Etusivu » Alba 570 DC – Loppuun asti mietittyä toiminnallisuuttaja yksityiskohtien juhlaa
Veneet ja perämoottorit

Alba 570 DC – Loppuun asti mietittyä toiminnallisuuttaja yksityiskohtien juhlaa

Ukrainalaiset venevalmistajat ovat sodasta huolimatta pystyneet pitämään tuotteiden laadun erittäin korkealla tasolla, ja veneiden viimeistelyä tarkastellessa ei voi kuin ihailla työn jälkeä. Helsingin Venemessuillakin nähty Alba 570 DC on tästä ehkä paras esimerkki – veneessä kaikki on toteutettu viimeisen päälle.

Kalastusopas Pyry Granlundin Alba 570 DC noudattaa nykyaikaisten alumiinisten amerikkalaistyylisten kalastusveneiden layoutia, jossa keskeltä kuljettavaan tuplapulpettiin yhdistyvät laajat matotetut etu- ja takaheittotasot sekä hyvät säilytystilat, että täydet valmiudet kattavan kalastuselektroniikan asennukseen. Tämän kategorian veneet eivät pääosin ole itsetyhjentyviä, eikä Alba tee poikkeusta.

Veneeseen tarkemmin tutustuessa huomaa, kuinka pieniin yksityiskohtiin on panostettu. Juuri nämä pienet hyvin mietityt käyttöä parantavat yksityiskohdat erottavat mielestäni veneen muista.

Veneen jyrkkä v-pohja yhdistyy keulassa palteisiin, jotka pitävät roiskeet loitolla.

Tarkkaa insinöörityötä ja vankkaa rakennetta

Alban täyshitsattu alumiinirunko on valmistettu kestävästä AlMg 4,5 Mn (5083) -seoksesta. Tämä seos on erittäin monipuolinen ja kestävä, koska se sisältää piitä ja magnesiumia, jotka tekevät siitä sitkeää ja hyvin iskuja kestävää.

Pohjan 4 mm sekä kylkien 3 mm paksut levyt takaavat jämäkän rakenteen ja turvallisen ajokokemuksen. Runko on kauttaaltaan jäykistetty poikittaispalkeilla ja pohjassa on nousulistat. Rungon muotoilu on tehty siten, että keulan varsin jyrkkä v-kulma loivenee perää kohti. 

Ratkaisulla on haettu kevyttä ohjailtavuutta keulasähkömoottorilla liikkuessa ja vastaavasti vakautta esimerkiksi silloin kun veneessä liikutaan reunalta toiselle.

Pyry Granlund on iso, yli 190-senttinen mies, hänkin mahtuu paikoilleen ilman erikoisjärjestelyitä.

Mainioita ratkaisuita

Kuten jo aluksi mainitsin, ovat veneen toimivat yksityiskohdat käyttäjän kannalta erinomainen asia. Huomioni kiinnittyi etenkin näihin:

Veneessä on kaikissa säilytystiloissa kirkas led-valaistus, eikä otsalamppua tarvita hämärissäkään olosuhteissa. Ledit eivät vie käytännössä juurikaan virtaa, joten valaistuksen voi pitää huoletta päällä koko kalastuspäivän ajan.

Kokonaisena säilytettäville vavoille Albassa on todella kattavat, jopa 10:lle vavalle olevat tilat ja putkissa on mitat miten pitkän vavan sinne voi laittaa; parhaimmillaan jopa 2,7-metriset vavat saa kokonaisena säilöön. 

Veneen mukana tulee numeroitu putkituskaavio, josta näkee mistä sähköjohtoja varten kannen alle asennetut kulkevat. Elektroniikan rakentajan on helppo suunnitella valmis asennuskaavio jo etukäteen. Mainio oivallus.

Konsolin etuosassa olevat säilytystilat vetävät useita isoja rasioita, josta ne saa nopeasti käyttöön ilman kaivamista. Säilytystilojen luukkujen saranointi on toteutettu pianosaranatyylisesti, jolloin sarana on koko luukun levyinen. Ratkaisu takaa, ettei luukku ala rämisemään ajan kanssa, sillä vaikka salpa olisikin jäykkä, tahtovat saranat väsyä kovassa rynkytyksessä.

