Vuonna 1939 perustettu Mercury Marine juhlii tänä vuonna 80-vuotista historiaansa veneiden moottorien valmistajana. Yhtiön karismaattisen perustajan, jo edesmenneen Carl Kiekhaeferin, henki on edelleen vahvasti läsnä toiminnassa.
Mercury Marinen juuret ovat Yhdysvaltain Wisconsinissa. Nuori 33-vuotias insinööri Carl Kiekhaefer osti konkurssiin menneen Thor-moottoritehtaan Cedarburgista, Wisconsinista tammikuussa vuonna 1939. Yhtiö toimii nykyisinkin Wisconsinissa Fond du Lacin kaupungissa.
Alku ei ollut helppoa
Thorin laatu osoittautui heikoksi ja varastossa oli satoja asiakkailta palautuneita Thoreja, jotka eivät toimineet. Toiminnan mies Kiekhaefer ei jäänyt kauaksi aikaa miettimään, vaan purki yhden moottorin ja korjasi mielestään väärät ratkaisut ja sai moottorin toimimaan kuten pitää.
Muutkin Thorit korjattiin ja toimitettiin asiakkaille vuoden 1939 aikana. Seuraavana vuonna huonon maineen omaava Thor-nimi vaihtui Mercuryksi ja Mercury Marinen ensiaskeleet oli otettu, tuolloin tosin nimellä Kiekhaefer Mercury.
Toinen maailmansota
Mercuryn perustaminen osui keskelle toista maailmansotaa ja Yhdysvaltain liityttyä mukaan sotimaan vuonna 1941, sai Mercury moottoreiden ohella muutakin tehtävää. Yhtiö valmisti muun muassa moottorisahoja, kompressoreja ja pumppuja sotatantereilla käytettäviksi. Tuotteet olivat niin toimivia ja kestäviä, että sana laatuvalmistajasta kiiri ympäri Yhdysvaltoja. Yrityksen sodanjälkeinen tulevaisuus oli turvattu.
Kasvun vuodet
Carl Kiekhaefer ennusti, että amerikkalaisten kiinnostus veneilyyn, kalastukseen ja vapaa-ajan viettoon lisääntyisi sodan jälkeen. Hän lähti määrätietoisesti kehittämään uusia perämoottoreita ja vuonna 1948 markkinoille esiteltiin Thunderbolt-niminen nelisylinterinen kaksitahtinen perämoottori, jota voidaan kutsua nykyaikaisten perämoottoreiden esi-isäksi.
Thunderboltien tuottama teho ja tasainen käynti ihastutti käyttäjiä ja tuoteperhe laajeni nopeasti näyttäen suuntaa perämoottorien kehityksessä 1950-luvulla. Mercury pysyi tuolloin kuitenkin pääosin vielä Yhdysvaltain markkinoilla ja perämoottoreita tuotiin esimerkiksi Suomeen ja muihin Pohjoismaihin pääasiassa yksittäiskappaleina.
Ruotsissa ja Suomessa moottoreita käytettiin kilpamoottoreina ja Mercuryt haastoivatkin menestyksellä kisoissa aiemmin menestyneet Königit ja JAP-moottorit.
Kilpaveneilystä lisänostetta
Vuonna 1957 Carl Kiekhaefer toteutti jälleen ennakkoluulottoman projektin. Häntä ärsytti kilpailijoiden harjoittama teollisuusvakoilu ja hän rupesi etsimään salaista järveä, jossa voisi testata ilman ylimääräisiä silmiä ja korvia.
Pitkän etsinnän jälkeen sellainen löytyikin Floridasta ja hän nimesi sen Lake X:ksi, jonka oikea nimi on Lake Conlin. Täällä Mercuryn insinöörit ja testiryhmä pystyivät koeajamaan uusia moottoreita täysin salassa muilta ja yllättämään kilpailijat vuosi toisensa jälkeen Lake X:n ansiosta toteutetuilla ratkaisuilla.
Carl Kiekhaeferin intohimona oli vauhti ja Lake X:llä hän pääsi toteuttamaan unelmaansa tehokkaista perämoottoreista, jotka soveltuisivat myös kilpaveneilyyn.
