Mitäpä tekasisin hirven paistista?

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
haulikko
Muotiguru

Mitäpä tekasisin hirven paistista?

Viesti Kirjoittaja haulikko »

ois tuol kylskoopetissa komean kokonen hirven paisti ja nyt se pitäs sitte huitassa kitusiin pikkuhiljoo. Antakee resepti ehdotuksia. Paisti painaa sellasen 2 kiloa.
Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai »

hirvenpaisti (2-3 kg)
lihalientä
1 rkl sokeria
persiljaa
timjamia
oreganoa
mustapippuria
rosmariinia
katajanmarjoja

Pakasta hirvenpaisti. Lämmitä uuni 150-asteeseen. Laita paisti suoraan jäisenä uuniin. Anna sen paistua siellä tunti. Tämän jälkeen uunin lämpötilaa lasketaan 80-asteeseen. Paistin annetaan kypsyä tässä lämpötilassa 6 - 9 tuntia. Aika riippuu paistin koosta. Siinä vaiheessa kun paisti on sulanut sisältä, laita siihen paistimittari. Kun paistin sisälämpötila on 70-astetta, se on kypsä. Sekoita mausteet kylmään lihaliemeen. Upota paisti kuumana tähän liemeen, ja anna vetäytyä pari tuntia. Kun paisti on vetäytynyt, voit valmistaa liemestä kastikkeen.

Tämän reseptin kopioin muualta. Olen kerran saanut tätä herkkua maistaa ja teen heti itse kun jostain hirveä saan. Anna siis se paistisi mulle!! ;)
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Samaa mieltä Emppain kanssa, parempaa ei saa.
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Jyffe

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Viimevuotinen paisti?
Hyi saatana.
Ota paisti kylmäkaapista ja kanna kompostiin lämpenemään. Lannoita kompostimullalla ensi keväänä porkkanamaata.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Sunnuntaina ois hirvipaistin teko eessä, nii ja kinkun paisto tietysti.
Päivällä mausteiden ostoon mitä puuttuu tuosta liemestä.

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Meillä tehdään tänä jouluna Karjalanpaistia, jossa yhtenä osasena on juuri hirvenlihaa. NAM..
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
japajaba

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Anssi Lehtinen kirjoitti:hirvenpaisti (2-3 kg)
lihalientä
1 rkl sokeria
persiljaa
timjamia
oreganoa
mustapippuria
rosmariinia
katajanmarjoja

Pakasta hirvenpaisti. Lämmitä uuni 150-asteeseen. Laita paisti suoraan jäisenä uuniin. Anna sen paistua siellä tunti. Tämän jälkeen uunin lämpötilaa lasketaan 80-asteeseen. Paistin annetaan kypsyä tässä lämpötilassa 6 - 9 tuntia. Aika riippuu paistin koosta. Siinä vaiheessa kun paisti on sulanut sisältä, laita siihen paistimittari. Kun paistin sisälämpötila on 70-astetta, se on kypsä. Sekoita mausteet kylmään lihaliemeen. Upota paisti kuumana tähän liemeen, ja anna vetäytyä pari tuntia. Kun paisti on vetäytynyt, voit valmistaa liemestä kastikkeen.

Tämän reseptin kopioin muualta. Olen kerran saanut tätä herkkua maistaa ja teen heti itse kun jostain hirveä saan. Anna siis se paistisi mulle!! ;)
Ongs tää nysse routapaisti? :)
Meil ois paistia pakkasessa... :P
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Jyffe

On, mutta tuossa ohjeessa ihmetyttää tuo sokerin pieni määrä ja mitätön suolaprosentti. Miettikääpä mitä siitä imeytyy isoon paistiin. Parempi ohje ainakin suolaprosentin suhteen löytyy tuolta sivulta 24.
Paisti nyt uunissa, huomisen päivän mausteliemessä. Lopputuloksen maistaa aattoillan aterialla...

