Oletko koskaan kalastanut verkolla?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!

Oletko koskaan kalastanut verkolla?

a) Olen kalastanut ja kalastan edelleen
72
46%
b) Olen kalastanut, mutta en kalasta enää
43
28%
c) En ole kalastanut enkä kalasta
20
13%
d) En ole kalastanut, mutta kenties joskus kalastan
17
11%
e) JIM
3
2%

Ääniä yhteensä: 155

titti mike
Valmetti on POP

Viesti Kirjoittaja titti mike »

a, vaikka ei oo muutamaan vuoteen saanukkaan verkkoja veteen.

Oli meillä nuoruudessa (lienee tallessa viäki) kimpassa semmonen

n. 60m pitkä jokinuottaki.

Hyvin sillä tuli mm. muikkuja..... :oops:
Tonni käteen - känni toteen
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.

Viesti Kirjoittaja poka »

Jonku kerran on tullut vieheen mukana merkkaamattomat verkot, jotka olen sitten kerännyt rannalle.. Tätähän ei vissiinkään verkkokalastukseksi lueta, vaan verkonkalastukseksi..

Eli en ole kalastanut enkä kalasta..
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
taemen
rekeeneekeri

Viesti Kirjoittaja taemen »

En ole varsinaisesti kalastanut passiivisilla pyydyksillä.
Niinkö?
Tapiiri
Verkkokalastaja

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Kalastan ja olen ylpeä siitä :)

-tapio
Kalastuksen haastavuus on siinä, että niin kauan kun kala on vedessä niin saaliiksi saamisen kannalta se voisi yhtä hyvin olla kuussa... -Tapio
Jarski
Caesar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarski »

B sopii mulle. Isän mukana koskaan päässyt mitenkään muuten kalaan kuin verkoille soutajaksi, siihen olin aina kelpoisa. No sitten jossain kahdentoista ikävuoden kohdalla porukat muutti melkein järven rantaan asumaan enkä mä siitä kaloja saanut kuin verkoilla. Aktiivi välineitä tuli liotettua verkoille meno ja paluu matkat mut kalaa ei tullut vaik oli vehkeet viimeisen päälle kuten eränkin kalastajilla (no ei nyt ehkä ihan niin hyvät). Sit tuli se aika jotta tuli käytyä kesätöissä ja se merkitsi ettei muikun verkotuksesta oikein tahtonut tulla mitään verkoilla kun piti käydä pari kertaa päivässä, joten tuli keskityttyä isomman kalan saamiseen (lahna ja kuha). Opettelin vielä itse paulottamaan verkkoni niin sai sellaisia kuin itse halusi. No tuli intti ja pakollinen tauko kalastamiseen. Intin jälkeen innostuin pilkkimisestä niin paljon et verkkojen talviliotus jäi ja liityttyäni paikalliseen kalaseuraan innostuin onkimisesta ja kesäinen verkkokalastus jäi siinä yhteydessä.
Kaloista ainoastaa muikku on saamattomissa aktiivivälinein vaikka edellinen naapurini yritti uskotella mulle että saan muikkuja matoongella kun salakoita ongin.
Verkkoni olen kait kaikki antanut setämiehelle ja kesken jääneet verkon pauloitukset löydän aina silloin tällöin autotallia siivotessa. Ehkä joskus voisi ne pauloittaa loppuun osaisinkohan. Viimeisestä verkkoreissusta taitaa olla kohta kahdeksan vuotta tai jotain sinnepäin. Enkä enään taida jaksaa alkaa siihen rumbaan, vastuullinen verkkojen liotus kun vaatii aikaa.
citius altius fortius
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tyrä kirjoitti:Jos vielä oppisi jigaamaan kuhaa, niin ei tarvitsisi enää liottaa verkkoa, kuin silakalle ja täkykaloille. Vapaaehtoisia opettajia???
Eikös kutsu tullut perille? Jään päältä kuhaa ei oo helppo jigata, eli jonkin aikaa kuluu vielä väkisinkin, ennen kun kannattaa mennä.

Ja asiaan. Vastasin b. Eli olen kyllä verkottanut, mutten tee sitä enää. Ruokakalat tulee vapavälinein, jos on tullakseen. Tälläkin hetkellä on kuitenkin pakkasessa kalaa, joten ei ole passiiviin tarvetta ollut... Niin, helevata, täkykalat ravunsyöteiksi ongin kyllä verkoilla. Mutten laske täkyverkkoja tämän äänestyksen aihepiiriin kuuluviksi, koska niillä ei kalasteta, ainakaan suoranaisesti, ruokatarpeiksi...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Kyllä mun mielestä on ok kalastaa verkolla. Tavallinen mökkiverkko antaa normaalina kesäpäivänä hyvin vaatimattomasti kalaa, usein paljon huonommin kuin uistin. Tosin verkosta ei sopimatonta kalaa voi elävänä vapauttaa, se siinä on se iso miinus.

