Etusivu » International B-Free Explore pitää pohjan ekologisesti puhtaana – käyttöraportti kesän ajalta
Veneet ja perämoottorit Venetekniikka

International B-Free Explore pitää pohjan ekologisesti puhtaana – käyttöraportti kesän ajalta

Maalasimme koeveneenä toimivan Rönnqvist 15:n pohjan toukokuussa International B‐Free Explore -maalilla, jonka toiminta perustuu innovatiiviseen silikoni‐polymeeriteknologiaan. Maalin pinnoite muodostaa erittäin liukkaan pinnan, joka estää näkkejä ja muita vesieliöitä kiinnittymästä pohjaan. Sen pitäisi estää myös leväkasvuston muodostuminen, joka on ongelma varsinkin veneen perälaudassa.

Koekäyttö

Veneen säilytyspaikka on suojainen venesatama itäisellä Suomenlahdella. Venettä säilytettiin (ja säilytetään edelleen) omalla aisapaikallaan ja sitä on ajettu lähinnä viikonloppuisin. Kesällä vene liikkui enemmän ja pidempiä ajanjaksoja, mutta touko-, kesä- ja elokuussa vene seisoi käytännössä viisi päivää viikossa.

”Rönkkyä” ei nostettu kertaakaan ylös touko-syyskuun aikana.

Veden lämpötila vaihteli kevään alle kymmenestä loppukesän 24 asteeseen. Koska syksy oli lämmin ja venenaapurit kertoivat levien kasvun jatkumisesta vielä syyskuussa, niin koetta päätettiin jatkaa vielä syyskuun loppupuolelle asti, jotta vedet oikeasti kylmenisivät.

Havaintoja

Touko- ja kesäkuussa pohjassa ei havaittu minkäänlaisia kasvustoja tai limaa. Männyn siitepölyaikaan kesäkuussa veneen vesirajaan aivan maalin ja gelcoatin rajalle jäi pieni keltainen raita, joka lähti välittömästi pois, kun venettä käytettiin.

Kun veneellä ajettiin, ei pohjaan kertynyt minkäänlaista epäpuhtautta.

Heinä- ja elokuussa maalin pinnalla etenkin perälaudassa havaittiin pientä limaa, jonka sai helposti irti kevyesti harjaamalla. Pohjan ja kylkien puhtaana pitämiseen riitti ajaminen.

Perälauta oli ainoa paikka, mihin kertyi epäpuhtauksia. Nämäkin lähtivät kevyesti kädellä pyyhkimällä 4 kuukauden vedessäolon jälkeen, joten maali toimii kuten pitääkin.

Veneen huippunopeus on yksin ajettuna 20 hv moottorilla noin 23 solmua eikä vauhdista tarvinnut kertaakaan tinkiä kesän aikana. Vauhti ei myöskään ole laskenut ollenkaan loppukesän ja alkusyksyn aikana.

Kädellä sai jo näin hyvin pyyhittyä limakerroksen pois. Käytännössä perässä lima ei haittaa vauhtia.
Kyljet pysyivät maalin kohdilta täysin puhtaana.

Kannattaako maalata?

Vastaus on yksiselitteinen. Kannattaa. Tästä maalista ei irtoa vesistöön mitään ja se estää liukkaudellaan eliöiden tarttumisen. Pieni limakerros, johon eliöt voisivat potentiaalisesti tarttua, saadaan helposti pois joko ajamalla (pohja, kyljet) tai kevyesti harjaamalla (perälauta).

Maalikokonaisuuden hinta on noin 150 euroa sisältäen yhden 750 ml purkin kutakin maalia. Saatavilla on myös 2,5 litran pakkauskoko. Väreissä löytyvät valkoinen, musta, punainen ja navy.

Lisätietoa maalista https://maritim.fi/tuoteosasto/4277-maalit-ja-veneenhoitotuotteet-fi/