Hän ennustikin, että kymmenen vuoden kuluessa Mercuryn perämoottorit tulisivat dominoimaan kilpaveneilyä ja vuonna 1967 tämä toteutuikin Mercuryn moottoreiden voittaessa 93 kilpailua 113:sta. Menestys kilpaveneilyssä loi puitteet Mercuryn oman kilpaosaston Mercury Racingin toiminnalle.
Hän sattui myös omistamaan autoilun Nascar-sarjan kilpatallin, joka onnistui voittamaan 52 kilpailua Kiekhaeferin omistuksen aikana. Hänestä olikin tullut vauhdin ja teknisen kehityksen kultasormi.
Kehityksen etunenässä
Mercury Marinen iskulause ”Go Boldly” eli vapaasti suomennettuna ”mennä rohkeasti”, ilmentää osuvasti Carl Kiekhaeferin ajatusmaailmaa. Hän uskalsi ensimmäisenä tehdä rohkeita ratkaisuita ja onnistui samalla luomaan alalle uusia toimintamalleja.
Mercury Marine onkin vuosien varrella esitellyt ensimmäisenä hurjan määrän uusia ratkaisuita perämoottoreihin. Esimerkiksi vuonna 1957 esitelty ratkaisu ohjata pakokaasut potkurin navan läpi on käytössä lähes kaikissa perämoottoreissa edelleen. Pakokaasujen poisto potkurin navan läpi vaimentaa ääntä olennaisesti.
Ensimmäinen 100 hv perämoottori näki päivänvalon vuonna 1962 ja ensimmäinen V6-perämoottori jo niinkin aikaisin kuin 1976.
1994 Mercury Marine esitteli ensimmäisen iskutilavuudeltaan kolmelitraisen perämoottorin, 225 hv Offshoren. Vuonna 1996 yhtiö toi ensimmäistä kertaa polttoaineen suorasuihkutuksen perämoottoriin. Ratkaisulla vähennettiin polttoaineen kulutusta ja samalla päästöjä.
Mercury Marine on ylpeä luomistaan omista metalliseoksista, joiden komponentit on optimoitu perämoottorikäyttöön. Mercury-Marine
2000-luku
Maailman ensimmäinen ahdettu perämoottori, Verado, esiteltiin vuonna 2004 ja kymmenen vuoden kuluttua 2014 jo 75 000 Verado-moottoria oli toimitettu asiakkaille.
Vuonna 2016 yhtiö aloitti kaksivuotisen ohjelman merkittävistä investoinneista teknologiaan ja infrastruktuuriin, tuotantokapasiteetin ja uusien tuotteiden suunnittelun kehittämiseen.
Mercury Marine on ylpeä siitä, että se on kehittänyt omia metalliseoksiaan moottorin eri osille ja esimerkiksi moottorin lohkojen alumiini sekä potkureiden ruostumaton teräs ovat omaa tuotantoa.
Viime vuonna yhtiö lanseerasi laajamittaisesti 80-vuotisen historiansa laajimman moottorivalikoiman. Siihen kuuluu yhteensä 19 uutta V6 ja V8-nelitahtiperämoottoria tehoiltaan 175–300 hevosvoimaa.
Koko olemassaolonsa aikana Mercury Marine on keskittynyt parantamaan veneilykokemusta kaikilla osa-alueilla moottoreista ja potkureista aina erilaisiin hallintajärjestelmiin kuten Vessel View ja Active Trim –teknologioihin. Carl Kiekhaefer voi olla tyytyväinen luomaansa yhtiöön.
Queen Elizabeth 1965 125HP 1941 Rocket KB-4 175hp_V-6_ProXS_FS_NitroZ18_FW__75 175hp_V-6_ProXS_FS_NitroZ18_FW__62 Uusien V6 ja V8-mallien muotoilu ja tekniset ratkaisut ovat vieneet jälleen kehitystä eteenpäin. 175hp_V-6_ProXS_FS_NitroZ18_FW__39
Lisätietoa www.mercurymarine.com
Teksti ANTTI ZETTERBERG
Kuvat MERCURY MARINE