Kampelalle en ole keksinyt vielä tarpeeksi mielekästä pyyntimenetelmää verkon tilalle. Sekin kun alkaa jo melko harvassa olemaan niin ei oikein pohjaongintakaan ole enää mielekästä. Verkko on silloin tällöin hauska ja mielenkiintoinen kalastustapa. Muutaman kerran kesässä pari verkkoa laitan, kampelaa yritän ja simppua saan.. :wink:
"Asioilla on tapana järjestyä"
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Olen kalastanut verkolla ja kalstan edelleen(tälläkin hetkellä!)
Mutta kalaa en oo saanu, verkolla jos paria sataa haukea ja yhtä kuhaa ei lasketa...
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Laiska

perza kirjoitti:Olen kalastanut verkolla ja kalstan edelleen(tälläkin hetkellä!)
Mutta kalaa en oo saanu, verkolla jos paria sataa haukea ja yhtä kuhaa ei lasketa...
Kalastaako joku Haukea verkolla? :shock:
Valve
Mr. Warma

Viesti Kirjoittaja Valve »

Laiska kirjoitti:
perza kirjoitti:Olen kalastanut verkolla ja kalstan edelleen(tälläkin hetkellä!)
Ei kukaan normaali...
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Pitkään aikaan en ole kalastanut verkoilla.
Ens kesänä ajattelin kokeilla, tiedän että kalan tulon pelossa sitä
ei tartte tehdä...:)

Mun kokemukset verkkokalastuksesta on sellaiset että olen
kaikilla muilla tavoilla saanut paljon enemmän kalaa kuin verkoilla.

Olen ollut mukana sekä talvi että kesä verkotuksessa.
Muikku on ainoata jota ollaan saatu yli omien tarpeiden.
Kerran oli mökillä kuusi verkkoa. Ekassa yksi muikku ja viisi muuta täynnä muikkua. Kyllä silloin vitutti, meni perkeleen kauan aikaa
saada muikut verkoista irti.

Olen kaikilla muilla kalastustavoillani vahingoittanut enemmän kaloja kuin verkoilla. Ne jotka viitsivät vaivautua viemään verkkonsa veteen, hakemaan ne pois ottaa muutaman kalan, siivota verkot niin siitä vaan.

Ei ole kuitenkaan mun homma, muuten kuin vaihtelun halusta.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Laiska

Sama homma mulla. Vaihtelu virkistää.
Viime kesältä verkot laskin kerran, tarkoituksena esitellä mökkivieraille kampelaa savustettuna.

Tulos, aamuksi kauhea tuuli ja jäätävä krapula, paskamainen nosto. Roskaa, sotkuja ja kymmeniä härkäsimppuja reiluissa mytyissä. Yksi verkko pohjan kiviin kiinni ja täysperävaunun mentävä reikä keskelle.

Tulos: Yksi alamitta kampela. Kolmen tunnin puhditus ja korjaus urakka, yksi verkko nuotioon, perheriita ja kädet täynnä haavoja simpuista.

Kunnioitan niitä jotka jaksavat tuota tehdä säännöllisesti. Jatkossa mietintämyssy täytyy vetäistä syvälle päähän kun pikku oluthuppelissa taas välähtää.. :?
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Puolitoista vuotta sitten on ollut viimeksi verkot pyytämässä. Pari siikaverkkoa mereen, sitten muutaman tunnin hauestuskeikka. Takaisin tullessa siikaverkot ylös. Omilla mökkivesillä en ole verkkoja uittanut yli kymmeneen vuoteen.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Topcat

Viesti Kirjoittaja Topcat »

Pari kertaa olen isoisävainaan soutajana ollut.
Ei napannut, jos täkykalaa joskus tarvitsen niin nakkaan katiskan laiturin päähän.
Ol niin gon gotonas
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Eli reilusti puolet palstalaisista on edelleen kiinnostunut verkottamisesta. Mukava huomata, että porukka vastaa näin rehdisti, sillä pienempiä lukuja olisikin syytä epäillä muunnelluksi totuudeksi. Verkkokalastus asiallisesti hoidettunahan ei minusta olekaan sen "syntisempää" kuin mikään muukaan kalastus. Ylilyönteihinhän voi syyllistyä millä tahansa kalastusmetodilla. Omasta moraalistahan se on kiinni, eikä mistään muusta.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
ristimo

Viesti Kirjoittaja ristimo »

Vastasin myös A.Täkyverkkoa tulee uitettua useammin ,ei jaksa putsata limoista ym.Mielummin käytän pitkäsiimaa 2-4 kesässä.
Tosimies ei torttuun tukehdu
käenkukku
käenkoukku

Viesti Kirjoittaja käenkukku »

En kalasta verkoilla. Muutaman kerran olen verkon kalastanut.
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Olen joskus verkolla kalastanut, mutta en aio enää, mutta mistä sitä tietää =JIM.

