Etusivu » Polaris-potkurit kalastusveneisiin – oikeanlainen potkuri optimoi veneen kulun
Ajankohtaista Venetekniikka

Polaris-potkurit kalastusveneisiin – oikeanlainen potkuri optimoi veneen kulun

Perämoottorissa hevosvoimat merkitsevät eniten mitä kulkupuoleen tulee, mutta ilman oikeanlaista potkuria ei hevosvoimista saa täyttä hyötyä. Sopivan potkurin valinnassa onkin otettava huomioon monta muuttujaa eikä asiassa ole yhtä totuutta.

Takavuosina pienemmillä alle 30 hv perämoottoreilla varustetuilla kalastusveneillä ei potkurin valinnalla ollut kovin suurta merkitystä. Riitti, että huristeli menemään moottorin alkuperäisellä ”peruspotkurilla”.

Tänä päivänä tilanne on toinen. Heittokalastusveneiden kirjo on kasvanut ja samalla niin veneiden koot ja painot kuin perämoottoreidenkin tehot ovat kasvaneet. Ei ole mitenkään tavatonta, että heittokalastusvene on varustettu 200 tai jopa 300 hv tehoisella moottorilla. Pääosin tehot liikkuvat kuitenkin 50–100 hevosvoiman välillä.

Tällainen 225-hevosvoimaisella perämoottorilla oleva kalastusvene on nykypäivänä tavallinen näky, mutta suurin osa kalastuksesta tapahtuu vielä alle 100 hv perämoottorilla.

Alumiini vai teräs?

Potkurin materiaali on lapojen määrän ohella selkein ulos näkyvä ominaisuus.
Teräspotkuri mielletään tehokkaammaksi ja näyttävämmäksi kuin alumiininen ja näistä syistä se usein vaihdetaankin pienemmissä moottoreissa alkuperäisen alumiinipotkurin tilalle. Isommissa moottoreissa teräspotkuri tulee lähes aina vakiona.

Etenkin heittokalastajalle alumiinipotkuri on paras valinta. Matalissa, ahtaissa ja kivikkoisissa vesissä ajeleminen on alumiinipotkurilla riskittömämpää, sillä alumiini antaa kiveen osuessaan periksi ja toimii eräänlaisena sulakkeena suojaten moottorin vetoakselia.

Polaris-potkurit valetaan ilmailulaatuisesta alumiinista

Polaris-potkureiden valmistaja Polastorm on ensimmäinen yritys, joka soveltaa APC-valuteknologiaa alumiinipotkureihin. APC-valu tunnetaan nimellä Aerospace Precision Casting, jolla voidaan saavuttaa ilmailulaatutasoisia tuotteita, joilla on erittäin korkea tiheys ja fyysinen vahvuus.

Polaris-potkurit maalataan robottien avulla jauhemaalaustekniikalla. Värin seassa käytetään lisäksi AkzoNobelin patentoitua korroosionestojauhetta, joka on ympäristölle turvallista.

Oikea potkuri löytyy kokeilemalla

Oletetaan, että venettä käytetään kalastukseen ja toiveena on alumiinipotkuri. Potkurin valinnassa edetään laskemalla ensin veneen kokonaispaino eli mitä itse vene moottoreineen painaa ja kuinka paljon veneessä yleensä oleva lasti (henkilöt, varusteet, polttoaine) painaa.

Oikea potkuri löytyy kokeilemalla, mutta tämä Polaris-potkuri on samankokoinen (9-7/8 halkaisija x 11-1/4 nousu tuumaa) kuin vanha, todella syöpynyt potkuri.

Kun veneen kokonaispaino on selvillä, tarkistetaan nykyisen potkurin halkaisija ja nousu. Ne on merkitty potkurin keskiöön tuumina halkaisija x nousu. Esimerkiksi 13 x 15 -kokoinen potkuri on halkaisijaltaan 13 ja nousultaan 15 tuumaa.

