Etusivu » AMT 165 Rf – paljon venettä kompaktissa paketissa
Veneet ja perämoottorit

AMT 165 Rf – paljon venettä kompaktissa paketissa

Kotimainen AMT on valmistanut veneitä jo yli 30 vuotta ja merkki on vakiinnuttanut asemansa markkinoillamme. AMT ei ole profiloinut mitään malliaan varsinaisesti kalastukseen, mutta elokuun Uivassa venenäyttelyssä esitelty 165 Rf toimii aktiivisesti heittokalastavan veneilijän käytössä niin kalastuksessa kuin päiväretkilläkin. Tutustuimme uutuuteen Espoon vesillä.

AMT 165 Rf:ssä on alumiinirunko ja lujitemuovisisus. Sisarmalli R on kokonaan lujitemuovia, mutta me valitsimme koeajoon alumiinirunkoisen, sillä se sopii paremmin reippaaseen kalastuskäyttöön.

Havaintoja

Koeajoon saatu vene oli varustettu heittokalastuskäyttöön sopivaksi Garminin Force-keulasähkömoottorilla sekä Garminin Echomap Ultra 10” -keulakaikuluotaimella. Veneessä vakiovarusteena tuleva Garmin Echomap UHD 9” oli integroitu ohjauspulpettiin. Moottorina oli 60 hv Yamaha, joka asettuu moottorisuosituksen 50–70 hv keskialueelle. Kiinteä polttoainesäiliö vetää 60 litraa.

Koeajoveneessä oli Garmin Force -keulasähkömoottori, joka varmasti riittää tehoiltaan tähän veneeseen.
60 hv moottori oli riittävä kahden hengen kuormalla. Kaapeliohjauksen suositan vaihtamaan hydrauliseen.

Veneen ohjauspulpetti on oikealla ja L:n muotoinen keulataso on vasemmalla puolella, näin kokonaisuus on tasapainoisen näköinen. Huomio kiinnittyy harmaaseen ja pehmeään turkkipinnoitteeseen, joka luo miellyttävän ja viimeistellyn tunnelman. Pinnoite estää myös hyvin liukumisen ja on täysin synteettistä.

Tyylikkäät mustat kaiteet, knaapit, kahvat ja tikkaat antavat ryhdikkyyttä yleisilmeeseen.

Keulassa on kiinteä kiinnityslenkki tuplarengastuksella, jolloin veneen saa trailerille mieleiseensä asentoon. Tämä vene onkin sitä kokoluokkaa, että trailerikäyttö onnistuu vielä 750 kg jarruttomalla trailerilla.

Kiinteästi integroitu 9-tuumainen yhdistelmälaite on sopivasti näkökentässä, samoin kuin mittaristo, joista selviävät kierrosluku, moottorin lämpötila, trimmikulma ja kulutus. Moottorin NMEA2000-toimintoa ei siis tarvitse tuoda erikseen näytölle.

Konttorissa on kaikki pääosin kunnossa.

Pilssin ja valojen kytkimet sekä USB-tulostulo on sijoitettu ratin oikealle puolelle. Lisäelektroniikkaa voi tarvittaessa asentaa esimerkiksi kaiteeseen tai lasin taakse tasaiselle alueelle. Veneestä löytyy myös integroitu rantautumisvalo keulasta, mutta se on jäänyt keulasähkömoottorin telineen alle.

USB-liitäntä löytyy nykytyyliin kojelaudasta. Pilssin ja valojen keinukytkimet ovat erikoisesti vaakatasossa.

Säilytystilaa löytyy keulasta, keskeltä ja perästä. Vavat eivät mahdu kokonaisina laatikoihin, mutta kahdessa osassa esimerkiksi takalaatikkoon mahtuu kahdeksanjalkainen perusvapa. Uistinrasiat, liivit sekä lisäelektroniikka mahtuvat ongelmitta laatikostoihin.

Huoltoluukkuja löytyy jokaisesta lokerosta sekä myös keulasta.

Ajossa

Lähdemme kuvaajan kanssa liikkeelle Espoon Keilasatamasta ja tuuli käy 7 metriä lännestä eli keli on juuri sopiva koeajoa ajatellen. Nousulistattomassa rungossa on 18 asteen kulma, mitä voi pitää tavanomaisena lukuna kotimaisten alumiiniveneiden keskuudessa.

Ohjauspulpetti on tiloiltaan toimiva, mutta ei mitenkään ruhtinaallinen. Saan istualtaan sopivan ajoasennon, mutta minua pidemmällä (yli 185 cm) henkilöllä voi olla hieman sovittelemista.

Konttori on käyttömukavuudeltaan hyvä kunhan pituutta on 185 cm tai alle.

Nostan veneen liukuun 60 hv moottorin ja 13 tuuman potkurin avittamana. Liukuun nousu tapahtuu kahden hengen kuormalla ja keulasähkömoottorin painon johdosta varsin reippaasti.

Huippunopeutta saan tällä yhdistelmällä kelattua 27 solmua, joka riittää useimmille. Taloudellisin matkanopeus löytyi 20–22 solmun vaiheilta, jolloin kulutus oli noin puoli litraa meripeninkulmaa kohden.

