Uusi kausi ja ensimmäiset kalareissut ovat aina hienoja hetkiä. Veneen näkeminen kevään kirkkaassa valossa piristää, mutta voi tuoda myös yllätyksen. Joulukuun pimeydessä ei välttämättä huomannut, kuinka likaisena se talvisäilöön laitettiin.
Hyvä perussääntö myös kalastajalle on pitää vene puhtaana, niin estetään lian pinttyminen, veneen ylläpito helpottuu ja huollon tarvekin vähentyy. Normaaliin puhdistukseen riittää makea vesi ja pehmeä harja tai sieni. Kun lika on päässyt kunnolla pinttymään, ei muu auta kuin antaa painepesurin hoitaa likainen työ.
Ongelmakohdat
Kun vene on viety talvisäilöön kiivaan kalakauden jälkeen ei sitä pakkaskelissä ole tuskin alettu sen kummemmin pesemään, mikäli ei ole päästy sisätiloihin. Koneen huolto, akut lataukseen, luukut auki, pilssi tyhjäksi ja talviunille.
Erityisesti moottorin kiinnityksen vedenalaisissa osissa on paljon muotoa, johon lika jää kiinni. Saku Lindholm puhdistaa trimmien sopukoita.
Talven aikana, hieman säilytyspaikasta riippuen, veneeseen kertyy erilaista likaa ja etenkin vanha lika pinttyy entistä tiiviimmin. Näitä ovat esimerkiksi peräpeilin ja etenkin moottorin trimmin alue, pohjan nousulistojen ja palteiden alueet, vapatelineet, istuinten välit, konsoleiden saumat sekä luukkujen reunat.
Inhottava ongelma on myös veneeseen kaloista jääneen orgaanisen aineksen muodostama lika sekä lintujen ulosteet, joita ei tahdo saada millään puhtaaksi. Moottorikopan saumat tuntuvat olevan hämähäkkien suosiossa, jonka huomaa viimeistään ensimmäisten lämpimien päivien aikana.
Venesatamissa ikävä kyllä kelluva öljy kertyy mustana raitana vesilinjan tuntumaan, jonka poistaminen vaatii joko kemikaaleja tai painepesuria.
Painepesurilla puhdasta jälkeä
Kalastajan veneen puhtaanapidossa painepesuri on vertaansa vailla. Siitä on erityinen apu niille, jotka trailaavat paljon venettään erilaisissa keleissä, mutta painepesuri on myös venettä laiturissa säilyttävän kalastajan loistava apulainen, sillä laiturissa ollessaan veneen pohjaan tarttuu kaikenlaista – oli myrkkymaalit tai ei.
Veneen turkin puhdistuksessa painepesuriin liitettävä harja irrottaa hankalatkin liat.
Keväällä ennen laskua vene kannattaa pestä kauttaaltaan painepesurilla. Useimmissa pesureissa on erilaisia suuttimia tai kiinteä säädettävä suutin erilaisille kohteille. Tässä artikkelissa meillä oli apunamme Kärcherin K5 Premium Full Control Plus Flex -malli, jossa oli kiinteä kolmitehoinen säädettävä suutin.
Nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että tehokkain toiminto on hyvä vanhojen näkkien, pinttyneen levän tai sisustan tummentumien poistoon, mutta esimerkiksi tarrat irtoavat suurimmalla teholla kuin suomut vastanousseesta lohesta. Moottorikoppaakaan ei kannata kaikkein suurimmalla teholla pestä.
Älä kiirehdi
Tarvittaessa voi käyttää suoraan Kärcherin painepesuriin käytettäviä pesuaineita, mutta lähtökohtaisesti pesurin teho perustuu oikein suunnattuun vesisuihkun tehoon.
Painepesurilla pestäessä ei kannata olla kiireessä. Varsinkin pinttyneen lian suhteen suihku täytyy suunnata varsin lähelle kohdetta ja puhdasta jälkeä syntyy hitaammin kuin esimerkiksi pitkän trailauksen jälkeisen kuran poisto veneen kyljestä.
Trimmeihin kertynyt kuona poistettiin suurinta tehoa käyttäen. Lopputulos palkitsee.
Kovatehoinen suihku myös kuluttaa tiivisteitä, läpivientejä tai muita herkkiä kohteita, joten kovimman tehon käytössä kannattaa olla tarkkana. Tarvittaessa esimerkiksi veneen kannen puhdistuksessa voi käyttää suuttimen tilalle kiinnitettävää harjaa ja kohdistaa vettä hieman pienemmällä paineella käyttäen samalla apuna harjan mekaanista puhdistustehoa.
Takilajalusta kerää kasvustoa… ..mutta tulee puhtaaksi nopeasti. Ilman painepesuria tätä saisi hinkata hammasharjalla.
Muita pestäviä kohteita
Kärcher K5 -painepesurin kolmitehoinen suutin on säädettävissä suoraan kahvasta.
Ennen vesillelaskua on hyvä pestä myös köydet sekä penkit että erilaisten telineiden saumat, joihin likaa pinttyy todella helposti. Vaikka nämä asiat saattavat tuntua vähäpätöisiltä, tuntuu vanhakin vene uudelta kun se on kauttaaltaan puhdas.
Puhdasta alkavaa kalastus- ja veneilykautta!
Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG
Avustaja SAKU LINDHOLM