Etusivu » Pidä huolta veneesi sähköjärjestelmästä ja sinkkianodeista
Ajankohtaista Venetekniikka

Pidä huolta veneesi sähköjärjestelmästä ja sinkkianodeista

Sähkö ja vesi sekä eri jalousasteen metallit muodostavat sähköpareja, jotka saavat aikaan metallien syöpymistä. Syöpymistä ehkäistään erilaisilla sinkkianodeilla, joita on sijoitettu hieman veneestä riippuen moottoriin, runkoon ja potkuriakseliin.

Mitä sinkkianodi tekee käytännössä?

Sinkkianodi, tai vain lyhyesti sinkki on niin sanottu syöpyvä uhrimetalli. Syöpyminen johtuu siitä kun kaksi eri metallia ovat yhteen liitettyinä vedessä elektrolyytissä eli sähköparissa. Metallien jalousaste ratkaisee, kummasta tulee syöpyvä anodi, kummasta syöpymätön katodi.

Jos esimerkiksi perämoottorissa käytettävä teräs yhdistetään kupariin tai messinkiin, tulee teräksestä sähköparin anodi, joka syöpyy. Jos taas teräs yhdistetään sinkkiin tai magnesiumiin, tulee teräksestä katodi, joka ei syövy, sillä anodina toimiva sinkki on perämoottorissa käytettävää terästä epäjalompi metalli ja syöpyy sen puolesta.

Huonoon kuntoon päässyt moottorisinkki ei enää toimi kuten sen pitäisi.

Sinkkien käyttö korostuu etenkin suolavedessä, mutta ne kannattaa pitää kunnossa myös makeassa vedessä. Kun ostat uusia sinkkejä, tarkasta huolella perämoottorisi vuosimalli ja sinkkien sopivuus. Eri ikäisissä moottoreissa sinkkien paikat ja koot voivat vaihdella ja sinkit toimivat parhaiten kun ne on asennettu oikein.

Sinkkien vaihtaminen on helppoa, ruuvataan vain kiinnitysruuvit auki vaihdetaan sinkki paikalleen. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei vaurioita perämoottorin kiinnityssatulan pohjassa olevan sinkin maadoitusjohtoa, joka mahdollistaa sinkin toiminnan oikein.

Runkosinkit ja sinkit yleensäkin on helppo vaihtaa avaamalla kiinnitysmutterit.

Sinkit kannattaa vaihtaa viimeistään silloin kun ne ovat syöpyneet puoleen alkuperäisestä. Uusien sinkkien pintaa voi vielä varmuudeksi harjata teräsharjalla, jotta sinkistä saadaan mahdolliset hapettumat pois. Muista, ettet maalaa vahingossa sinkkien päälle.

Vuotovirta on kavala syövyttäjä

Nykyveneissä on paljon sähköllä toimivia laitteita kuten veneilyelektroniikkaa, lämmittimiä, valaisimia, tuulilasinpyyhkimet, pumppuja, suihku, liesi tai jääkaappi. Myös perämoottorissa on paljon sähköllä toimivia laitteita.

Nykyaikainen kalastusvene on täynnä erilaista elektroniikkaa.

Mikäli veneen sähköjärjestelmä ei ole kunnossa, vene ikään kuin vuotaa sähköä ja sähkön vuotaminen kiihdyttää entisestään elektrolyyttistä reaktiota.

Veneen oman akun (12/24V) kautta tuleva vuotovirta on vielä suhteellisen pienijännitteistä, jos sitä vertaa maasähkön kautta tulevaan jännitteeseen. Veneen oman akun virta saa sekin vaurioita aikaan, mutta maasähkön myötä tulevat vauriot voivat syntyä jopa yhdessä vuorokaudessa.

Muista runkosinkit

Kaikissa alumiinisissa veneissä tulisi olla runkosinkit eli suoja-anodit, jotka asennetaan runkoon vesirajan alapuolelle. Satamissa näkee paljon alumiiniveneitä, joista suoja-anodit puuttuvat, vaikka sähkökorroosion ongelmat ovat yleisesti tiedossa.

Runkosinkki säästää alumiiniveneen runkoa vuotavan sähkön aiheuttamalta korroosiolta.

Alumiiniveneen runko tarvitsee omat runkosinkit ja ne asennetaan kiinteästi veneen runkoon kiinni, jotta veneen rungon suojaus olisi mahdollisimman hyvä ja pitkäkestoinen.

Alumiinivene ja maasähköt satamissa

Maasähköt satamissa ovat alumiiniveneiden yksi suurimmista ongelmista, koska kaikki maasähköissä olevat veneet ovat silloin samassa maassa. Aina kyse ei ole siitä, että oman veneen sähköt olisivat huonosti tehtyjä, vaan toinen satamassa oleva vene voi vuotaa sähköä tai sataman maasähköissä on ongelmia.

Etenkin alumiiniveneet kärsivät, jos ne ovat merellisessä venesatamassa vuotavan maasähköjärjestelmän tai toisen sähköä vuotavan veneen vaikutuksen alaisuudessa.
Venesataman maasähkötolppa schuko-liittimillä.

Kaikissa satamien maasähköissä olevissa alumiiniveneissä tulee olla galvaaninen erotin suojaamassa venettä, omaa ja muiden. Galvaanisen erottimen tärkein tehtävä on suojata venettä vuotovirtojen galvaaniselta korroosiolta ja katkaista sähköinen yhteys sataman ja veneen väliltä.

ProSafeFS -sarjan galvaaniset eristimet katkaisevat vuotovirran kulun suojamaan johtimessa kun vene on kytkettynä maasähköön satamassa. Tällä estetään suurin osa sähkögalvaanisista vuotovirroista ja säästetään aluksen metalliosia sekä sinkkejä kulumiselta. 

Alumiinivene maadoittuu perämoottorin kautta eikä ole tarvetta maadoittaa venettä mitenkään muuten, jotta ei luoda omatoimisesti veneen runkoon sähköpiiriä. Veneen perämoottorin kautta varausta pääsee purkautumaan eikä ole syytä tehdä varausta lisää, jotta ei aiheuteta itse galvaanista korroosiota.

Erottimen asennus

Galvaaninen erotin asennetaan veneen maasähköpistokkeen ja maasähkökeskuksen väliin, jolloin molemmin puolin on omat vikavirtasuojat. Joissakin maasähkökeskuksissa on sisäänrakennettuna galvaaninen erotin. Kokonaisuus tulee mitoittaa oikeisiin mittasuhteisiin, jotta erotin on oikean kokoinen.

Kuvassa harmaa galvaaninen erotin ProSafe FS30 asennettuna maasähköpistokkeen ja maasähkökeskuksen väliin.

Kaikissa veneissä, joita ladataan maasähköllä, tulee olla maasähkökeskus. Maasähkökeskuksessa on vikavirtasuoja, joka vian sattuessa suojaa veneen käyttäjää.

Muovi- ja lasikuiturunkoisissa veneissä ei tarvita galvaanista erotinta suojaamaan runkoa sähkövuotojen takia, mutta maasähkökeskus tarvitaan aina suojaamaan käyttäjää maasähköä käytettäessä.

Maasähköpistoke.

Sinkkianodit perämoottoriin ja veneen runkoon Maritimin ja heidän jälleenmyyjiensä valikoimista.

Galvaaniset erottimet Maritimin ja heidän jälleenmyyjiensä valikoimista.