Meritaimenta heittämällä 2012

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Re: Meritaimenta heittämällä 2012

Viesti Kirjoittaja Toku »

Operaatio meritaimen renkaaseen sai tänään hyvän alun olohuoneen sohvalla ,
tuli sidottua muutama perho :roll:
Komeita kaloja noussu porukoille ja etenkin peukut cr kaloille :juu:
Yksi iso pelastaa päivän!
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

roze88 kirjoitti:Tänään samat sävelet kuin eilen. Veneessä piipahti yksi rasvaevätön 45 senttinen. Saa nähdä millon se ensimmäinen mittakalakin näkisi päivänvalon. Onko jotain selkeitä eroja isompien ja pienten taimenten asentopaikoissa, kun tahtoo tuota alamittaa lykätä?
Varsinkin tähän aikaan vuodesta tota nappulaa saa uistinmiehet herkemmin, isot on vielä syvemmällä. Kausihan on vasta alussa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Oca
Virvelin Vippaaja

Viesti Kirjoittaja Oca »

Samtheman kirjoitti:
Varsinkin tähän aikaan vuodesta tota nappulaa saa uistinmiehet herkemmin, isot on vielä syvemmällä. Kausihan on vasta alussa.
Onko tää nyt jotain faktatietoa vai mutua? Omien havaintojen mukaan kun homma on juuri päinvastoin..
Karppikone

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Täällä kans sellanen fiilis et jos isoja könttejä haluaa, niin niitä juuri mahdolisuus saada alkukaudesta. Sit myöhemmin saalisvarmuus kasvaa ja keskikoko pienenee... Oma otanta hyvin suppea.
Jamo81
Matkanjohtaja

Viesti Kirjoittaja Jamo81 »

Samat huomiot täällä. Näihin aikoihin on tullut parhaalla suhteella mitallisia kaloja ja niitä mölliköitä (jotka itseltäni ovat saamatta). Alamittojen määrä kasvaa kokoajan veden kylmetessä ja viimein ainakin täällä niitä on haitaksi asti.

Jamo
Työ haittaa harrastusta!Vai oliko se toisinpäin??
Samtheman
Pippelsman

Tulipas hutiloitua tekstin kanssa taas :oops:
Mun kokemukset on tällä hetkellä hiukan vanhahkoja, kun tuli muutaman vuoden tauko aktiiviseen tanesteluun. Mä olen jakanu kauden aina neljään osaan, alkukausi (syyskuu, vesi yli 11c), the kausi (lokakuun toka viikko- marraskuun alku, vesi 6-11), viileä vesi (marraskuu, vesi 3-6) ja loppukausi (vesi 0-5). Näistä alkukausi on ollut se, jolloin heittämällä ollaan saatu alamittoja, the Kaudella on yleensä isompaa ollu rannoissa. Viileällä vedellä siellä on vähän vähemmän otusta, kylmällä ei enää viitsi edes mennä... Ensilumi osuu yleensä the Kauden ja viileän veden rajapintaan, silloin tuntuis olevan kalaa hyvin liikkeellä.
Syksy nyt muutenkin on aina ollu mulle nappuloiden aikaa, mä mitään isoja saa :oops:

joppe
Uimaopettaja

Viesti Kirjoittaja joppe »

itsellä on alkukausi antanut isompaa kalaa ja siinä lokakuun lopussa kappaleet kasvaa ja koko pienenee. sekaan mahtuu ihan hyvä kalaa myös mutta alamittaa pääosin.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Samtheman kirjoitti:Tulipas hutiloitua tekstin kanssa taas :oops:
Mun kokemukset on tällä hetkellä hiukan vanhahkoja, kun tuli muutaman vuoden tauko aktiiviseen tanesteluun. Mä olen jakanu kauden aina neljään osaan, alkukausi (syyskuu, vesi yli 11c), the kausi (lokakuun toka viikko- marraskuun alku, vesi 6-11), viileä vesi (marraskuu, vesi 3-6) ja loppukausi (vesi 0-5). Näistä alkukausi on ollut se, jolloin heittämällä ollaan saatu alamittoja, the Kaudella on yleensä isompaa ollu rannoissa. Viileällä vedellä siellä on vähän vähemmän otusta, kylmällä ei enää viitsi edes mennä... Ensilumi osuu yleensä the Kauden ja viileän veden rajapintaan, silloin tuntuis olevan kalaa hyvin liikkeellä.
Syksy nyt muutenkin on aina ollu mulle nappuloiden aikaa, mä mitään isoja saa :oops:
Täällä suunnassa hieman sama paitti että tuo alkukausi puuttuu kokonaan. Kausi alkaa Saaristomeren mestoilla imho joskus lokakuun puolivälin aikoihin, jolloin kalat on todella harvassa mutta koko eri kivaa. Ensilumien aikoihin alkaa paras kausi ja sitä jatkuu kunnes jäät tulee ja mun mielestäni kalaa tulee vaan enemmän mitä kylmemmäksi kelit muuttuu (eli kalojen löytäminen ja saaminen helpottuu). Koot tosin hieman kutistuvat kelien kylmetessä, jolloin normikala on siinä 45-55 cm paikkeilla ollessan ehkäpä 55-60 cm vesien ollessa vielä lämpimämpiä.

