Jerkkikelaksi Curado vai Viento ?
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Jerkkikelaksi Curado vai Viento ?
Nyt olisi jerkkikelan vaihto ajankohtainen ja nuo kaksi vaihtoehtoa ovat pyörineet mielessä.
Revoakin harkittu mutta kestävyydestään tullut huonoa palautetta sekä tutuilta että netistä joten se lienee hylätty.
Lähinnä kiinnostaa huoltovapaus kun en kaikkein ahkerimpia rasvaajia ole.
Kiihkein kevätjerkkikausi lienee ohi joten olisi kiva kuulla kommentteja ko. kelojen omistajilta minkälaisia murheita on ilmennyt...
Revoakin harkittu mutta kestävyydestään tullut huonoa palautetta sekä tutuilta että netistä joten se lienee hylätty.
Lähinnä kiinnostaa huoltovapaus kun en kaikkein ahkerimpia rasvaajia ole.
Kiihkein kevätjerkkikausi lienee ohi joten olisi kiva kuulla kommentteja ko. kelojen omistajilta minkälaisia murheita on ilmennyt...
Älä mieti hommaa liikaa...teet asiasta ittelles turhan vaikeen...!
Curado ja mallia 300!...tai voithan tietty tehä homman silleen "perse edellä puuhun" ja hankkia kaiken näkösii vimpaimii ja sit lopuks päätyä tohon Curadoon!...aika vähän tarttee huoltookin!
Curado ja mallia 300!...tai voithan tietty tehä homman silleen "perse edellä puuhun" ja hankkia kaiken näkösii vimpaimii ja sit lopuks päätyä tohon Curadoon!...aika vähän tarttee huoltookin!
- Liitteet
-
- Curado 300.JPG (46.09 KiB) Katsottu 5042 kertaa
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
-
Sup_78_poistettava
niin no kuustonniseen dööriin menee vielä vidusti enemmän. 200 on kevyehkö kela vidun hyvällä jarrulla. mulla on siimana 0,32 pp ja ikinä en ole päässyt lähellekään pohjia. toisaalta en mä eläissäni ole 70 metrin siivua heittänyt/ tarvinnutkaan (vaikkakin tossa pohjat taitaa tulla jossain 100m päällä vastaan). Mulla on tuo kevyimmässä jerkkisetissä.. jotenkin se vaan sopii paremmin hiukka kevyemmälle kamalle + "hennommalle" (edge up to 100) vavalle.
Lyhennysvara...siiman lyhennysvara...huonona päivänä ei huono juttu !Deep kirjoitti:niin no kuustonniseen dööriin menee vielä vidusti enemmän. 200 on kevyehkö kela vidun hyvällä jarrulla. mulla on siimana 0,32 pp ja ikinä en ole päässyt lähellekään pohjia. toisaalta en mä eläissäni ole 70 metrin siivua heittänyt/ tarvinnutkaan (vaikkakin tossa pohjat taitaa tulla jossain 100m päällä vastaan). Mulla on tuo kevyimmässä jerkkisetissä.. jotenkin se vaan sopii paremmin hiukka kevyemmälle kamalle + "hennommalle" (edge up to 100) vavalle.
Onhan toki painoissa eroa, 300-malli 20 grammaa 200:sta painavampi...aika marginaalinen ero!
Kaikenkukkuraksi, 300:lla saa isompia kaloja kuin 200:lla, se on sen isoveli!
Roger!Deep kirjoitti:Häh.. saako tolla muka siimat solmuun, että joutuu lyhentämään.. ei kai
No mutta kun se on "isompi".. 20 on taas 20 grammaa lisää.. MUN valinta 200.. Walto:n kakkoskela on kuulemma seiskapuoltonninen dööri kymppijalkaisella vavalla. over and out.
-
Sup_78_poistettava
-
Mikey
- Herr Doktor
Höh, kolmesatasta nyt ei vaan saa vasurina, eli se siitä sitten. Paska se on kuitenkin. 201:sellä mennään, ei oo 0,41PP päässyt vielä loppumaan edes myötäiseen.
