"Monitoimikone" ?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Hota
Ota Hota - Ei pakota

"Monitoimikone" ?

Viesti Kirjoittaja Hota »

Kuha jiggailuun, tantun tyrkykalastukseen ym. vapa & kelasetti ?
Avo taikka hyrrä.
Vavan pituus 9´
Setti pitäisi olla sieltä kevyemmästä päästä.
Teenkö vavan itse vai ostaako valmiina :roll:
"Alanmiehet" vois infota.

Siimat ??? Fluorocarbon ???

Kuka halba ostaa se paskaa saa 8)
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Hyrrällä on vaikeempi jigitellä kevyitä päitä, mutta muuten mun makuun sopii enemmän hyrrä.

Hyrräsettiä:
Cardiff 100/Calkkuna 100/
Loomis GL3/Daiwa TDA/Berkley Series One/S-Shinobi/
Siimaksi .19 PP punottu.

Avokasta:
Laguna/Super GT/Twin Power/Alumina
Speedmaster/ Antares/ Aspire/ Series One
Siimaksi .20 FL (sulle tiätty pinkkinä)

Kyä lähtee ja hjuvia on.
Tuolloin sa ei osta paska.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
arskatehtaalla
circumcisioa vailla

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

Itselläni on tämmönen setti, ja olen ollut tyytyväinen. Toki vapa voisi olla aavistuksen löysempi. Mutta toisaalta raskaammankin lusikan heitto käy vaivatta...

Vapa on abun enticer+ 9jalakaa 15-40g.

Kela on ambassadeur 1003lp tosi pieni ja kevyt magneetti jarrullinen hyrrä!
markkuj

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Jiihoolla hyviä suosituksia. Toivottavasti vaan abo ei näe tuota kelasuositusta, tai ei ainakaan kommentoi. Amba 4600 C4 myös OK. Hieman nopeampi välitys plussaa. Arskantehtaan suositukset vähän mauttomia. HAlpaa osaa ostaa jokainen ;)
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kommentoidaan nyt ihan markun kiusaks, eli Cardiffi on varsin skeida ja Kalkkana huntin sisäänkelausnopeus sulkee kyl melkohyvin tuon tantustuksen puis. Ysikinttuinen staga taas ihan toivoton jigitykseen ja hyyräkin jigitykses raskait ankkoi lukuunottamatta aika skeida. Mot toki kukin tavallaan, mut mun mielest kuhan jiggaus ja tantun heitto vaatii kaks tyystin eri settiä(tai ainaki vapaa)... kuhan jigaukseen joku 1000-2500 hapseli ja 6'-7' jaykahkö tikku, tantulle nopea heittohyyrä tai 1500-2500 hapseli ja 7'-9' nopea vapa. Mut makuasioitahan nää, toiset tykkää erilaisist vehkeist ku toiset ja vain minähän olen aboluuttinen totuus.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Pakkohan se on tuon absoluuttisen totuuden kanssa olla samaa mieltä ;) Eli kaks eri settiä jigistelyyn ja taimenenkalastukseen. Vähintään kaks eri keppiä.

Eli jigaukseen jäykempi ja lyhyempi keppi, kevyen luokan kelalla varustettuna. Siima punottua ja paksuudeltaan .12-.15, kohdelkalasta riippuen. Välityksen ei tarvii olla mikään hirmunopee.

Taimenelle pitempi, "löysempi" vapa, hiukan jigaussiimaa paksumpi kuitu/punottu tai sitten mono, tuosta tapellaan varmaan täällä netissä taas syyskauden aikana ;). Kelaksi jokin vehje kohtalaisen nopealla välityksellä.

Niin, mä menisin hyrrillä, ja oma valinta vois olla vaikka keloiksi Shimanoa, jigivavaksi Daiwaa, siimoiksi PowerPro ja tanttuvavaksi ottaisin testiin Gattin :shock:, mutta siitä en mene sanomaan mitään, kun ei löydy kokemuksia. Toivottavasti syksyn jälkeen jo löytyy. JiiHoo :?: Nuo siis vain mitkä itse hankkisin tällä hetkellä, huomenna tuo mun lista vois olla täysin erilaisen näköinen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
JiiHoo

Tättäkoi erilliset on paree, mutta ite oon joskus joutunut tuolla GL3 heittää jigiä ja se tikku vaan oli niin helkkarin hyvä, että ihan helposti onnistu.

Cardiffien kanssa pärjään ite ihan nätisti. Tottakai se kela voisi olla vaikka Daiwan SW.
Cardiffi ei ole maailman pitkäheittosin, mutta se on mukavimmasta päästä.
Helppo kela.

Kokeile Mikey sitä Sakkeuksen kymppiä. Tosin se on jo hiukan raiskannut sen, kun se vaihto sen vaimoonsa sängyssä....
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

JiiHoo kirjoitti:Kokeile Mikey sitä Sakkeuksen kymppiä. Tosin se on jo hiukan raiskannut sen, kun se vaihto sen vaimoonsa sängyssä....
Sakkeusta lainaten: :shock:

Joo, täytynee kokeilla sitä, kunhan päästään syssymmällä samaan veneeseen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
kalatapsa

Viesti Kirjoittaja kalatapsa »

Tänä kesänä käytössä ollut Daiwa Alphas on muuttanut käsitystä hyrräkeloista.
Kolme kirjainta jäi pois hapseleista jo muinoin ja nykyään hyrristäkin :wink:
Alphas sopii hyvin jigittelyyn ja todella pitkäheittoisena hyvä tantulle.

tapsa
Hota
Ota Hota - Ei pakota

Täytyypä ädlätä Norjanreissun jälkeen tarkemmin.
Kiitti vinkeistä.