Isokokoisten potkurien työntövoima on pienempiä parempi, mutta vastaavasti pienemmässä on vähemmän vastusta, mikä parantaa huippunopeutta.

Pieninousuisten potkurien kiihtyvyys- ja liikkeellelähtöominaisuudet ovat paremmat, mutta enimmäisnopeus pienempi, kun taas suurinousuisten potkurien työntövoima on pienempi, mutta huippunopeus suurempi.

Potkurin nousu on etäisyys, jonka potkuri etenee teoriassa yhden kierroksen aikana.

Käytännössä optimaalinen potkuri on sellainen, jossa halkaisija ja nousu ovat oikeassa suhteessa veneen painoon. Kalastusveneessä huippunopeudella on harvemmin niin suurta merkitystä kuin kuormankestolla ja taloudellisuudella.

Määritä oikea potkuri täyskaasulla

Jos moottori ottaa ylikierroksia (tarkista moottorisi maksimikierrosluku ohjekirjasta), tulee potkurin nousua lisätä. Kun nousua kasvatetaan kaksi tuumaa, kierrosluku laskee noin 300–400 rpm. Jos suositeltua kierroslukua ei saavuteta, tulee nousua vastaavasti pienentää. Potkurin vaihtaminen sellaiseen, jonka lavoissa on kupit, pienentää myös kierrosnopeutta.

Oikea potkuri määritetään ”lämä tiskissä”.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa:

  • Liikaa kierroksia = Enemmän nousua tai isompi halkaisija.
  • Moottori ei ota tarpeeksi kierroksia = Pienempi nousu tai halkaisija.
  • Parempi kiihtyvyys ja kuormankesto = Isompi halkaisija ja pienempi nousu.
  • Suurempi huippunopeus = Isompi nousu ja pienempi halkaisija.

Potkuriin liittyvää sanastoa

HALKAISIJA on lapojen kärkien piirtämän ympyrän halkaisija. Halkaisija vaikuttaa potkurin työntövoimaan.

NOUSU tarkoittaa potkurin teoreettista etenemää yhdellä täydellä kierroksella kiinteässä aineessa. Nousu mitataan potkurin takaa tuumissa.

LUISTO tarkoittaa veneen teoreettisen ja todellisen etenemän erotusta täydellä potkurin kierroksella. Potkuri luisto on useimmiten noin 7–20 %.

KAVITOINTI on potkurin lavan etupuolelle syntyvä tyhjiö, kun vesi alkaa kiehumaan alipaineessa, jolloin moottori menee helposti ylikierroksille.

VENTILOINTI on tilanne, jossa potkuri haukkaa ilmaa tai vetää ilmaa veden pinnalta potkurin takapuolelle ja moottori käy ylikierroksilla. Kavitointi ja ventilointi sekoitetaan helposti keskenään.

LAPAKULMA kertoo potkurin lavan kallistuskulman suhteessa potkuriakseliin sivulta katsottuna. Lapakulmalla on enemmän merkitystä tehokkaissa moottoreissa.

KUPPI on lavan kärjessä oleva pieni kaarre. Oikean kokoinen kuppi vähentää ventilointia ja potkurin luistamista.

LAPOJEN MÄÄRÄ on yleensä joko kolme tai neljä. Erikoispotkureissa on enemmänkin lapoja. Mitä vähemmän lapoja, sitä nopeampi potkuri on. Kolmilapainen on hyvä kompromissi, sillä sen vastus-työntösuhde on useimpiin veneisiin sopiva. Nelilapainen on parempi työnnön, pidon ja kiihtyvyyden suhteen, mutta se myös jarruttaa moottoria, huippunopeus pienenee ja ohjattavuudessa tapahtuu muutoksia.

Hinta-laatu-suhteeltaan erinomaisia Polaris-potkureita löytyy Maritimin valikoimista kalastusveneille sopiviin teholuokkiin 8–140 hv.