
Kantarelleja ostin rasian kastiketta varten.
-kaikkien janoisten sankari-
Tää ny on niille,jotka sulattaa paistin ennen uunittamista.Eli paisti leikkuulaudalle ja mikäli veitsi pysyy kätösessä,niin leikkaa tuon pituus suunnassa pikkuhiljaa 3-5mm levyksi:Toisin sanoen pitkiä viiltoja pikkuhiljaa paistia pyörittäen,ihan sisuksiin asti ja kas siitähän tulikin levy.Sitten vaan kanttarelleista tms.paksuhkoa massaa väsäämään.massa hirvilevylle ja rullataan kiinni,sidotaan,pintamaustetaan ja muuten samat sävelet uuniin kuin tuossa routapaisti jutussakin.Tosin pintawärin voi ottaa vaikka pannulla tai grillissä mikäli se on mahdollista.Joskus oon ottanut tuohon pinnan grillissä ja sit vipannu sen tunniksi savupönttöön ja sit vasta uuniin.
Lähes kolme vuotta vanha paisti on sopivan mureaa mikäli ei ole ollut pakastimessa. Eli siltä osin kunnossa.
Huomasin empiirisesti, että hirvenlihat ovat sitkeitä kun ovat pakastettu muutaman tunnin kuluessa kaatamisesta eli liian tuoreena. Olen viime aikoina ottanut sulamaan keittiön pöydälle yöksi. Seuraavana päivänä viipaleiksi ja vähän suolaa joka puolelle ja viipaleet jääkaappiin kulhoon. Päivän parin jälkeen tulee oikealla tavalla mureaa paistettuna tai vaikka lihakeittona. Paksuja viipaleita olen sen verran paistanut voissa, että pinta kypsyy. Eli roseeta ovat nuo käytännössä. Tuossa suolaus on tietenkin vääräaikaista, mutta hyvää ja mehukasta on tullut silti. En tiedä josko mureutuisi lämpimän yön jälkeen jääkaapissa pari vuorokautta ilman suolaakin. Ehkä.
Painekeittimelläkin olen paljon keitellyt, mutta ei mureutumattomasta lihasta tule kunnollista niinkään. Tulee kyllä hajoavaa, mutta hajoavana rakenteena ovat karkeat lihassäikeet ja nehän kiilautuvat hampaitten väliin. Ei toimi. Painekeittimessä saa mainiota tavaraa luitten läheltä ja sidekudoksista. Ja luista; varsinkin nivelistä ja ydinluista. Ei tarvita mureuttamista. Tuollainen luu-sidekudos-rasva-liemi on uskomatonta paleotavaraa. Sekaan kaalia, sipulia ja kuorimattomia porkkanoita sekä maustepippuria. Tekee heti mieli lähteä mammuttimetsälle kun tuollaisesta keitosta toipuu.
Huomasin empiirisesti, että hirvenlihat ovat sitkeitä kun ovat pakastettu muutaman tunnin kuluessa kaatamisesta eli liian tuoreena. Olen viime aikoina ottanut sulamaan keittiön pöydälle yöksi. Seuraavana päivänä viipaleiksi ja vähän suolaa joka puolelle ja viipaleet jääkaappiin kulhoon. Päivän parin jälkeen tulee oikealla tavalla mureaa paistettuna tai vaikka lihakeittona. Paksuja viipaleita olen sen verran paistanut voissa, että pinta kypsyy. Eli roseeta ovat nuo käytännössä. Tuossa suolaus on tietenkin vääräaikaista, mutta hyvää ja mehukasta on tullut silti. En tiedä josko mureutuisi lämpimän yön jälkeen jääkaapissa pari vuorokautta ilman suolaakin. Ehkä.
Painekeittimelläkin olen paljon keitellyt, mutta ei mureutumattomasta lihasta tule kunnollista niinkään. Tulee kyllä hajoavaa, mutta hajoavana rakenteena ovat karkeat lihassäikeet ja nehän kiilautuvat hampaitten väliin. Ei toimi. Painekeittimessä saa mainiota tavaraa luitten läheltä ja sidekudoksista. Ja luista; varsinkin nivelistä ja ydinluista. Ei tarvita mureuttamista. Tuollainen luu-sidekudos-rasva-liemi on uskomatonta paleotavaraa. Sekaan kaalia, sipulia ja kuorimattomia porkkanoita sekä maustepippuria. Tekee heti mieli lähteä mammuttimetsälle kun tuollaisesta keitosta toipuu.
Juu eiköhän siihen ole syynsä miksi niitä elukoita riiputetaan ennen pakastusta...