Mitens tuo Shimanon Axis, onko niitä edes Suomessa.
Eli käyttökokemukset ?

Näinhän se on et "monitoimikonetta" on vaikeahko yhteen yhdistelmään saada.

Täytyy vissiin tyytyä kahteen settiin.

:roll:
markkuj

Moni sitä cardiffia kehuu, myös itse, paitsi siis yksi vastarannan kiiski ;) Joskus noita tutkaillut, niin tuo axis taisi olla sama kuin cardiff, mutta siis japanissa myytävä mallinimi. Niitä oli kahta versiota, uudempi ARB laakereille, vanhempaakin saa vielä ainakin ebaystä. 4600C4 kannattaa vaihtaa 70-luvun littukampi, muuten vähän tunnoton kevyillä vieheillä. Lyhyt jäykähkö vapa on parempi yleisvapa. Ugly stig 7 ehkä myös OK, vähän löysähkö kyllä.
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

markkuj kirjoitti:Moni sitä cardiffia kehuu, myös itse, paitsi siis yksi vastarannan kiiski
Sä nyt kehut kaikkii tahmeita ku muil et osaa heittää... Mä olen tavannut liian monta ehjäämistarvetta omaavaa Cardiffia et sitä missään oloissa kehuisin, kela hajoaa aktiivikäytössä "huolettomal" henkilöllä alle kauden vaikka on päällepäin viel kuin uusi. Tai moisia muutaman olen tavannut ja ehjännyt ainakin. Rakennehan ei kyllä ole tarkoitettu avattavaksi ja huollettavaksi vaan on Shitmanomaisesti koottu iipeillä muoviin... eli varsin skeida verme. En suinkaan ole ainoa joka on ko mieltä Cardiffeista, voisi sanoa että jokainen joka jotain ymmärtää kelan rakenteesta/mekaniikasta ja on tutustunut Cardiffiin, on samaa mieltä vermeen puuttuvasta laadusta. Calkkana on jo huomattavasti lähempänä oikeasti tehtyä kelaa, joskaan en mä Calkkanoistakaan pidä. Joka tapauksessa halvinkin tarjouslaarin classicci-Dööri on Cardiffiin verrattaessa oikeasti laadukas.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
markkuj

No itse nyt kehun keloja, jotka on hyviä kalastukseen suurimmalle osalle. Henk. koht. käytän mieluiten fiber-jarrupalallisia abuja. Nykykelat on liian hiljaisia omaan makuun...
markkuj

Tuskin muuten sen cardiffin koneistoa avaa 99,9 % useammin kuin kerran vuodessa, suurin osa ehkä kerran viidessä vuodessa. 10 aukaisua tekee Hmmm... Vesillä kela on kuitenkin hyvin pehmeä.
Hota
Ota Hota - Ei pakota

Tästä aletaan keräämään kalustoa Gatti SRX 904-2MF :roll:
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

markkuj kirjoitti:Tuskin muuten sen cardiffin koneistoa avaa 99,9 % useammin kuin kerran vuodessa, suurin osa ehkä kerran viidessä vuodessa. 10 aukaisua tekee Hmmm... Vesillä kela on kuitenkin hyvin pehmeä.
Niin, minä olen tutustunut Cardiffin rakenteeseen availlessani alle vuoden aktiivikäytöllä käyttökelvottomiksi kunnoltaan muuttuneita Cardiffeja ja niitä henkiin palautellessa. Eli ei kovasti vakuuttavaa. Calkkana on parempi, huomattavasti. Kummankaan rakenne ei silti erityisen fiksu.
JiiHoo

Ei ainakaan liikkeeseen asti oo takuu-Cardiffeja tullut.... Eikä Vissun Komiakaan paljoa.
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

JiiHoo kirjoitti:Ei ainakaan liikkeeseen asti oo takuu-Cardiffeja tullut.... Eikä Vissun Komiakaan paljoa.
Noh, eipä nuo ole yksikään liikkeeseen päätynyt ja ei noita ole kaikenkaikkiaan kuin puolen kymmentä... yhdistävänä tekijänä käyttöä haittavat rahinat ja henkilö joka osaa purkaa... viidestä kolme oli valmiiks purettu, piti vaan putsata/fixata ja koota. Kaks muuta oli taasen tullut maahan ohi Normarkin, ei vakavii vikoja, mut kelan joka rakenteellisesti ei ole tarkoitettu avattavaks pitäis oikeasti olla huoltovapaa. Neljä viidestä vastakätisii, leftit rahistaa helepommin?
ristimo

Viesti Kirjoittaja ristimo »

No niin jiihoo koska kerkeisit,gattin rakentaa.Vai päädynkö serios oneen
Tosimies ei torttuun tukehdu
JiiHoo

Kerkeen kyä rakentaa ja Series onekin löy6tyy. Aihiota vaan ollaan vaille..
JiiHoo

Neljä viidestä vastakätisii, leftit rahistaa helepommin?
-Joo joo, leftit on asia josta ei tartte puhua, kun puhutaan keloista.... :lol:
ristimo

Viesti Kirjoittaja ristimo »

Ilmoittele kun aihioita saat s-postiin.Palataan lomasi jälkeen asiaan
Tosimies ei torttuun tukehdu
Vastaa Viestiin