Hyvä yleisjerkki

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kanuuna
Ulla Taalasmaa

Hyvä yleisjerkki

Viesti Kirjoittaja kanuuna »

Tarkoituksena olisi syksyn merireissuilla alkaa opettelemaan jerkkikalastuksen saloja. Vapa ja kela kyseiseen hommaan on jo tullut hankittua, mutta yhtäkään jerkkiä en vielä omista. Joten suositelkaa mielestänne hyviä ja helppouittoisia sekä helposti saatavilla olevia jerkkejä joilla kannattaisi alkaa uutta kalastusmuotoa harjoittelemaan. Tarkoitus olisi aluksi ostaa vain pari-kolme testijerkkiä nähdäkseni onko se homma minua varten.
Kovasti!
Myyrä
Apu Nahasapeemapetilon

Viesti Kirjoittaja Myyrä »

Westins on mielestäni suurvalmistajien helppouittoisin jerkki, sitten slider ja buster. Buster näistä ehkä se kalastavin. eikö kuggaan osaa
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Ezox
Jarski
Caesar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Itse olen opetellut bustereilla ja niille täältä ääni. Ja kun meet aloittelemaan touhua niin ehdottomasti ensin kirkkaaseen veteen, jotta pääset näkemään miten kuva vastaa sun kelaukseen/vavan liikkeisiin. Ja sen jälkeen kalapaikoille. :D
citius altius fortius
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Busterilla on hyvä alkaa... Ja Bullnose on kans kiva aloitussettiin :D
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
jaslehto

Viesti Kirjoittaja jaslehto »

Pumu slider 10 ja 12 senttisinä, niillä pääset homman kiinni ja pisteenä iin päälle hauet tuntuu olevan aivan hulluina niihin :wink:
Ossi

Viesti Kirjoittaja Ossi »

Äkkipäätä ei tule mieleen "yleisjerkiksi" parempaa kapulaa kuin Buster.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Ossia peesaillen. Jerkinuittoon pätee mun mielestä sama sääntö kuin tuohon mystiseen käsialaankin. Eli suurinta osaa jerkeistä, mukaanlukien "haastava" pigikin, voi uittaa vain nykimällä kuten parhaiten taitaa. Juju piilee vajotuksissa ja tuntumassa.

Mun mielestä kannattaa suoraan aloittaa kalastavilla jerkeillä, taito kehittyy tekemällä.

Jokainen liukujerkki vaatii hiukan löysää siimaa liukuakseen kunnolla, mutta jos löysiä on liikaa jää osa tärpeistä huomaamatta. Ja jos seuraavan nykäisyn alussa siimassa on vielä löysä pussi, lähes poikkeuksetta nykäisyn suurin rasitus osuu IAR-laakerille ja jerkki ei liuù kunnolla.

Mun mielestä tämä onkin haastavin vaihe jerkkien uitossa, eli ajoitus löysiä kelatessa ja tuntuma siihen koska löysät on pois, mutta jerkki ei vielä ole kääntynyt siiman suuntaiseksi.
Make my day- Teemun päivä.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Juu, aloita Busterilla, sille kun löydät sopivan rytmin ja istutat uiton selkäytimeen, niin on hyvä ruveta kokeilemaan niitä "haasteellisempia" jerkkejä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Wanhushauki

Viesti Kirjoittaja Wanhushauki »

Zionin tekemä J-M - jerkki. Uintiliike ehdottoman helmi ja todella helppouittoinen, saalistaa hyvin niitä haggeja kanssa, itellä löytyy jo yhdeksän ja lisää toivottavasti tulossa :P
Even bytes feel lonely a little bit.
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Buster on ehdoton peli aloitukseen ja kokeneemmallekkin, kun kalastaa niin hyvin.

Yksi Salmon Sliderkin kannattaa hommata, saat näkemystä erilaisesta, eikä ole pahan hintainen.

Nilsun Dartit jätä ostamatta, niitä menin alkuun ostamaan pari ja ihan paskoja on ollut kaikin puolin.
"Asioilla on tapana järjestyä"
Nilsuilija

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija »

Laiska kirjoitti:
Nilsun Dartit jätä ostamatta, niitä menin alkuun ostamaan pari ja ihan paskoja on ollut kaikin puolin.
Mikäs vika niissä Dart Mastreissa muka on? Toimivat hienosti ihan kelauitollakin, joten voisinpa suositella jopa aloittelijallekkin, kuten myös Slideria 8)
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
Laiska