Lyhennetyllä siimalla mä en tykkää heittää millään setillä, siksi mulla on aina pari varasettiä valmiiksi ladattuna veneessä. Jos yks kusee, seuraava vain käteen. Onneks pariin vuoteen ei oo niin pahasti kussu, että olis pitänyt settiä vaihtaa.
Lyhennetyllä siimalla mä en tykkää heittää millään setillä, siksi mulla on aina pari varasettiä valmiiksi ladattuna veneessä. Jos yks kusee, seuraava vain käteen. Onneks pariin vuoteen ei oo niin pahasti kussu, että olis pitänyt settiä vaihtaa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Onhan Vientoa jo kovin monellakin ollut käytössä. Toi hemmetin "yhdenkäden" nappulan toimivuus käytännössä on kyllä yhtä tyhjän kanssa, joskin kela on Daiwamaiseen tyyliin takuuherkkä normikalastajalle ( Abolle kuitti
) ja varmasti keveään kalsastukseen oiva mötikkä. Curado jerkkaukseen jos noista pitää valita, mallimerkintä on vaan persreikäkohtainen mieltymyskysymys ja tällä hetkellä saatavuus molemmilla suomenmaassakin hyvä.
Muutaman kerran tollasella namiskalla olis ollu käyttöä ku taimenkivikko lähestyy ja uppovaappu puoles välis matkaa metrin vedessä. Ei siin oikein ehdi loppupeleissä suuremmin veivata vaappua ylös ja ohjata venettä. Siel se vaappu makaa huonol tuuril kivenkolossa mut ei tolla kyl suurta käyttöä taida olla.Tol namiskalla sais varmaankin sen verran naksuteltua siimaa sisään ettei uistimet ainakaan pohjaan jää. Tuskin rakenne kestää kovin pitkään jos esim. jigiä meinaa tolla vivulla pelkästään uittaa.spande kirjoitti:Jani jerkkihommastahan tässä nyt oli kysymys. Toisaalta ei auennut ihan vielä muunlaisessakaan kalastuksessa toi namiskan idea sillä turhalta se vaikuttaa. Pitänee koklata ja tutustua kelaan joskus ihan ajatuksella niin varmaan homma (L)aukee.
Mites tuo huoltopuoli ?
Kaipaako Curado tosiaan joka reissun jälkeen uudet rasvat, kuten olen kuullut ?
Vasurihan tuo pitäisi olla joten tuo kolmisatanen Curado ei käy. Minkäs verran tuo 200 imaisee esim. 0,38 PowerProta metreinä?
Ja mikäli joku on päässyt kokeilemaan kumpaakin kelaa niin vertailu kiinnostaisi...
Vasurihan tuo pitäisi olla joten tuo kolmisatanen Curado ei käy. Minkäs verran tuo 200 imaisee esim. 0,38 PowerProta metreinä?
Ja mikäli joku on päässyt kokeilemaan kumpaakin kelaa niin vertailu kiinnostaisi...
No eipä ole ollut Curado huoltoherkkä, taisin heittää sillä parisenkymmentä lyhyempää ja pidempää reissua ennen kuin huolsin sen!...eipä olis silloinkaan vielä tarvinnut...kunhan uteliaisuuttani räpläilin!..helppo huoltaa!Äijä kirjoitti:Mites tuo huoltopuoli ?
(Tainnu joku sekoittaa sen kuulemma huoltoherkkään Calaisiin?)
200 Curado taitaa imeä 0,41 PP:tä max 70m(PP:tä siis 0,36 ja seuraava paksuus 0,41mm) eli taidat tarkoittaa Matrixia... no sitä 0,38mm pohja monofiilin kera kanssa max. 70m.
-
Mikey
- Herr Doktor
Juu ei oo Curadolla huollontarvetta joka reissun väliin. Huuhtelemisesta ei kyllä tosin haittaakaan taida olla...
Oman Curadon huolsin ekaa kertaa viime syksynä, kun se rupes kolmen kuukauden aktiivisen käytön jälkeen olemaan huomattavan tahmeakäyntinen, eli ei se nyt huoltovapaakaan ole.
Oman Curadon huolsin ekaa kertaa viime syksynä, kun se rupes kolmen kuukauden aktiivisen käytön jälkeen olemaan huomattavan tahmeakäyntinen, eli ei se nyt huoltovapaakaan ole.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- Samthefisherman