Erittäin jämäkät paksua alumiinia olevat konsolin ja peräosan kahvat herättävät myös luottamusta ja ohjaamon selkeä 12-painikkeinen paneeli, USB- ja USB-C-liitännät sekä tehokas led-valaistus viimeistelevät käytettävyyden.

Keulapiikki on muotoiltu siten, että keulasähkömoottori mahtuu heittämällä paikoilleen.

Ajo-ominaisuudet

Koeajovene oli varustettu suurimmalla veneeseen asennettavalla moottorilla, 200 hv-tehoisella Mercurylla, joten kalapaikoille ehtiminen ei ole tehosta kiinni. Lisävarusteena perälaudassa oli vielä SeaStarin hydraulinen hissi, jolla moottorin asento saadaan aina optimaaliseen asentoon verrattuna tavalliseen kallistettavaan trimmaukseen. 

Moottorin kallistaminen ylös tuo kavitaatiolevyn potkurin eteen, mikä voi edistää kavitaatiota. Moottorin nosto pystysuoraan pitää levyn potkurin yläpuolella ja linjassa veneen asennon kanssa, jolloin työntö on tasaista eikä keula ala laukata. Trimmilevyjä veneessä ei ollut.

Tehokas moottori nosti veneen hetkessä kahden hengen kuormalla liukuun ja hissillä sai helposti säädettyä asennon ”kiskoille”. Kaarroksissa rungon pito on erinomainen kovissakin käännöksissä, ja hissin ansiosta potkuri ei lähde ventiloimaan. Ultraflexin hydrauliohjaus on lisävaruste, mutta ison moottorin kanssa ehdoton.

Aivan täysillä en ajanut, mutta yli 40 solmua mentiin ja se varmasti riittää. Tätä kovemmassa vauhdissa alkavat jo rungon ominaisuudetkin tulemaan vastaan.

Porvoon edustan merialueella oli noin 8 metrin etelätuuli ja sen nostattamat aallot Alba suoritti mallikkaasti, joten tätä venettä voi käyttää hyvin myös avomeren tuntumassa. Täytyy muistaa, että keulasähkömoottori ja keulassa olevat varusteet tuovat painoa, joten isoimpiin aaltoihin ajamisessa kannattaa käyttää malttia.

Ehkä ainoat varusteet, jotka lisäisin, ovat trimmilevyt. Vaikka hissillä pystyy hyvin säätämään veneen pitkittäistä asentoa (pitch), se ei auta vaaka-asennon (roll) korjaukseen. Trimmeillä veneen kulma kohdata isompia aaltoja oikeassa kulmassa saataisiin vieläkin paremmaksi ja nopeutettua liukuun nousua täydellä lastilla etenkin kun Pyryn veneen perälautaan oli lisäksi asennettu kaksi reilut 15 kg/kpl painavaa PowerPolen matalanvedenankkuria.

Keulassa on tilaa ja avaruutta toiminnallisuutta unohtamatta. Säilytyslaatikot ovat kummallakin sivulla ja keulasähkömoottorin pedaalille on keulapiikissä oma pieni säilytystilansa.

Layout ja ergonomia

Vene on tiloiltaan avara ja kulkeminen eri paikkoihin sujuu ilman venkoiluita. Heittokalastus sujuu niin hyvin kuin se vain voi sujua, sillä mitään ylimääräisiä kaiteita, portaita tai pressukoteloita ei tiellä ole. Venekategorian tyylisesti takapenkit kääntyvät alas heittotasoiksi ja penkkien välissä on 90 litran kiertovesisumppu.

Tasaisen keulakannen alla on tilavat säilytyslaatikot sekä erillinen tila mahdolliselle keulasähkömoottorin pedaalille. Mikäli keulaan haluaa asentaa kalastusjakkaran, löytyy paikka valmiina. Kannella säilytettäville vavoille on kätevät BoatBucklen kiristettävät pidikkeet. Venettä kiertää kisko, johon saa tarvittaessa kiinnitettyä erilaisia telineitä.

