Jokainen veneilijä ja kalastaja tietää, että likaisella veneen pohjalla kulutus kasvaa, ajo-ominaisuudet heikentyvät ja meno on muutenkin tahmeaa. Takavuosien ”myrkkymaalit” ovat kuitenkin vahingollisia vesieliöille, joten niiden käyttäminen ei ole hyväksi Itämeren herkälle ekosysteemille. Veneen pohjan mekaaninen puhdistaminenkin maksaa ja vie aikaa, vaikka harjapesureita onkin rannikolla tarjolla.
Mitä vastuullinen veneilijä voi sitten tehdä pitääkseen pohjan puhtaana ilman ympäristölle haitallisia maaleja? Vastaus on International B-Free Explore -pohjamaali.
International B‐Free Exploren toiminta perustuu innovatiiviseen silikoni‐polymeeriteknologiaan, jossa maalin pinnoite muodostaa erittäin liukkaan pinnan, joka estää näkkejä ja muita vesieliöitä kiinnittymästä pohjaan. Se estää myös leväkasvuston muodostamista, joka on ongelma varsinkin veneen perälaudassa.
Ei biosideja tai kupari- ja sinkkiyhdisteitä
Perinteiset ”myrkkymaalit” sisältävät usein kupari- ja sinkkiyhdisteitä, jotka ovat myrkyllisiä vesieliöille ja pohjaeläimistölle. B-Free Exploren pinnoite ei sisällä lainkaan biosideja, tai kupari- ja sinkkiyhdisteitä.
Biosidit ovat kemiallisia aineita tai valmisteita, joiden tarkoitus on tuhota, torjua tai tehdä haitattomaksi haitallisia eliöitä, estää niiden vaikutusta tai rajoittaa niiden esiintymistä.
B-Free Exploren pinnoitteen ansiosta eliöt irtoavat kun veneellä ajetaan liukukynnyksen ylittävää vauhtia, tarvittaessa pohjan voi myös harjata kevyesti tai pestä painepesurilla enintään 102 barin paineella, jotta pinnoite ei vaurioidu.
Normaalikäytössä pinnoite ei kulu pois tai irtoa veteen. Kun B‐Free Explore ‐pinnoitetta levitetään kaksi kerrosta, sen antama suoja kestää noin kaksi veneilykautta. Tämän jälkeen se on kuin perinteinen eliönestosuoja eli pintakerros täytyy levittää uudelleen pelkän puhdistuksen jälkeen.
Maalaus
Esimerkkiveneemme on lasikuituinen Rönnqvist 15, jossa vanha maali oli lähtenyt pääosin irti huonon pohjustamisen johdosta, joten käsittely toteutettiin alusta lähtien. B-Free Explorer sopii myös alumiini- ja puuveneissä käytettäväksi, mutta pohjustaminen täytyy tehdä pohjamateriaalin kunnon ja laadun mukaisesti.
B-Free Explorerin maalauksessa on alusta lähtien tehtynä kolme vaihetta: ensin huolellisesti puhdistettuun ja kuivaan pohjaan levitetään pohjamaali Conversion Coat, tämän jälkeen Tiecoat-tartuntamaali ja lopuksi kaksi kerrosta B-Free Explorer-suojamaalia. Kerrosten kannattaa antaa kuivua vuorokausi ennen seuraavan levittämistä.
Lämpötilan tulee olla koko ajan yli 5 astetta tai mieluummin yli 10, jotta maalit kuivuvat siten kun valmistaja on suunnitellut.
Käyttö
Kun kaikki kerrokset ovat kuivuneet, veneen voi laskea veteen. Rönnqvistin maalaus saatiin valmiiksi 31.5, jolloin se laskettiin venesatamaan itäisellä Suomenlahdella. Venettä käytetään koko kesä ja elokuussa julkaistaan artikkelin toinen osa, jossa tutkitaan miten B-Free Explorer on toiminut.
Alkutuntuma maalista on positiivisen odottava, pinta on todella liukkaan oloinen kuivanakin, mutta vasta vedessä toimivuus testataan.
Maalikokonaisuuden hinta on noin 150 euroa sisältäen yhden 750 ml purkin kutakin maalia. Saatavilla on myös 2,5 litran pakkauskoko. Väreissä löytyvät valkoinen, musta, punainen ja navy.
LISÄTIETOA: https://maritim.fi/tuoteosasto/4277-maalit-ja-veneenhoitotuotteet-fi/