lakkaus

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela

lakkaus

Viesti Kirjoittaja izmo »

nyt kun mulla on noita pieniä aihioita niin laitetaanko niihin vähemmän lakkaa kuin 70mm vaappuun :oops:
``puskarunkkari´´
izmo

osaako joku sanoa että miksi cab regular menee harmaaksi. olen säilyttänyt sitä säilyke tölkissä siis semmosessa lasisesse missä on valkoinen tiivisti. kannen ja purkin välissä olen pitänyt pakastepussia. onko tuo lakka nyt pilalla vai saako siitä jotenkin vielä kirkasta :cry:
``puskarunkkari´´
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

izmo kirjoitti:osaako joku sanoa että miksi cab regular menee harmaaksi. olen säilyttänyt sitä säilyke tölkissä siis semmosessa lasisesse missä on valkoinen tiivisti. kannen ja purkin välissä olen pitänyt pakastepussia. onko tuo lakka nyt pilalla vai saako siitä jotenkin vielä kirkasta :cry:
Siis onko lakka harmaata vai lakatessa harmaantuu?
Jos ensimmäinen vaihtoehto niin todennäköisesti tiiviste tai muovi pussi on sulanut sen verran että on valuttanut harmaata väriä lakkaan.
Jos taas jälkimmäinen vaihtoehto niin ilman kostedesta se johtuu...saa kirkastettua kun kastaa uudelleen lakkaan, tosin jos on edelleen liian kosteaa niin harmaantuu uudestaan.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
izmo

hmm... lakassa en huomannut mitään eroa mutta tuo ilman kosteus voisi olla se ongelma. voiko sitä lakkaa sitten enää "korjata" jos se tiiviste on sinne sulanut :)
``puskarunkkari´´
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

izmo kirjoitti:hmm... lakassa en huomannut mitään eroa mutta tuo ilman kosteus voisi olla se ongelma. voiko sitä lakkaa sitten enää "korjata" jos se tiiviste on sinne sulanut :)
Noo jos se lakka on ihan kirkasta siellä purkissa niin ei se kai mitään haittaa.
ilmankosteudelle ei voi oikein mitään, pitää lakata vaaput sitten kun on kuivaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
izmo

kiitos tiedosta kokeilen sitten uudestaan kun kelit kuivuu :D
``puskarunkkari´´
kalamies92
Lähtenyt lataamoon

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

Joo ja harmauden saa aina korjattua nopealla kastolla tinneriin (tai asetoniin?). Cabi tykkää harmaantua todella helposti jos on kosteutta ilmassa.
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
Jakki

Viesti Kirjoittaja Jakki »

pohja lakkauksesta sen verran, että kuinka kauan sen pitää antaa kuivua aina dippauksen välissä? :? ja monta kertaa on hyvä lakata pohjalle, ja montako kertaa sitten maalien päälle?
kalamies92
Lähtenyt lataamoon

Viesti Kirjoittaja kalamies92 »

Jakki kirjoitti:pohja lakkauksesta sen verran, että kuinka kauan sen pitää antaa kuivua aina dippauksen välissä? :? ja monta kertaa on hyvä lakata pohjalle, ja montako kertaa sitten maalien päälle?
Riippuu vähän kaikesta. Mikä lakka, miten kosteassa ja lämpimässä paikassa kuivatat etc. Jos nyt on vaikka Cab ja lämmin sää ni mulla ainaki tulee kasteltua suunnilleen vartin välein. Sillee että kosketuskuiva on entinen pinta. Tähän on tietty erilaisia 'kaavojakin' varmasti, toiset tykkää ootella pitempään, toiset ei. Pohjalakkauskertojen määrä riippuu vähän miten paksua se lakkasi on. Mulla tulee aina lakattua Cabilla ainakin semmoset 10 kertaa, että tulee sileä ja hyvä pinta mihin maalata. Pieniin vaappuihin olen huomannut että vähempikin tuntuisi riittävän.
Maalien päälle oon laittanu lakkaa (lv-1) yleensä väh. 4 kertaa. Cabilla varmaan eri määrä, mene ja tiedä. Mieluummin reilusti kuin liian vähän. Riippuu kai vähän mikä lakka sulla on ja ja ja ja...
Kahta en vaihda...
sukkia ja alushousuja
Vastaa Viestiin