Etusivu » Ruodon kasvu vauhdittaa kalastuksen suosiota
Kalastuskaupat

Ruodon kasvu vauhdittaa kalastuksen suosiota

Kalastus- ja metsästystarvikkeita sekä outdoor- että veneilyvarusteita myyvä Ruoto on kasvanut viime vuosina hurjasti. Ruoto Mega Store -nimellä kulkevia suurmyymälöitä on jo kolmella paikkakunnalla ja lisää on tulossa. Pääsin jututtamaan Ruodon perustajaa Joonas Oksasta tulevaisuuden suunnitelmista.

Ymmärtääkseen uutta täytyy ymmärtää vanhaa, joten palataan ajassa 15 vuotta taaksepäin. Raumalaislähtöinen Joonas Oksanen muutti opiskelemaan Helsinkiin ja oli tätä ennen ollut töissä paikallisessa metsästys- ja kalastusliikkeessä ja edennyt siellä vastaamaan liikkeen perhokalastusosastosta ja verkkokaupan uudistamisesta jo melko nuorella iällä.

Helsinkiin muutettuaan Joonas kypsytteli mielessään muutaman vuoden ajan oman erikoisliikkeen perustamista. Miettiminen jalostui päätökseksi ja ensimmäinen Ruodon myymälä näki päivänvalon Helsingin Viikissä.

”Valikoima oli puhtaasti perhokalastukseen keskittynyt, mutta melko nopeasti seurasi muutto suurempiin tiloihin ja laajentaminen myös viehekalastuksen puolelle”, Joonas kertoo alkutaipaleen vaiheista.

Kaarinan myymälä oli järjestyksessä kolmas Mega Store.

Toiminta laajenee

Joonaksen mukaan hänen alkuperäinen ajatuksensa oli yhden myymälän ja verkkokaupan pyörittämisessä, mutta alkuvaiheessa ostettu Tyrskytaimenen loppuvarasto mahdollisti nopeasti kahden liikkeen kokeilemisen.

”Opettelimme kahden myymälän kanssa toimimista ja saimme siitä kokemusta mitä niiden pyörittäminen vaatii. Toimitilojen rajoituksista johtuen oli kuitenkin helpompaa yhdistää myymälät myöhemmässä vaiheessa yhden katon alle isompiin tiloihin Helsingissä”, Joonas toteaa.

Helsingin myymälöiden yhdistyttyä Joonas suuntasi katseensa Tampereelle, jonne avattiin pienempi myymälä hieman rajatummalla tuotevalikoimalla. Tässä vaiheessa tunnustelut isomman liiketilan ja varsinaisen Mega Store -konseptin lanseeraaminen oli jo pääkaupunkiseudulla lähellä. Ensimmäinen Ruoto Mega Store avattiinkin Tuusulaan, lähelle Helsinki-Vantaan lentokenttää. 

”Kun Tuusula saatiin pyörimään halutulla tavalla, laajennettiin Tampereen myymälä samaan Mega Store -kokoluokkaan kattamaan sama valikoima. Tällöin olin varma, että konseptille olisi kysyntää myös muualla Suomessa”, Joonas mainitsee.

Ruoto ei ole unohtanut juuriaan, eli perhokalastusta ja siihen liittyviä varusteita.

Kalastuksen ohella vahva panostus metsästykseen 

Ruodoissa on kattava metsästysosasto ja tässäkin on pohjimmiltaan kyse perustajan omasta mielenkiinnosta. Kalastuksen ohella Joonas on innokas metsästäjä.

Metsästystuotteiden myynti mahdollistaa, ettei hiljaisia kuukausia juuri ole ja kauppa käy tasaisesti vuoden ympäri. Tämä mahdollistaa pelkkää metsästys- tai kalastusliikettä kilpailukykyisempien hintojen pitämisen ympäri vuoden. 

”Metsästyksen ja kalastuksen sesongit menevät myös kaupallisesti hieman limittäin, jolloin eri osa-alueet tukevat toisiaan liiketoiminnan vuosikiertoa ajatellessa. Myös asiakaskunta menee jonkin verran päällekkäin ja monet hankkivatkin meiltä aina sesongin mukaan kaikki harrastustuotteensa”, Joonas hymyilee.

Pidetty työpaikka

Joonaksella ja tiimillä on ollut selkeästi kova tahto kasvaa. Tahdon lisäksi tulee olla kyky kehittää liiketoimintaa, mutta myös kyky hakea ulkopuolista apua oman osaamisen tueksi. Lisäksi täytyy olla selkeä visio ja näkemys siitä mitkä ovat tavoitteet ja mikä on päämäärä. 

 Joonas kertoo, että Ruodon kasvun taustalla on vahvan vision lisäksi paljon onnistumisia hyvien myyjien rekrytoinneissa. 

”Ruoto on ollut pidetty työpaikka, joka on näkynyt pienenä vaihtuvuutena työntekijöissä, ja työntekijöiden löytäminen on sujunut vaivattomasti. Tutut ja pidetyt myyjät ovat varmistaneet hyvän asiakaskokemuksen ja palveluun on pyritty myös panostamaan ja tullaan jatkossa panostamaan entisestään”, Joonas korostaa. 

