Japanilainen Daiwa on maailmanlaajuinen toimija, jonka tuotteita käytetään lähes kaikissa urheilukalastusmuodoissa ympäri maailman. Kalalajeja ja kalastajia on paljon erilaisia, joten varusteita tarvitaan eri kalastusmuotoihin sopivaksi. Daiwa Scandinavia vastaa siitä, että pohjoismaisille kalastajille on tarjolla meikäläisiin olosuhteisiin optimoituja tuotteita ilman väliportaita oman jakeluorganisaation kautta.
Daiwa Scandinavia perustettiin 2012 hoitamaan Skandinavian jakelua (Norja, Ruotsi, Suomi & Tanska) ja palvelemaan näiden neljän maan kauppiaita. Notkea skandinaavinen organisaatio mahdollistaa paremmin tänne sopivien tuotteiden kehittämisen kuin isompi koko Euroopasta vastaava organisaatio.
”Hyvänä esimerkkinä toimii vapavalikoima, josta arviolta noin 90 % on kehitetty vain Skandinavian markkinoita ajatellen ja täysin samoja vapoja ei myydä muualla maailmassa”, kertoo markkinointi- & myyntipäällikkö Juhani Hutri.
Hänen mukaansa vapojen nimet ja ulkonäkö voivat olla yhteisiä muun Euroopan ja jopa muun maailman kanssa, mutta vapa-aihioiden toiminnot on kehitetty meikäläisiin kalastusmieltymyksiin sopiviksi.

Daiwan pääkonttori Kouvolassa
Suomi saa kunnian toimia maana, jossa Daiwa Scandinavian pääkonttori sijaitsee. Mitkä syyt vaikuttivat siihen, että se päätettiin sijoittaa juuri tänne?
”Daiwa Sports Ltd:llä (Daiwan yhtiö Britanniassa) oli pitkä jakelusuhde Osakeyhtiö Elorannan kanssa, jossa työskentelin aiemmin. Kun maailmanlaajuiset suunnitelmat omasta jakelusta realisoituivat, päädyin vastaamaan Skandinavian toiminnoista ja Suomi pääkonttorin maana oli luonnollinen valinta”, Daiwa Scandinaviaa alusta lähtien johtanut Sami Jokinen kertoo.
Jokinen sanoo, että Kouvola on monessa mielessä sopiva sijainti tukkuliikkeelle.
”Pääsatamat, johon tavara Aasiasta saapuu, ovat lähellä ja tulevaisuudessa myös suora junayhteys Kouvolan ja Kiinan välillä on meille loistava mahdollisuus”, hän sanoo.

Tuotevalikoiman rakentaminen kalastajalle
Kalastuskulttuurit ja -tyylit eroavat maiden välillä, varsinkin jos ajatellaan vaikkapa Norjaa ja Suomea. Daiwalaiset näkevät tämän enemmän mahdollisuutena kuin haasteena.
”Olemme pyrkineet kehittämään valikoimaa siten, että siitä löytyisi sopivat tuotteet kaikkiin maihin ja kaikkiin tyyleihin. Tähän ei luonnollisesti pystytä vastaamaan aivan 100 %:sti koska varsinkin kalastustyylit kehittyvät jatkuvasti”, Hutri mainitsee.
Hän korostaa valikoiman laajuuden hyötyjä maakohtaisesti. ”Esimerkiksi suomalaisille kauppiaille on tarjolla samat merikalastusvälineet, joita tarjoamme Norjan kauppiaille. Ja vastaavasti toisinpäin, meidän hauki- ja ahvenvalikoima on tarjolla norjalaisille, jossa predator-kalastus on vielä suhteellisen pientä, mutta jatkuvassa kasvussa”, Hutri toteaa.

Tiimit ja yhteistyö muiden Daiwan organisaatioiden kanssa
Hutri kertoo, että tuotekehityksessä aivanasemassa on pohjoismainen tiimi, jossa on usean eri kalastustyylin osaajia, aina maajoukkuekalastajiin asti. Esimerkiksi Norjan myyntiedustaja Petter Skudal on mukana Norjan Deep Sea Fishing -maajoukkueessa ja on moninkertainen arvokisamitalisti kyseissä lajissa.
”Paikallisen osaamisen lisäksi meillä on vahvaa yhteistyötä Daiwan muiden Euroopan yhtiöiden kanssa ja myös maailmanlaajuisesti. Saamme näin paljon tietoa, mitä maailmalla tapahtuu ja mitä eri maiden kehitysputkissa on menossa”, Hutri selvittää.
Hyvänä esimerkkinä maailmanlaajuisesta yhteistyöstä on nyt syksyllä meille saapuva ensi kauden uutuusjigisarja Daiwa BaitJunkie. Sarja on alunperin Daiwa Australian kehittämä, mutta erinomaisia myös pohjolan olosuhteisiin.
”Australia laittoi prosessin alkuun ja tiedotti projektista muita yhtiöitä. Lähdimme heti mukaan, koska jigit olivat täydellisiä myös tänne”, Hutri innostuu.

Torbjörn ”Buster” Odén
Ruotsin tiimissä työskentelee mies, joka on kehittänyt legendaarisen Buster jerkin. Hutri avaa hieman taustoja.
”Buster Odén vastaa Keski-Ruotsin myyntialueesta ja on ollut talossa reilut 5 vuotta. Buster, kuten myös muut myyntitiimin jäsenet, ovat vahvasti mukana tuotekehityksessä. Myyntitiimi on meille ensisijaisen tärkeä lähde markkinainformaatiota ajatellen. Pyrimme tarkasti seuraamaan mitä pohjoismaiden kalastuskulttuurissa että -markkinassa tapahtuu ja seulomaan sieltä kaupallisesti järkevät ideat tuotantoon”, Hutri selvittää.
”Busterin vahvaa osaamista ja kokemusta hyödynnetään tiiviisti. Hän on ollut mukana kehittämässä niin uusia kuin nykyisiäkin vieheitä haukipuolelle ja monet värit ovat saaneet alkunsa hänen kynäruiskustaan”, Hutri summaa.
Teksti ANTTI ZETTERBERG Kuvat DAIWA SCANDINAVIA

Daiwa Scandinavia
- Perustettu 2012
- Daiwa Scandinavia -tiimiin kuuluu tällä hetkellä 14 henkeä: 8 Kouvolan pääkonttorilla & 6 hengen myyntitiimi; 2 Suomessa; 2 Ruotsissa; 1 Tanskassa ja 1 Norjassa
- Takuu-, huolto- ja varaosa-asiat hoidetaan pääkonttorin kautta
- Jokaisessa maassa omat edustajat/edustaja, joka on ensisijainen kontakti kauppiaille
- Kauppiaat ovat suoraan yhteydessä Kouvolassa sijaitsevaan huoltoon
- Huollossa palvellaan suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja tarvittaessa auttavalla norjalla tai tanskalla
Lisätietoa www.daiwa.com/scandinavia