Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

Solarfall

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

pikeBoy kirjoitti:Mites se hard cabi kestää jerkkien pinnotteena. Kun se lv-1 taitaa olla hiukan huonosti säilyvää, niin päädyin cabiin. Vai oisko parempi käyttää jotain muuta lakkaa. Entäs vaatiiko noi lakat jotain imurikaappia höyryjen takia.
Melko samoilla linjoilla jarnan kanssa olen että paras lakka jerkeille on lv-1 ja tosiaan kyllä se säilyy ihan hyvin jos purkki on tiivistetty hyvin, kandee muistaa käyttää kierre kannellisessa purnukassa jotain siinä välissä esim elmu kelmua tai jotain minigrip pussia niin ei kierteisiin pääse yhtään lakkaa on nimittäin melkein mahdotonta saada purkkia enää auki jos sinne on jääny sitä lv-1:stä. Kokemusta on. :lol:
Mutta mutta kyllä sinä ihan alkuun pärjäät tuolla cabin hardilla lakkailet vaan vähän reilummin ne jerkit. jerkit kyllä saattaa päästä pikkasen aikasemmin eläkkeelle kun se ei ihan lv-1:sen veroisesti kestä haukien hampaita.
JoN

Viesti Kirjoittaja JoN »

Mulla säily hyvin Lv1 kierrekannellisessa suolakurkkupurkissa viime marraskuusta eiliseen asti. Ilman mitään lisä tiivisteitä kannen välissä. Oli se lakka vielä täydessä iskussa mutta purkin ketale otti ja hyppäs lattialle. No nyt on verstaalla hauenkestävä lattia. :lol:
pikeBoy

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

no kertokaas te viisaat ihmiset että miten se imurikaappi oikein toteutetaan. kun verstaana toimii pieni koppi yläkerrassa eikä ilmanvaihdosta tietoakaan, niin sellanen olis kiva olla. joten ei sinne mitään liesituuletin tyyppistä pömpeliä saa kirveelläkään. käviskö sellanen normi imuri joka yhdistetty pieneen puiseen laatikkoon. (toiminut kuivaustelineenä)
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Miten niin ei saa liesituuletinta?
Suorakulmainen laatikko pystyyn josta etuseinä pleksiä/lasia yläosasta 3/5 osaa korkeudesta ja katolle liesituuletin josta putki ulos
pikeBoy

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

JaRu kirjoitti:Miten niin ei saa liesituuletinta?
Nokun se on sellanen viistokattonen koppi jossa hyvin vähän tilaa liikkua. Ja sitäpaitsi äiskä ja iskä ei suostuis perkeleelläkään rahtaamaan sinne jotain liesituuletin härpäkettä. täytyy pistää se ulkovarastoon ja tehdä sit vaan kesäsin
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Teet maalauskaapin. Eli korkeutta vaikka se 1,2m ,leveyttä 70-90cm ja syvyyttä 60-80cm.
Kattoon kolo johon liesituulettimen saa asennettua ja putki ulos.
Muut seinät umpinaisia paitsi etuseinä johon lasi/pleksi yläosaan 3/5 matkalle ja saumat tiivistetään. Kaappi on helpompi siirtää paikasta toiseen.
Vetokaappi googleen kuvahakuun ja idea aukenee.
Jyri

Viesti Kirjoittaja Jyri »

Maalailen ja lakkailen cabeilla, mutta silti tuntuu kaikki värit lähtevän valumaan heti lakkaan kastettua. Ei mitään väliä annanko kuivua 5 min vai 5 päivää valuu aina silti, koittanu ohennettua lakkaa ja ohentamatonta mutta ei.. paksua ja ohutta maalia eikä silläkään mitään väliä. En ymmärrä missä vika. Koittanu asetonillaki ohennella ton ohenne 8 sijaan.
voiko ilman kosteus vaikuttaa jotenkin, kun ulkona maalailen? vai pitäsköhän koittaa vaihtaa tohon LV-1?
Solarfall