Ei sen väliä vaikka joululohi onkin evämakkaraa. Pääasia että paisti on itse kaadettua hirveä :bigboss:

EDIT1: 1,4 kilon paisti meni uuniin kello 22 ja otettiin uunista pois kello 04. Lämpötila oli karvan verran vajaa 70 astetta. Nyt lihakimpale lilluu marinaadissa. Iltapäivällä tulosta voi maistella.
Jyffe

Paisti otettu marinaadista, leikattu ja koemaistettu. Lihalämpömittari oli näyttänyt n. 67 asteen lämpötilaa ja paisti on rosee' (ei haittaa minua, muita kuulemma) ja todella murea.
Pinnan läheltä liian suolainen ja sisältä suola sopiva. Pitänee odottaa iltayöhön ja tutkia suolan tasoittumista muutaman kaljan jälkeen. Pistän kuvankin puolenyön jälkeen, kunhan jälkikasvun lahjaksi saama MP3-soitin on poistunut 8 tunnin ensilatauksesta normaalisti kamerakäytössä olevasta USB-liittimestä.
ArtoL
Kansikuvatyttö

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Jyffe kirjoitti:Paisti otettu marinaadista, leikattu ja koemaistettu. Lihalämpömittari oli näyttänyt n. 67 asteen lämpötilaa ja paisti on rosee' (ei haittaa minua, muita kuulemma) ja todella murea.
Pinnan läheltä liian suolainen ja sisältä suola sopiva. Pitänee odottaa iltayöhön ja tutkia suolan tasoittumista muutaman kaljan jälkeen. Pistän kuvankin puolenyön jälkeen, kunhan jälkikasvun lahjaksi saama MP3-soitin on poistunut 8 tunnin ensilatauksesta normaalisti kamerakäytössä olevasta USB-liittimestä.

Joko on suola sopivaa vai pitääkö odottaa aamuun jolloin on pinta suola sopivaa verraten olotilaan :?: :wink:
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Saimme tuossa vähän saunapalvihirvee. Sanoisin että liha ei siitä paljon parane. :juu:
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Jyffe

ArtoL kirjoitti:Joko on suola sopivaa vai pitääkö odottaa aamuun jolloin on pinta suola sopivaa verraten olotilaan :?: :wink:
Tiijä häntä aamun olosta...
Pannaan kuva kuitenni. Hassu muoto johtuu siitä kun paisti on vääntynyt mutkalle routimaan laitettaessa...
Kuva
ArtoL
Kansikuvatyttö

Ei pahan näköistä ollenkaan :!:

Jyffe

Nyt kun paisti on muhinut päivän jääkaapissa, suola on tasoittunut. Toisessa päässä paistia alkaa liiallinen roseekin vähentymään, joten kelpaa muillekkin.
Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Jopa tässä valtavassa kinkkuähkyssäkin tekis mieli maistaa routapaistia..
Jyffe

Routapaisti kävi taas uunissa.

Raaka-aineena oli nyt hirven ulkofile. Painoa 1,2 kg. Sisälämpötilaksi paistoin n. 71,01 astetta. Marinadin tein seuraavasti:

1 l vettä
300 gr merisuolaa
1 dl hedelmäsokeria
20 valkopippuria
20 maustepippuria
1 l perhekaljaa

Keittelin veden johon nakkasin pippurit ja sokerin sekä liuotin suolan. Pistin paistin 3 litran kattilaan ja kaadoin päälle liemen. Päälle kaljaa niin paljon kuin kattilaan sopi. Huomenna aamulla pois liemestä ja iltapäivällä leikkeleeksi.
Suap nähä mitä tulloo -eekö tuo paskaksi välttäne.
Jyffe

Jyffe kirjoitti:eekö tuo paskaksi välttäne.
Välttää se -tutkittu juttu.
Kuva
Arvatkaapas jäikö tähteelle noita maistiaissiivuja...
ArtoL
Kansikuvatyttö

:juunääs: Kyllä varmasti syö ennen kuin selkäänsä ottaa...

silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Re: Mitäpä tekasisin hirven paistista?

