tuli sidottua muutama perho
Komeita kaloja noussu porukoille ja etenkin peukut cr kaloille
Varsinkin tähän aikaan vuodesta tota nappulaa saa uistinmiehet herkemmin, isot on vielä syvemmällä. Kausihan on vasta alussa.roze88 kirjoitti:Tänään samat sävelet kuin eilen. Veneessä piipahti yksi rasvaevätön 45 senttinen. Saa nähdä millon se ensimmäinen mittakalakin näkisi päivänvalon. Onko jotain selkeitä eroja isompien ja pienten taimenten asentopaikoissa, kun tahtoo tuota alamittaa lykätä?
Onko tää nyt jotain faktatietoa vai mutua? Omien havaintojen mukaan kun homma on juuri päinvastoin..Samtheman kirjoitti:
Varsinkin tähän aikaan vuodesta tota nappulaa saa uistinmiehet herkemmin, isot on vielä syvemmällä. Kausihan on vasta alussa.
Täällä suunnassa hieman sama paitti että tuo alkukausi puuttuu kokonaan. Kausi alkaa Saaristomeren mestoilla imho joskus lokakuun puolivälin aikoihin, jolloin kalat on todella harvassa mutta koko eri kivaa. Ensilumien aikoihin alkaa paras kausi ja sitä jatkuu kunnes jäät tulee ja mun mielestäni kalaa tulee vaan enemmän mitä kylmemmäksi kelit muuttuu (eli kalojen löytäminen ja saaminen helpottuu). Koot tosin hieman kutistuvat kelien kylmetessä, jolloin normikala on siinä 45-55 cm paikkeilla ollessan ehkäpä 55-60 cm vesien ollessa vielä lämpimämpiä.Samtheman kirjoitti:Tulipas hutiloitua tekstin kanssa taas![]()
Mun kokemukset on tällä hetkellä hiukan vanhahkoja, kun tuli muutaman vuoden tauko aktiiviseen tanesteluun. Mä olen jakanu kauden aina neljään osaan, alkukausi (syyskuu, vesi yli 11c), the kausi (lokakuun toka viikko- marraskuun alku, vesi 6-11), viileä vesi (marraskuu, vesi 3-6) ja loppukausi (vesi 0-5). Näistä alkukausi on ollut se, jolloin heittämällä ollaan saatu alamittoja, the Kaudella on yleensä isompaa ollu rannoissa. Viileällä vedellä siellä on vähän vähemmän otusta, kylmällä ei enää viitsi edes mennä... Ensilumi osuu yleensä the Kauden ja viileän veden rajapintaan, silloin tuntuis olevan kalaa hyvin liikkeellä.
Syksy nyt muutenkin on aina ollu mulle nappuloiden aikaa, mä mitään isoja saa
Mä en tantun heittämisestä tiedä mittään, mutta olen tuulastanut taimenta merellä jaCello kirjoitti: Iso kala ei ui aivan matalassa.
Tai pitäiskö sitä isompaa yrittää vähän syvemmältä kuin ihan kusi matalasta?Cello kirjoitti:Joo, just noin. Niin mä vähän yritin tohon kirjottaa, että kaikennäköstä tonne mahtuu. Jonkunlaisena nyrkkisääntönä voi kuitenkin minun(kin) mielestäni ajatella, että loppukauden heittokala on helposti vähän pienempää.
roze88 kirjoitti:Onko porukkaa lähössä huomenna kokeilemaan? Suht reipasta tuulta on luvannu. (Helsinki 9m/s, ulkona varmaan päälle 10.)
Onko näin että taimen hakeutuu tuollaisissa olosuhteissa suojaan pahimmalta pyöritykseltä? Vai kannattaako vain jatkaa tyrskyjen pommittamista?
Jep, jo nyt 23 puuskissa ja 20 tasasta Kalbådagrundilla. Ei ole huomenna asiaa kovinkaan ulos..Karppikone kirjoitti:Tänää oli rapee keli, huomenna on superkeli. 4lapasta Rosteria alle ni ei huiska irtoo kuopissakaan...
Eli Stadissa ja mestat aika vähiin... Onneks en pääsiskään merelle...Emppai kirjoitti:Jep, jo nyt 23 puuskissa ja 20 tasasta Kalbådagrundilla. Ei ole huomenna asiaa kovinkaan ulos..Karppikone kirjoitti:Tänää oli rapee keli, huomenna on superkeli. 4lapasta Rosteria alle ni ei huiska irtoo kuopissakaan...