Edit..
Joskus pikkupoikana istutussiikaa ja kutuhaukea.. (lue RUUTANAA)
Viimeksi muokannut DC, 18:32:12 30.03.2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

joo.. ja hävettää ihav viätävästi... :oops:
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

c) En ole kalastanut enkä kalasta.

Nämä c) miehet ei:
-kalasta.
-ole koskaan olleet edes naapurin mökillä.
-painaneet vahingossa väärää vaihtoehtoa.
-ole olleet peräkammaria pidemmällä.
-syö kalaa.
-syö sanaa.
-ole ehtinyt.
-ole päässyt mukaan.

:twisted:
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
harvesteri

Viesti Kirjoittaja harvesteri »

En oo kuuna päivänä kalastanu passiivisilla pyydöillä, enkä tuu kalastaan.
Niin paljon en tartte pakkaseen kalaa mitä niillä saa, sillä virpoilla ja pilkeillä saa mitä tarvii, syödään ns. kädestä suuhun.
Mää teen näin, muut tekee niinku tekee, en soimaa ketään.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Laiska kirjoitti:
Ei kukaan normaali...
:shock:
Mitä muutakaan voi verkoilla kalastaa kun haukea! :shock:
Tuossa järvessä missä verkkoja pidän ei ole kuin haukea, madetta, lahnaa, kuhaa(no yksi kuha on tullut 10 vuodessa :? )jotka voisivat jäädä 55-100mm verkkoihin. Haukia tulee normi reissulla se 1-4kpl että ei se kauheasti ole, mutta ihan mukavaa ajan vietettä on käydä mökkiä lämmittämässä välillä(sitä kun on käytävä lämmittämässä aina talvella), verkot katsoo siten siinä sivussa. Hauet menee sitten kaikki kissoille. Mateet keittoon, lahnat joko takaisin tai kissoille.
Jos sattu semmonen isompi saalis niinkun joskus alkutalvesta sattuu että tulee toista kymmentä haukea eli yli 15kg niin sitten menee myyntiin nämä hauet. Sekin on vieläpä aika erikoista että meidän verkot on ainoat jotka siellä on talvisin/kesäisin(kesällä joskus tainnu nähä jonkun muun verkot) Kalastus paine on tosi peintä ko. järvessä. Välillä tuntuu siltä että oltaisiin isäni ja veljeni kanssa ainoita jotka kalastaa tuossa järvessä!
pyydys lupia kyllä muutamat muutkin mökkiläiset ostavat, mutta ei siellä ikinä muiden kohoja ole näkynyt kun omien katiskoiden/verkkojen kohot/kepit.
Kuhaa järveen on istutettu vajaan 10 vuoden aikana joka toinen vuosi 200-300kpl, mutta silti ei ole kuhia tullut kuin 2 kpl ja molemmat verkolla. Toinen tuli vajat 10 vuotta sitten ja se oli n. 25cm pitkä ja toinen kuha 3,1kg ja se tuli tasan vuosi sitten keväällä.
:?
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Työssä joudun joskus käyttämään koeverkkoja tutkimusmielessä,mutta muuten en verkoilla kalasta.

Jaa,muikkuverkoille voisin kyllä soutumieheksi lähteä.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
laardi

Viesti Kirjoittaja laardi »

jones kirjoitti:Onko se kalastamista? Siis tuo verkkojen liottaminen??
Meikäläinen on pikkupojasta asti, 70-luvun alusta, kalastanut itäisellä Suomenlahdella verkoilla, ongella, heittämällä, pitkälläsiimalla, silakkaverkoilla jne. Verkkokalastuksessa on ihan yhtä suuri jännitysmomentti, oikeastaan vielä suurempi, sillä ikinä ei tiedä mitä sieltä tulee. Kerran oli jopa merilohi sotkeutunut silakkaverkkoon, tosin, vaikka kuinka koitettiin pussittaa sitä, se sai silti vapautensa. MP-reissuja on verkoillakin tullut tehtyä lukemattomia, jos ei nyt silakkaverkkoja lasketa mukaan. Että ei se vapaa-ajan verkkokalastajan saalis nyt niin suurta ja kalakantaa verottavaa ole, että siitä kannattaa vapakalastajien herneitä ottaa. Ei ainakaan itäisellä Suomenlahdella. Merkitä verkot silti täytyy hyvin, se on selvä. Vaikka mulla on aina hyvin merkityt verkot olleetkin, on niitäkin joskus löytynyt yliajettuna nipuissa rantamatalasta. Ja kuinka paljon olen tuppihaukia päästänyt takaisin, samoin pieniä kampelanlätkiä, kasvamaan. Todellista C&R -kalastamista siis.

Kuva
Verkkoa laskukuntoon
Viimeksi muokannut laardi, 19:48:07 03.05.2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Ahvenen on turha pyristellä kun puolet on hauven persiissä.
kanuuna
Ulla Taalasmaa

Viesti Kirjoittaja kanuuna »

Jotenkin ne ruokakalat on saatava, verkolla vaikka jos ei muuten onnistu. Eli vastasin a.
Kovasti!
Vastaa Viestiin