Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG
Ruthless Fishingin Joonas Väntti soitti talvella tohkeissaan ja ehdotti venekoeajoa keväälle. Koeajettava vene olisi Ruthlessin suunnittelema ja kokeneen tsekkiläisen alumiinivenevalmistaja Lugafon tekemä perinteistä pientä jon boatia suurempi; 5,3-metrinen Ruthless 1757 MOD-V Jon Boat. Totta kai tällaista venettä piti lähteä koeajamaan.
Ruthless 1757 MOD-V Jon Boat edustaa Ruthlessin näkemystä vakaasta ja kevyestä traileriveneestä, johon mahtuu paljon varusteita sekä 3-4 henkilöä kalastamaan. Veneen luonteeseen kuuluu tietty konstailemattomuus eli siinä ei ole esimerkiksi ohjauspulpettia eikä käytännössä mitään ylimääräistä rikkoutuvaa.
Ominaisuuksia
Vene on perinteisiä pieniä jon boateja suurempi: 5,3 metriä pitkä ja 2,1 metriä leveä. Sisätilaratkaisut ovat jon boat -tyylisesti avonaisia ja näin veneeseen on saatu mahtavat sisätilat niin kalastukseen kuin tavaroiden säilytykseenkin. Leveän veneen kantavuus on huimat 755 kiloa ja varsin tasapohjaisena erittäin vakaa.
Vakiovarustukseen kuuluvat täysin tasainen lattia, heittotasot sekä säilytyslaatikot keulassa ja perässä, kalasumppu perässä sekä istuimen kiinnitysalusta veneen keulassa. Venettä kiertää pyöreä alumiininen putki, joka on paksuudeltaan sellainen, että siihen on hieman hankala kiinnittää perinteisiä telineitä. Ram Mountsin Tough-Claw-kiinnikkeillä ongelma on kuitenkin helppo ratkaista ja varustetelineet saa tukevasti niillä kiinni.
Sumppu ei ole kiertovesisumppu vaan vesi saadaan sinne joko avaamalla pohjatulppa tai kaatamalla vettä sisään ämpärillä. Veden poisto on turvallisinta tehdä ämpärillä tai äyskärillä, sillä vaikka liukunopeudella vesi juokseekin pois, saattaa tulppa unohtua epähuomiossa auki.
Elektroniikan asennus
Veneen keulapiikissä on taso, jonne keulasähkömoottorin saa suoraan kiinni jommallekummalle puolelle. Keulasähkömoottorin akun saa näppärästi toiseen säilytyslaatikkoon suojaan, josta myös johdotus on helppo vetää keulaan.
Peräpeilissä on reilusti tilaa niin antureille kuin matalanvedenankkurillekin ja liveluotaimen anturitelineen saa kiinni kuskin viereen. Anturitelineelle täytyy tosin asentaa taso, jotta sen saa kiinni mahdollisimman järkevästi käyttöä ajatellen.
Joonas Väntti oli rakentanut veneeseen hienon ”elektroniikkatornin”, jonka jalustana oli veneistuimen säädettävä jalusta. Ratkaisu on paitsi näyttävä, myös toimiva, sillä kolme näyttöä toimii samalla tuulensuojana ja niiden käyttö on ergonomista. ”Elektroniikkatorni” ei ole vakiovaruste. Hauskana lisänä tässä veneessä oli koko veneen kiertävä ledinauha, jonka avulla hämärässä tai pimeässä veneessä operointi ja kalastus onnistuu hapuilematta.
Ajotuntumia
Kun alkututustumiset oli tehty, oli aika siirtyä vesille. Käynnistin 60-hevosvoimaisen kahvaohjattavan Mercuryn, joka on teholtaan suurin, mitä tähän veneeseen saa asentaa. Jon boat -tyylisissä veneissä ei ole ohjauspulpettia, joten näissä veneissä käytetään aina kahvaohjattavia moottoreita.
Kevyt ja kantava vene irtoaa todella vauhdikkaasti rannasta ja saavutan helposti 30 solmun nopeuden, joka tuntuu mielestäni aivan riittävältä. Vene menisi kyllä vielä kovempaa, mutta tasapohjainen rakenne ei ole huippunopeuksissa parhaimmillaan eikä sitä ole siihen suunniteltukaan.
Käännökset ovat tasapohjaisella veneellä erilaisia kuin v-pohjaisella. Koska köli on olematon, ei tällä veneellä voi tehdä nopeita käännöksiä kovassa vauhdissa, sillä vene lähtee luisuun pidon puutteessa. Aluksi ominaisuus tuntui pelottavalta, mutta muutaman opettelukerran jälkeen siihen tottui.
On kuitenkin hyvä huomauttaa, että jon boatit on tarkoitettu suojaisille vesialueille eikä niillä kannata lähteä isoon vasta-aallokkoon paukuttamaan. Tasapohjaista runkoa ei ole tarkoitettu aaltojen halkomiseen tai nopeisiin mutkitteluihin.
Kalapaikalla
Kun siirtymä kalapaikalle on tehty, ollaan tämän veneen omimmalla alueella. Laajassa ja avoimessa tilassa kalastaa helposti neljä henkilöä ja viideskin mahtuu mukaan hieman kalastustyylistä riippuen.
Yksinkertaisen rakenteen etuna on se, ettei mikään ole tiellä eikä turhia hajoavia ulokkeita tai muita vastaavia ole. Voi vain keskittyä olennaiseen. Jos tasapohja ei ole paras aallokossa, tulevat sen edut esiin kalapaikalla: kevyt vene on todella vakaa eikä sitä saa tavallisessa kalastustilanteessa juurikaan kallistumaan.
Kun perämoottorin kahvan kääntää ylös ja ohjailee keulasähkömoottorilla, saa peräänkin täysin esteettömän kalastustilan.
Tosiharrastajan vene
Ruthless 1757 MOD-V Jon Boat ei ole satunnaisen perheveneilijän tai päiväkruisailijan vene. Se on aktiivisen kalastajan tai metsästäjän vene, joka traileroi venettä eri puolille maata.
Kestävä ja toiminnallinen rakenne ei pelkää kovaakaan käyttöä ja maalatun alumiinipinnan voi aina maalata uudestaan tai nykytyyliin teipata. Jarruttomalla trailerilla liikkuvan veneen saa helposti yksinkin veteen ja ylös. Tämä vene janoaa kovaa käyttöä ja tarjoaa käyttäjälleen paljon.
Ruthless 1757 MOD-V Jon Boat
- Pituus: 5,3 m
- Leveys: 2,1 m
- Laidan korkeus: 54 cm
- Paino: 230 kg
- Max. kuorma: 755 kg
- Max. henkilömäärä: 5
- Max. moottoriteho: 60 hv
- Moottorin rikipituus: Pitkä
- CE-suunnitteluluokka: D
- Täyshitsattu
- Tehdastakuu: 2 vuotta
- Hinta 10990 euroa (vene vakiovarustein ilman moottoria)
- Lisätietoa RUTHLESSFISHING.FI
Ruthless 1338 Jon Boat
- Pituus: 4 m
- Leveys: 1,4 m
- Laidan korkeus: 48 cm
- Paino: 67 kg
- Max. kuorma: 402 kg
- Max. henkilömäärä: 3
- Max. moottoriteho: 20 hv
- Moottorin rikipituus: Lyhyt
- CE-suunnitteluluokka: D
- Tehdastakuu: 2 vuotta
- Hinta 3190 euroa (vene vakiovarustein ilman moottoria)
- Nähtävillä Ruodon myymälöissä