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

Jyri mites paljon ohennat maaleja ? liika ohentaminen saattaa joskus saada cabien maalit valumaan.
Jyri

Solarfall kirjoitti:Jyri mites paljon ohennat maaleja ? liika ohentaminen saattaa joskus saada cabien maalit valumaan.
Suunnillee 1/3 ohenninta loput maalia.
Kalamies1000

Viesti Kirjoittaja Kalamies1000 »

Liian paksu maalikerros voi myös olla syynä, mikäli on tapana sumuttaa niin että 22ml purkki menee hujauksessa tyhjäks. Jos teippirajauksia käyttää niin niihin tulee helposti liikaaa maalia (kertyy teipin reunaan) ja lähtee valumaan. Multa valuminen loppunut aika pitkälti kun pohjamaalauksen sijaan aloin käyttämään valkosta cabin lakkaa -> maalikerros ohentu. :)
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

Sulla on kyllä aika paksua toi maali, ite ohentelen silleen et yli puolet ohennetta.
Jyri

kokeiltu kyl vaikka minkä paksusil :? ei pysty ymmärtään.
Alex 78

Viesti Kirjoittaja Alex 78 »

:? Anteeksi
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Ite maalaan välillä todella ohuella maalilla ja välillä taas suht paksulla maalilla, mutta silti ei mitään valumia ole tullut.
Maalina Cabin maalit ja lakkana cabin Hard ohennettuna asetonilla.
Uskosin että pohjalakassa varmaan joku vika??

Oisko kyseessä sitten sellainen ilmiö että maali kuivuu jo osittain ennen kun se osuu vaappuun ja sitten kun lakkaa niin luonnollisesti lähtee valumaan?.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Jyri

perza kirjoitti:Ite maalaan välillä todella ohuella maalilla ja välillä taas suht paksulla maalilla, mutta silti ei mitään valumia ole tullut.
Maalina Cabin maalit ja lakkana cabin Hard ohennettuna asetonilla.
Uskosin että pohjalakassa varmaan joku vika??

Oisko kyseessä sitten sellainen ilmiö että maali kuivuu jo osittain ennen kun se osuu vaappuun ja sitten kun lakkaa niin luonnollisesti lähtee valumaan?.
Pohjalakkaan cabilla. Eli siis maali ei ns tarttuisi kunnolla vaapun pintaan ja lähtisi sen takia lakatessa valumaan?
Kimo

Viesti Kirjoittaja Kimo »

nykyään kehittyny sellainen lakkausjärjestely jolla pääsen mahollisimman helpolla ilmakuplien kanssa

1 kerros cabia,
2 kerrosta kirkasta probia
2 kerrosta paksuhkoa valkosta probia

-----
maalit
-----

4x Lv1

Mietin vielä että lv1sen alle jos laittais kerros cabia kun cab hellämpi tietyille fluoriväreille kun lv1, kokemuksia?
Käämö

Viesti Kirjoittaja Käämö »

Riippuu millä maalaat.
Mulla ainakin tulee yhtä sutta ja sekundaa jos cab pohjalla(createxit maalina) ja vetää cabin päälle. Vetää het ryttyyn niiltä kohtaa missä maalia vain vähän - esim jos selkään vetää sumulla värin, niin armotta vetää ruttuun siitä häivytyskohdasta.
En tiedä sitten miten käyttäytyis liuotin maaleilla tahi lv1:sen kanssa.
Lv käy ainakin suoraan cabin päälle, mutta annas olla jos on vesiväriä sumuna välissä :roll:
Toge
Hauenkutittelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Toge »

Käämö kirjoitti:Riippuu millä maalaat.
Mulla ainakin tulee yhtä sutta ja sekundaa jos cab pohjalla(createxit maalina) ja vetää cabin päälle. Vetää het ryttyyn niiltä kohtaa missä maalia vain vähän - esim jos selkään vetää sumulla värin, niin armotta vetää ruttuun siitä häivytyskohdasta.
Lv käy ainakin suoraan cabin päälle, mutta annas olla jos on vesiväriä sumuna välissä :roll:
Hmm mistäköhän moinen vois johtua :mitaviddua:

Ite vedän pohjat cabilla, maalit createxilla ja päälle cabilla eikä ole ollu mitään ongelmaa. Ohuen sumun kun maalaa niin sitä paremmin kestää lakan eikä vedä ruttuun.