Kuljettaja ja apukuski istuvat mukavasti omien tuulilasiensa takana. Koeajoveneessä oli erikseen tilattuna täysjousitetut penkinjalat, jolloin istuminen on huonoselkäisellekin mukavaa.

Kaikki hallintalaitteet ja katkaisimet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla silloinkin kun toinen käsi on ratilla. Tuulilasin taakse mahtuu hyvin kaksi 12-tuumaista näyttöä, jotka riittävät varmasti useimmille ja tarvittaessa toisen voi korvata vieläkin isommalla esimerkiksi 16-tuumaisella. Kahta 16-tuumaista en lähtisi asentamaan jo näkyvyydenkin puolesta.

Tuulilasin paksut kehykset voivat tietyssä istuma-asennossa olla hieman tiellä, mutta tämä ei ole ongelma, mikäli istuu vähän korkeammalla. 

Takatilassa päivän aikana säilytettävien vapojen kärjet menevät kyljen putkiin ja kelat lepäävät pehmeällä matolla.

Loppukommentit

Koeajorupeaman ja veneen tutkiskelun jälkeen pitää todeta, että Alba 570 DC on todella hieno vene ja upeasti viimeistelty. Ratkaisut ovat toimivia ja veneen jämäkkä olemus herättää luottamusta. Kalastusvarustevalmiudet hipovat täydellisyyttä, erityismaininta pitää antaa putkituskaaviosta, jollainen pitäisi tulla kaikkien veneiden mukana.

200-hevosvoimainen moottori on todella ruudikas tämän kokoluokan veneeseen, mutta ei kunnon tehosta haittaa ole ja kun isompaa moottoria ei tarvitse huudattaa, niin kulutuskin pysyy aisoissa. En kuitenkaan alle 150-hevosvoimaista suosittaisi, jotta voimaa riittää esimerkiksi kovemmassa kelissä ajoon.

Pitkän lisävarustelistan avulla, kuten FeelDeck-vinyylimattoverhoilun, istuinlämmittimien, vedenalaisten perävalojen, ilmastoitujen säilytystilojen ja LED-työvalojen avulla veneestä saa rakennettua täysin toiveitaan vastaavan.

Tyyliäkään ei ole kaiken varustelun keskellä unohdettu: RAL-sävyjen mukaan maalattu ulkopinta, koristeelliset jyrsityt alumiinilistat sekä ruostumattomat yksityiskohdat viimeistelevät kokonaisuuden. Jos Alba 570 DC kirjoittaisi ylioppilaaksi olisi suoritus laudaturin arvoinen. 

Alba 570 DC

  • Pituus: 5,73 m
  • Leveys: 2,30 m
  • Paino: 870 kg (ilman moottoria)
  • Suurin moottoriteho: 200 hv
  • Kantavuus: 5 henkilöä
  • Polttoainetankki: 150 litraa
  • Runkomateriaali: Alumiini (AlMg 4,5 Mn 5083)
  • Peräpeilin korkeus: 0,635 m | Kallistus: 17°
  • Suunnittelukategoria: C
  • Hinta vakiovarusteilla 32 900 euroa
    (ei sis. moottoria)

Lisätietoa albaboats.fi

Veneestä saa laitettua virrat pois myös tästä takakulmassa olevasta napista ilman, että joutuu päävirtakytkintä luukun alta ronkkimaan.
Tähänkin tilaan on saatu mahdutettua vapateline.
Putkituskaavion eri putket on numeroitu valmiiksi, erinomaista ajattelua.
BoatBucklen vaparemmit ovat todella kätevät.
Pedaalilokero.
Takapenkit nousevat takatasolta. Keskellä on sumppu. Tason alla on säilytystilaa.
Pianosaranatyyppinen saranointi on kestävä ratkaisu etenkin silloin kun ei ole kaasujousia.
Keskellä oleva vapojen valaistu ja ilmastoitu säilytyslaatikko vetää 10 kpl 2,6-2,7-metristä vapaa. Vaikuttava näky.
Säilytystilojen ilmanvaihto hoituu tällä puhaltimella.
Apukuskin säilytyslokero.
Konsolit ovat todella tukevaa tekoa.

Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG Avustus PYRY GRANLUND