Tässä mun havainnot, vaatimattoman 5000 mertsarin kokemuksella. :shock:

Näillä siis mennään. Välineinä perhovehkeet ja/tai hyrrävermeet punotuilla siimoilla. ;)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Karppikone

Toi 5000 taunoo on aika kunnioitettava määrä. Virolaisellakin viime viikolla vaan noin 700lasketua kalaa. Tosin alamitat ei tietenkään tilastoon päädy.
Cello

Viesti Kirjoittaja Cello »

Kyllä mustakin alkukaudesta on vähän parempaa kalaa helpommin tarjolla. Loppukaudesta kun kala on ihan matalassa, on se helposti sitä kiikun kaakun mitallista.

Iso kala ei ui aivan matalassa.

Paitti keväällä. Ja silloin kun huvittaa.
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Cello kirjoitti: Iso kala ei ui aivan matalassa.
Mä en tantun heittämisestä tiedä mittään, mutta olen tuulastanut taimenta merellä ja
isoja on aivan matalassa myöhään. Ollaan saatu useampi 6.5kg >50cm vedestä ja 4-5kg kaloista
ei ole silleen pidetty lukua.
Parhaimmillaan tantun selkää näkyy reilusti pinnan päällä, kun ne liikkuu hiljaa rantakivien välissä.

Nämä tiedot ovat 6-7 vuotta vanhoja, sen jälkeen en ole tuulastanut.
Cello

Viesti Kirjoittaja Cello »

Joo, just noin. Niin mä vähän yritin tohon kirjottaa, että kaikennäköstä tonne mahtuu. Jonkunlaisena nyrkkisääntönä voi kuitenkin minun(kin) mielestäni ajatella, että loppukauden heittokala on helposti vähän pienempää.
roze88

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Onko porukkaa lähössä huomenna kokeilemaan? Suht reipasta tuulta on luvannu. (Helsinki 9m/s, ulkona varmaan päälle 10.)

Onko näin että taimen hakeutuu tuollaisissa olosuhteissa suojaan pahimmalta pyöritykseltä? Vai kannattaako vain jatkaa tyrskyjen pommittamista?
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Cello kirjoitti:Joo, just noin. Niin mä vähän yritin tohon kirjottaa, että kaikennäköstä tonne mahtuu. Jonkunlaisena nyrkkisääntönä voi kuitenkin minun(kin) mielestäni ajatella, että loppukauden heittokala on helposti vähän pienempää.
Tai pitäiskö sitä isompaa yrittää vähän syvemmältä kuin ihan kusi matalasta?
Jos heittelis muutaman metrin ulemmas kuin alku kaudesta?

Jos ollaan nähty isoa öisin myöhään kaudella matalassa, niin luulis että ne ei viitsisi
siirtyä hirveen paljoa vaan että ne olisi jossain 1.5-3 metrin vedessä päivystämässä. :mitaviddua:
Hannu

Viesti Kirjoittaja Hannu »

[/quote]
roze88 kirjoitti:Onko porukkaa lähössä huomenna kokeilemaan? Suht reipasta tuulta on luvannu. (Helsinki 9m/s, ulkona varmaan päälle 10.)

Onko näin että taimen hakeutuu tuollaisissa olosuhteissa suojaan pahimmalta pyöritykseltä? Vai kannattaako vain jatkaa tyrskyjen pommittamista?