Minä vielä olen niin malttamaton noitten tekemisien kanssa ettei maali ehdi kuivua kun sen vartin ja dippaan jo lakkaan :D
Käämö

Jaa-a :roll:
Voipi olla ohenteestakin kiinni.
Oon ohentanu tota mun cabia mastonin tinnerillä.
Voi olla toki, että oon vaan tinnerihöyryissä kuvitellu olemattomia mulko
Toge
Hauenkutittelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Toge »

Käämö kirjoitti:Jaa-a :roll:
Voipi olla ohenteestakin kiinni.
Oon ohentanu tota mun cabia mastonin tinnerillä.
Voi olla toki, että oon vaan tinnerihöyryissä kuvitellu olemattomia mulko
Se voi olla tosta ohenteesta kyllä kiinni. Itse en ohenna cabia yhtään millään, kun on mielestäni tarpeeks ohutta muutenkin, eli se on ainut asia joka eroaa meidän työskentelyssä :roll:
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Käämö kirjoitti:Riippuu millä maalaat.
Nää on kyllä mystisiä nää lakkajutut. Mulla käy juurikin niinkuin käämöllä. Siitä johtuen vedän cabin jälkeen lv kiekan, maalit ja lisää lv:tä. Sitten tulee joku ja sanoo että cab päälle vesimaalit ja cab toimii ilman ongelmia. :D . Jokuaika sitten koitin vetää cab, vesimaalit, ruiskulla kerros cabia ja kasto cabbiin. Silti maalit lähti liikkeelle.
JoN

Viesti Kirjoittaja JoN »

Kevyt hionta ennen maalausta? Mulla ei createxit valu tai halkea edes propilla. Joka maalikerroksen kuivaan kuumailmapuhaltimella. Ennen lakkausta ehtii maalit kuivua viidestä minuutista seuraavaan päivään. Ainoastaan liian paksut maalikerrokset on ruttaillu.
Juutalainen

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Ei auta hinkkaukset. On tullut koettua sekin että pelkkä valmistustilan vaihto vetää systeemit uusiksi. Vanhassa paikassa toimi cab-maalit-lv hyvin. Seuraavassa ei ollenkaan. Tyhmällä päällä kesti pitkään keksiä koittaa cab-lv-maali-lv joka lopulta toimi.

Ei tässä silti mitään uusia kikkoja haeta. Nyky systeemit toimii hyvin. Nää on vaan niin mystiä nää eri lakkaus juttujen toimivuudet eri immeisillä, että oli pakko kirjoittaa.
Käämö

Juu on mystillisiä juu :mitaviddua:
Juu oon kans aina harrastanu tuota välihiontaa - ei auttanu.
Oon kanssa tullut sitten tuohon tulokseen, että välilakkaan sitten lv:llä jos on pakko välilakata.

Muutoin sit Probi pohjat --> värit niskaan ja Cabia päälle.

Toi LV on kyllä siitä hyvä, että se on aikasta stabiili lakka - aika paljon saa tehdä virheitä sen kanssa ennenkuin **tuiks menee herää pahvi
Harkkis

Viesti Kirjoittaja Harkkis »

Mä laitan pohjille propia ja maalaan vesiohenteisilla ja pinnat ohentamattomalla cabilla, vain muutama kerros cabia. Ainoastaan musta ja sininen on halkeillut, mutta kun maalaa monta ohutta kerrosta niin on tämäkin ongelma ratkennut.
Nyt nykii....
Vastaa Viestiin