Suomen ikonisin kalastusmerkki Rapala ei esittelyitä kaipaa. Rapala yhdistää tänä syksynä voimansa vaatemerkki Makian kanssa ja yhteistyön tuloksena kalastajille tuttu Rapalan maailma näyttäytyy nyt tyylikkään vaatemalliston muodossa.
Helsingissä vuonna 2001 perustettu Makia luottaa tekemisessään vahvaan tunteeseen ja ennakkoluulottomuuteen – aivan kuten Lauri Rapala aikoinaan veistäessään ensimmäisiä vaappujaan Päijänteen rannalla.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-22.01.23-695x462.png)
(Klikkaa kuvaa siirtyäksesi Makian nettikauppaan)
Nyt lanseerattava mallisto on kunnianosoitus paitsi Lauri Rapalan uraa uurtavalle työlle, niin myös suomalaiselle muotoilulle, joka on aina perustunut toiminnallisuuteen ja selkeisiin linjoihin.
Rapala by Makia -mallistosta löytyy jokaiselle sopivia vaihtoehtoja huppareista ja t-paidoista lippiksiin sekä takkeihin että neuleisiin ajatonta ruutukuosipaitaa unohtamatta. Ruutupaita on sopivasti vielä nimetty Lauri Rapalan mukaan Lauri Shirtiksi.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/CR_M21006_001-Friend-T-Shirt-MAKIAxRAPALA-695x821.png)
Miksi Makia teki juuri Rapala-malliston?
”Olemme Makialla ylpeitä suomalaisen muotoilun historiasta ja pyrimme omaltakin osaltamme jatkamaan tätä perinnettä. Meille on kehittynyt kuva kotimaisista toimijoista, joiden kanssa olemme toivoneet jonain päivänä pääsevämme samaan suunnittelupöytään. Rapala kuuluu tähän joukkoon”, kertoo Makian pääsuunnittelija ja innokas kalamies Jesse Hyväri.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/CR_M40002_923-Rapid-Hooded-Sweatshirt-backprint-MAKIAxRAPALA-695x493.png)
Jesse Hyväri korostaa, että Makia pyrkii löytämään yhteistyöprojekteille aina mielenkiintoisen kulman, jota ei ole vielä aiemmin toteutettu.
”Kalastus on tätä nykyä erittäin suosittu harrastus niin meillä kuin maailmallakin. Näemmekin, että mallisto voi innostaa myös aiemmin kalastusta harrastaneita aloittamaan uudelleen kun tuttu merkki tai kuvio näkyykin vaatteessa”, hän sanoo.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/CR_U82001_457-Tavastia-Beanie-MAKIAxRAPALA-695x464.png)
Yhteistyömallistoista hyötyä kummallekin osapuolelle
Erilaiset yhteistyömallistot ovat tavallisia vaatealalla ja Makia onkin esitellyt vuosien varrella useita erilaisia yhteistyökuvioita eri toimijoiden kanssa. Yhteistyössä kyse on kummankin osapuolen vahvuuksien korostamisessa. Makia pyrkii valitsemaan yhteistyökumppaneikseen yrityksiä, joiden kanssa on yhtenäinen arvomaailma, ja joiden kanssa voidaan luoda jotain muuta kuin kahden logon yhdistelmä.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/CR_M50001_923-Normark-Knit-MAKIAxRAPALA-695x477.png)
Rapalan tapauksessa Makia halusi tuoda kalastuksen lähemmäs katumuotia ja tätä kautta vaatteet ja inspiraation uusille silmäpareille puolin ja toisin.
Jokaiselle jotakin
Rapala by Makia -malliston ajatuksena on paitsi tuoda Rapala esiin uudessa yhteydessä, niin myös tarjota mahdollisuus fiilistellä kalastusta arkipäiväisessä elämässä – harrastipa kalastusta tai ei.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-21.52.36-695x531.png)
(Klikkaa kuvaa siirtyäksesi Makian nettikauppaan)
Makian Jesse Hyväri sanoo, että malliston tuotteet onkin suunniteltu henkilölle, joka inspiroituu luonnosta, mutta joutuu kuitenkin viettämään suuren osan ajastaan muualla kuin kalavesillä.
”Vaatteet on suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön esimerkiksi toimistolta kalaan ja siitä vaikka suoraan illanviettoon. Tarkoituksenamme onkin tarjota monikäyttöisiä vaatteita, ja Rapala-yhteistyössä se korostuu kalastushenkisten printtien ja työvaatteiden inspiroimien mallien kautta.”
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/CR_M33001_661-Hermit-Vest-MAKIAxRAPALA-695x1043.png)
Koronakevät siivitti kalastuksen suosiota
Myös Makialla on havaittu, että koronakeväänä vesillä ja rannoilla oli huomattavasti enemmän kalastajia kuin tavallisesti. Samalla lajin pariin päätyi uusia harrastajia, joille kalastus tarjosi mielekkään tavan viettää aikaa.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2019/09/Greys-on-joukon-kokotoimisin-695x552.jpg)
”Tänä kesänä kalastuksen suosion kasvu on ollut selkeästi nähtävissä sekä vesillä että uutisissa. Myös katumuodissa on viime vuosien aikana ollut useampiakin kalastusaiheisia mallistoja”, Hyväri toteaa.
Koska Makian henkilökunnasta löytyy monia aktiivisia kalastuksen harrastajia, he pääsivät itsekin näkemään käytännössä minkälaisissa vaatteissa ihmiset kalassa kävivät. Rapala by Makia -malliston tyyli onkin ajattoman käytännöllinen puhutellen yksityiskohdillaan kalastajia.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-21.52.01-695x498.png)
(Klikkaa kuvaa siirtyäksesi Makian nettikauppaan)
”Olemme onnistuneet, jos voimme tuoda Rapalan brändiä uudessa, mielenkiintoisessa valossa esille myös kalastuksen harrastajien ulkopuolella”, Hyväri lisää.
Lauri Rapala tyyli-ikonina
Rapala by Makia -mallisto kunnioittaa Lauri Rapalaa ja hänen ajatonta tyyliään. Osa printeistä on Rapalan arkistoista ja osa Makian tekemiä sekä uudelleenversiointeja. Muutamassa taimengrafiikassa on mallina toiminut Jesse Hyvärin saama meritaimen. Mallistossa on onnistuttu yhdistämään mennyt aika ja nykyaika sopivan rouhealla tavalla.
![](https://kalastuslehti.fi/wp-content/uploads/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-21.50.04-695x435.png)
Mistä hankkia?
Rapala by Makia -mallisto tulee myyntiin Makian omaan liikkeeseen Helsingissä, verkkokauppaan sekä jälleenmyyjille 30.10. Mallisto on saatavilla myös Rapalan verkkokaupassa EU:n alueella. Makia.com & rapala.com/eu-en/
Osa malliston tuotoista lahjoitetaan Rapala Rahastoon. http://rahasto.rapala.fi/
Kuvat ANTTI RASTIVO