Kyllä kääntyilee helposti selälleen. Eikä anna ollenkaan sillä tavoin kalaa mitä muilla olen onnistunut.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Laiska kirjoitti:Kyllä kääntyilee helposti selälleen.
Miksi jerkki ei saa kääntyä selälleen? Onko se jossain jerkkauksen pyhässä kirjassa kielletty? :D Epäsäännöllinen uinti ja uittaminen on mun mielestä vaan hyväksi.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Laiska

catch-a-fish kirjoitti:
Laiska kirjoitti:Kyllä kääntyilee helposti selälleen.
Miksi jerkki ei saa kääntyä selälleen? Onko se jossain jerkkauksen pyhässä kirjassa kielletty? :D Epäsäännöllinen uinti ja uittaminen on mun mielestä vaan hyväksi.
Mulla ei kyseinen palikka kuitenkaan ole kääntyilyltään saanut haukiosumia.
Busterikin kääntyy kyllä kun kunnolla kiskaisee, mutta antaa silti kalaa. Pyhiä kirjoja en ole juurikaan lukenut, niistä en tiedä mitään.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Ei mitenkään kettuilumielessä Laiskaa turkulaista kohtaan, mutta pitihän mun sitten ihan väkisinkin ostaa tuollainen Dart Master testiin. :twisted:
Viikolla tein töitten jälkeen lyhyen jerkutussession, ja heti vaikutti ihan toimivalta peliltä. Itse asiassa ainoat kalatapahtumat tulivatkin kuvassa näkyvään punaiseen tai mikä pumu onkaan Dart Masteriin sekä samaisen kuvan lisäkoukutettuun jigiin. Koko muukin rasia tuli uitettua läpi ilman sen kummempia kontakteja vihernieriöihin.

Enkä muuten saanut sitä selälleen. Ehkä mää en rynkyttele tarpeeks kovaa?

Ainoa mikä ei Dartissa ainakaan näin syyskaudella oikein miellytä, on sen uppoamisnopeus joka ainakin näyttää aika hätäiseltä. Tosin jo värit ja vieheen muoto tekevät vertailusta muihin vaikean. Mahtaisiko uinti mennä kokonaan jos nuo järjettömän kokoiset ankkurit vaihtaisi ohuempiin / kevyempiin? Onko kenelläkään kokemuksia tai koukunvaihtovinkkejä?

Kuva
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Laiska

Voi olla, että olen saanut myös vain sekundayksilön. Toisen annoin heti pois kun en ensimmäisestä kokeillusta pitänyt.

Hyvä jos toimii, kyllä on ollut vain miehessä vikaa kun kalaa ei ole tullut.. :wink:

Pitääkin kokeilla vielä oikein ajan kanssa.
tube

Viesti Kirjoittaja tube »

Varmaan millään vaan edellä esitetyistä esim Busterilla, Sliderillä tai Ezoxilla voi hyvin aloittaa, kaikki uivat verraten helposti ja kalastavasti.

Taisin saada ekalla heitolla jerkillä ikuna (keväällä 05) kalan, pikku-paskasärki-busterilla.

/T
Onkia - disconnecting fish
viltawa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltawa »

Salmo Slider ja sitten normikokoinen Buster. Pikku-Busterit ovat ainakin minulle hankalia, eivät millään meinaa lähteä hyvään liukuun. Ja uppo-Slidereiden värinä upotessaan on aika herkun näköistä...
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.

Viesti Kirjoittaja poka »

Mistä noita Bustereita sais sopevaan hintaan? Mulla on Slidereitä, mutta niissä on nuo väri vaihtoehdot melko arsesta..
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

tampereelta, turusta, helsingistä.. ainakin pommin varmoja nuo. Eikö Tre:n kalastusväline toimita postitsekin..?
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.

Viesti Kirjoittaja poka »

Juu näkyipä tuossa olevan Tren kalastusvälineen sivuilla jälleenmyyjä täällä Oulussa Tiura-uistin.. Pitääpä käydä vilkaisemassa.. Paljonko noilla ruukaa olla hintaa?
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

15-17.. 16 lienee melko normi.
Laiska

Tuo Vesa Eskon jerkki vaikutti ottavalta. Mistäköhän niitä sais lissää?
Merisusi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Merisusi »

Dart Master 12 cm
mitä olette tehneet koukuille teroittanut, vaihtanut ohuempilankaisiin, pienempiin ja onko uinti kärsinyt pienemmistä koukuista.
Tuli tällänen ongelma haukea tuli dartiin parhaiten heikommalla syönnillä jopa reilu kymppi, mutta kaloista noin. puolet pääsee karkuun ihan kokeneellakin vastaiskun antajalla ja tällaista ei 15cm invinciblellä tapahdu juuri koskaan.
Eli mitä järkevää tehdä koukuille pilaamatta uintia joka toimi tosi hyvin.
Vastaa Viestiin