Valikoiman ja liiketoiminnan kasvu tuottaa haasteita kouluttaa monialaista myymälähenkilökuntaa, mutta Ruodossa pyritään jatkuvalla tuotekoulutuksella tekemään myyjistä mahdollisimman monipuolisia osaajia kaikkein yksityiskohtaisimpiakin seikkoja myöten. 

Kalastuselektroniikan myynnin kasvu on kasvattanut reilusti Ruodon liikevaihtoa.

Ulkopuolista apua

Joonas kertoo, että Ruoto on pystynyt rahoittamaan kasvunsa pitkälti positiivisella kassavirralla, mutta apua liiketoiminnan kehittämiseen on saatu myös mukaan lähteneiltä sijoittajilta. 

”Vahva rahoituspohja on mahdollistanut nopean reagoinnin muuttuviin maailmantilanteisiin ja markkinatilanteen muutoksiin. Ruodon hallituksesta löytyy nykyisellään useita vähittäiskaupan, markkinoinnin ja liiketoiminnan kasvattamisen sekä kehittämisen kotimaisia asiantuntijoita”, hän avaa.

Tänä kesänä järjestetty osakeanti mahdollisti monelle Ruodon asiakkaalle mahdollisuuden lähteä mukaan ja nyt 450 piensijoittajaa on saatu mukaan toimintaan. Osakeannissa kerätyt varat käytetään kasvun hyväksi ja laajennetaan myymäläverkostoa kattavammaksi sekä kehitetään samalla verkkokauppaa.

Mitä suomalaiset kalastajat tällä hetkellä eniten ostavat?

 ”Jos puhtaasti euroja katsotaan, on vene-elektroniikan merkitys kasvanut viime vuosina merkittävästi. Tekniikka on ottanut huimia harppauksia ja asiakkaat ovat myös halunneet panostaa varusteisiin entistä enemmän keulasähkömoottoreiden ja kaikuluotainten muodossa. Muuten jakauma kalastuspuolella noudattelee tuttua linjaa vieheet, kelat, vavat ja siimat.”, Joonas kertoo. 

Ruodon perustaja Joonas Oksanen.

Täsmävarustelua

Joonaksen mukaan kalastajat haluavat panostaa enemmän tietyn tyyppiseen kalastukseen suunniteltuihin varusteisiin. 

”Edelleen ostetaan paljon yleispäteviä settejä, mutta monet tietävät melko tarkasti minkä tyyppistä kalastusta aikovat harrastaa ja tähän hankitaan mahdollisimman sopivat välineet”, hän kuvailee.

”Tuoteryhmätasolla liveanturit ja litiumakut jatkavat varmasti yleistymistään edelleen. Viehepuoli kehittyy jatkuvasti ja siellä on luvassa mielenkiintoisia uutuuksia lähivuosina. Myös talvikalastus on pienessä murroksessa, jossa Amerikan vaikutteet alkavat näkymään välinepuolella myös meillä”, Joonas avaa eri tuoteryhmien näkymiä. 

Ruodossa uskotaan, että maailmantilanteesta ja esimerkiksi polttoaineiden hintojen noususta johtuen ihmiset tulevat kiinnittämään entistä enemmän huomiota lähikalastukseen. Ahvenen, hauen ja meritaimenen perhokalastus tulee varmasti jatkamaan kasvuaan. 

”Ympäristöarvot nousevat koko ajan enemmän esiin keskusteluissa asiakkaiden kanssa ja monet haluavat panostaa mieluummin laadukkaisiin, pitkäikäisiin tuotteisiin”, Joonas sanoo.

Ruodon valikoima käsittää kalastuksen ja metsästyksen lisäksi paljon oheistarvikkeita. Kuvassa YETI-kylmälaukkuja.

Tulevaisuuden suunnitelmia

 Joonas on tiimeineen laittanut kasvuvaihteen päälle oikein tosissaan, sillä parhaillaan he rakentavat Ouluun Limingantullin alueelle Ruoto Mega Store -myymälää, jonka olisi tarkoitus avata ovensa loppuvuodesta. Syksyn aikana aloitetaan myymälän rakentaminen myös Kuopioon, joka on tarkoitus avata heti vuodenvaihteen jälkeen. 

”Pyrimme tulevina vuosina avaamaan 1–2 myymälää eri puolille Suomea. Uskomme vahvasti, että Ruodolle on tilausta usealla paikkakunnalla ja aiomme kasvattaa myymälöiden määrää vuosittain”, Joonas lupaa.

Hänen mukaansa suuria myymälöitä ei ole kannattavaa pienemmille paikkakunnille avata, jolloin eräs vaihtoehto myymäläverkoston kasvattamiseksi on hieman pienempien myymälöiden avaaminen. 

”Kattava myymäläverkosto mahdollistaa kokoaan laajemman valikoiman myös pienempiin liikkeisiin sisäisten siirtojen avulla nopealla aikataululla. Toimiva verkkokauppa on nykypäivänä elinehto vähittäiskaupassa, mutta haluamme tarjota mahdollisimman monelle mahdollisuuden päästä tutustumaan tuotteisiin myös paikan päälle”, Joonas päättää. 

Lisätietoa: ruoto.fi

Teksti ANTTI ZETTERBERG   Kuvat RUOTO

Ruodon henkilökunta ”joutuu” käymään kalassa työajalla. Kuvassa Tampereen myymälän Kalle Koivusalo.