Täällä ollaan ainakin lähdössä Kaivarista itään huomenna. Olin jotenkin siinä luulossa et huomenna ois jotain 5-6m/s mut ei kai sit. Juuri tässä pohdin reittiä ja mietin kuinka ulos ja pitkälle ajaa. Viikonloppuna varmaan vene poikineen taimenen perässä, raportoidaan sit miten käy.
Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Siellä on tänään jopa 17ms ja huomenna käy aamusta jossain kasissa ja nousee taas 12 ja tulee vielä lounaasta. Melkosta hyökytystä siis tiedossa. Mun kokemuksen mukaan kalat hakeutuu pois kovimmista kuohuista. Ei kauas, vaan sen kovimman myllytyksen reunoille.
Karppikone

Tänää oli rapee keli, huomenna on superkeli. 4lapasta Rosteria alle ni ei huiska irtoo kuopissakaan...
Emppai
Käsijuusto

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Karppikone kirjoitti:Tänää oli rapee keli, huomenna on superkeli. 4lapasta Rosteria alle ni ei huiska irtoo kuopissakaan...
Jep, jo nyt 23 puuskissa ja 20 tasasta Kalbådagrundilla. Ei ole huomenna asiaa kovinkaan ulos..
Samtheman
Pippelsman

Emppai kirjoitti:
Karppikone kirjoitti:Tänää oli rapee keli, huomenna on superkeli. 4lapasta Rosteria alle ni ei huiska irtoo kuopissakaan...
Jep, jo nyt 23 puuskissa ja 20 tasasta Kalbådagrundilla. Ei ole huomenna asiaa kovinkaan ulos..
Eli Stadissa ja mestat aika vähiin... Onneks en pääsiskään merelle...

T: Nimim. Mikä Välisaaristo???

arousi

Viesti Kirjoittaja arousi »

Aamulla parin tunnin pisto Hgin edustalle.

Plussat: komea keli
Miinukset: MP

Reissu Google Earthissa; toimiikohan iPad -kikkailut:

http://db.tt/ck3n2mLe
lohjari

Viesti Kirjoittaja lohjari »

Toimiihan se.
Hannu

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Aamusta vesille kaivarista ja nokka itään. Keli oli aamusta tosi jees, pilvistä, eilisiä maininkeja eikä liikaa tuulta. Tätä herkkua ei kauaa kestäny vaan pian tuuli nousi ja aurinko tuli esiin. Aallot nousikin vauhdilla ja jo puolenpäivän aikaan päätettiin laittaa hanskat tiskiin. Oli Skatan selällä jo sillon aikamoinen keli, onneks vene pelitti ja päällä pelastuspuvut.

Niin saalis, keulamiehelle samasta paikasta tärppi ja seurio. Aika turha keikka, enkä jatkossa lähe kyllä noin kovaan blosikseen. Veneitä nähtiin paljon, toiv muille tuli onnistumisia?
kuhis

Viesti Kirjoittaja kuhis »

Oltiin tänään myös Helsingin edustalla. 2 alamittasta käytettiin veneessä, muutama oli myös kiinni ja seuriot päälle. Laitettiin kamat kasaan iltapäivästä tuulen noustua. Huomennakaan ei tarvitse mennä... Pitää kyllä aamulla varmistella tuulet ettei huominen mene kuhahommiksi.
roze88

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Sama kaava jatkuu kuin aikaisemmin tällä viikolla. Jälleen yksi alamitta kävi veneessä, tai itseasiassa rannalla, koska tuuli ja aallot oli sitä luokkaa, ettei veneestä heittely ollut mielekästä. Ajettiin siis saareen ja jatkettiin rannalta käsin. Saaren tyynen ja tuulen puolen rajasta otti tuo päivän ainokainen. Veden lämpö vaihteli paljon 12-13,6 asteen välillä. Ja tämä siis espoon edustalla.
veekoo
Hoppiksen herra numero 49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Onkos Perämeren pohjukassa, Tornion - Kemin seuvulla, kukaan heittämässä mertsaria?
Kokemuksia?
Entäpä Haukiputaalla, siellä olisi tutulla paatti...?
Ei se niin mene ettei se jotenki mene. Paitti hoppiksen kansa.
Vastaa Viestiin