Sanoisin kuitenkin, että tämä vene kannattaa hankkia 70 hv moottorilla ja ehkä piirun isommalla potkurilla, mikäli kyydissä on usein kolme henkilöä tai paljon varusteita. Kelissäkin ajaminen helpottuu kun tehoa löytyy ja se välittyy veteen sopivasti.

AMT 165 Rf:n ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa

Rungon pito on todella hyvä ja potkuria on lähes mahdoton saada haukkaamaan ilmaa tai kavitoimaan kun trimmin pitää tarpeeksi alhaalla. Tällä veneellä löytää ajamisen ilon. En muista ajaneeni hauskempaa venettä tässä kokoluokassa.

AMT tarjoaa todellista ajamisen iloa.

Veneessä on vakiona kaapeliohjaus, joka toimii suhteellisen nopeasti, mutta on luonteeltaan hieman tahmea kuten kaapeliohjaukset yleensä. Hydrauliohjaus on pieni investointi, joka kannattaa tehdä venettä ostaessa, mikäli käy vesillä vähänkään enemmän.

Ajo-ominaisuuksista 9+, olisi lähes kymppi, jos kaapeliohjaus olisi hydraulinen.

Ominaisuudet riittävät hyvin kuoppaisempaankin keliin, kulku on pehmeää ja johdonmukaista. Joskin alle viisimetrisellä veneellä ei kannata pahimpaan syysmyrskyyn lähteä.

Hyviä oivalluksia

AMT 165 Rf:ssä on mietitty käyttöä monelta kantilta. Säilytystiloista löytyvät aidot intergroidut Abloy-lukot, joiden käyttö sujuu yhtä kätevästi kuin kotioven avaus. Asennuksia ja huoltoja varten veneestä löytyvät avattavat huoltoluukut keulasta, keskeltä ja perästä. Sähköjohdot saa syötettyä valmiita putkia pitkin.

Aidot integroidut Abloy-lukot ovat vakiovarusteena.

Kalastus

Veneessä on sopivat tilat kolmelle heittokalastajalle, neljäskin mahtuu, mutta optimi on kaksi tai kolme henkilöä. AMT 165 Rf on mittoihinsa nähden tilava ja vakaan oloinen vaikkakin pieni runko reagoi nopeammin henkilöiden liikkeisiin.

Keulan L-mallinen sivupenkki on muotoiltu siten, että se toimii korotettuna heittotasona ja lisävarustelistalta löytyy laidan ja penkin väliin asettuva heittotaso, jolloin keulaan mahtuu enemmänkin väkeä heittämään.

Keulassa kalastus on tässä veneessä parhainta. Keulaan mahtuu hyvin kaksi ja taaksekin tarvittaessa kaksi, mutta optimaalinen tilanne on 2-3 henkeä.

Kaiteisiin saa asennettua esimerkiksi liveluotaustelineen ja keulassa on tilaa asentaa koeajoveneen tapaan jopa iso Garmin Force -keulasähkömoottori, joka on tähän veneeseen ehkä jo hieman ylitehoinen. Pienempi 12 V Minn Kota tai MotorGuide 55lbs riittää hyvin ja ne mahtuvat vielä helpommin keulapiikkiin.

Se on toki hyvä mainita, että keulasähkömoottori haukkaa keulasta kulkuväylän, joten veneeseen noustakseen täytyy askeltaa moottorin yli.

Loppuarvio

AMT 165 Rf on venemaailman moniottelija, joka tarjoaa kokoonsa nähden paljon venettä. Sen koeteltu rakenne ja miellyttävät ajo-ominaisuudet tekevät siitä hyvän valinnan niin kalastukseen kuin perheveneilyynkin.

AMT 165 Rf

  • Pituus 4,90 m
  • Leveys 2,08 m
  • Paino 450 kg
  • Henkilöluku 5
  • Moottori 50–70 hv
  • Suurin arvioitu nopeus 33 kn
  • Luokitus C
  • Pohjan V-kulma 18°
  • Sadevesityhjentyvä
  • Pakettihinta 28 125 € (60 hv), 29 900 € (70 hv)
  • Lisätietoa amtboats.fi

Vakiovarusteet

  • Mustat kaiteet, knaapit, käsikahvat ja uimaporras
  • Keulavalo
  • Soft deck -kansimateriaali
  • Takatyynyt (Dryfeel)
  • Kuomukotelo
  • Integroidut Abloy-lukot
  • NFB-ohjaus
  • Kiinteä polttoainesäiliö (60 l)
  • Polttoaineen suodatin
  • Mukitelineet
  • Sammutin (2 kg)
  • Kulkuvalot (LED)
  • Köysiboksi keulassa
  • Ankkuriboksi perässä
  • Automaattinen pilssipumppu
  • Securmark-turvamerkintä
  • Lukituslenkki keulassa (hyväksytty)
  • Garmin Echomap UHD 9” -yhdistelmälaite
  • Y-cop ajonesto

Lisävarusteet

  • Peräkuomu
  • Aurinko/kalastustaso keulaan
  • Apumoottoriteline
  • Etutyynyt
  • Pulpetin suojahuppu

Teksti ANTTI ZETTERBERG

Kuvat SAMI PITKÄNEN & ANTTI ZETTERBERG