Viesti Kirjoittaja silli »

Nostellaanpa tätäkin kun hirveä alkaa tulla taloon jo niin ovista kuin ikkunoistakin. :shock:

Hyviä hirvireseptejä siis kaipaillaan, sellaisia maukkaita tietysti, mutta mieluusti yksinkertaisia kun ruoanlaitto ei ole niinkään mieleinen harraste kuin syöminen. :lol:
Ne on ilosia ne alle kiloset.
aaAAaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Yksinkertainen resepti on pakata liha hyvin ja lähettää se mulle...
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
mutku

Viesti Kirjoittaja mutku »

äskön tuli tehtyä hirveä.samalla tyylillä kuin karjalanpaistiakin..oli helevetin hyvää muusin ja puolukan kanssa olen daivaassa
bartender
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bartender »

Parinkilon hirvipaistin nostin juuri uunista, ja laitoin maustumaan.
Huomenna maistellaan, kuinka onnistui.
Eka kertaa tätä reseptiä kokeilen ja nyt hieman odottavalla mielellä...
Kantarelleja ostin rasian kastiketta varten.
-kaikkien janoisten sankari-
kokki1

Viesti Kirjoittaja kokki1 »

Tää ny on niille,jotka sulattaa paistin ennen uunittamista.Eli paisti leikkuulaudalle ja mikäli veitsi pysyy kätösessä,niin leikkaa tuon pituus suunnassa pikkuhiljaa 3-5mm levyksi:Toisin sanoen pitkiä viiltoja pikkuhiljaa paistia pyörittäen,ihan sisuksiin asti ja kas siitähän tulikin levy.Sitten vaan kanttarelleista tms.paksuhkoa massaa väsäämään.massa hirvilevylle ja rullataan kiinni,sidotaan,pintamaustetaan ja muuten samat sävelet uuniin kuin tuossa routapaisti jutussakin.Tosin pintawärin voi ottaa vaikka pannulla tai grillissä mikäli se on mahdollista.Joskus oon ottanut tuohon pinnan grillissä ja sit vipannu sen tunniksi savupönttöön ja sit vasta uuniin.
Paul M

Viesti Kirjoittaja Paul M »

Lähes kolme vuotta vanha paisti on sopivan mureaa mikäli ei ole ollut pakastimessa. Eli siltä osin kunnossa.

Huomasin empiirisesti, että hirvenlihat ovat sitkeitä kun ovat pakastettu muutaman tunnin kuluessa kaatamisesta eli liian tuoreena. Olen viime aikoina ottanut sulamaan keittiön pöydälle yöksi. Seuraavana päivänä viipaleiksi ja vähän suolaa joka puolelle ja viipaleet jääkaappiin kulhoon. Päivän parin jälkeen tulee oikealla tavalla mureaa paistettuna tai vaikka lihakeittona. Paksuja viipaleita olen sen verran paistanut voissa, että pinta kypsyy. Eli roseeta ovat nuo käytännössä. Tuossa suolaus on tietenkin vääräaikaista, mutta hyvää ja mehukasta on tullut silti. En tiedä josko mureutuisi lämpimän yön jälkeen jääkaapissa pari vuorokautta ilman suolaakin. Ehkä.

Painekeittimelläkin olen paljon keitellyt, mutta ei mureutumattomasta lihasta tule kunnollista niinkään. Tulee kyllä hajoavaa, mutta hajoavana rakenteena ovat karkeat lihassäikeet ja nehän kiilautuvat hampaitten väliin. Ei toimi. Painekeittimessä saa mainiota tavaraa luitten läheltä ja sidekudoksista. Ja luista; varsinkin nivelistä ja ydinluista. Ei tarvita mureuttamista. Tuollainen luu-sidekudos-rasva-liemi on uskomatonta paleotavaraa. Sekaan kaalia, sipulia ja kuorimattomia porkkanoita sekä maustepippuria. Tekee heti mieli lähteä mammuttimetsälle kun tuollaisesta keitosta toipuu.
jagge86

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Juu eiköhän siihen ole syynsä miksi niitä elukoita riiputetaan ennen pakastusta... :roll:
Vastaa Viestiin