Daiwan keloissa on eräs miellyttävä ominaisuus, joka on tuttu tietyistä saksalaisista automerkeistä: sinun ei tarvitse ostaa malliston kalleinta päästäksesi nauttimaan huippuominaisuuksista, jotka löytyvät kaikista malleista jollain tasolla. Mitä kalliimpi kela, sitä enemmän ominaisuuksia. Caldia 2500 LT asettuu ylempään keskiluokkaan.
Uudistettu Caldia on malliesimerkki Daiwan suunnittelufilosofiasta. Kelaa on uudistettu Daiwan Light&Tough-periaatteiden mukaisesti eli se on kevyt, mutta vahva. Kokeessa ollut 2500-koko painaa vain 195 g.
Keveyden ja vahvuuden perustana on Daiwan oma Zaion-materiaali, jonka koostumus on salainen, mutta se on puolet kevyempää kuin alumiini ja noin 20 % lujempi kuin perinteisestä komposiitista valmistettu runko. Jäykkä Zaion pitää kelan niin sanotusti ruodussa.
Ominaisuudet vakuuttavat tässä hintaluokassa
Caldia-sarjaan kuuluu neljä eri kokoa: 1000, 2500, 3000 ja 4000. Saatavilla on nopealla 6,2:1 tai hitaammalla 5,2:1-välityksellä olevia malleja. Suositushinnat alkavat vajaasta 240 eurosta ja kun Daiwan kalleimpien mallien hintalappu on noin 900 euroa, niin Caldia ei todellakaan ole hinnalla pilattu.
Omasta mielestäni ehkä tärkein Caldian ominaisuus on Daiwan erinomainen Magsealed-laakeriteknologia, jossa laakerit on suojattu magneettisella öljyllä, eikä niihin pääse mitenkään kosteutta tai likaa. Hyvässä kunnossa olevat laakerit ovat käynnin pehmeyden elinehto.
Toinen merkittävä ominaisuus on koneisto, joka kulkee nimellä Digigear. Koneiston rattaat on työstetty A7075-laadun alumiinista. Se on yksi vahvimmista kaupallisesti saatavilla olevista seoksista, ja sen lujuus on verrattavissa moniin teräksiin. 7075-alumiinilla on erittäin hyvä väsymislujuus.
Muita maukkaita ominaisuuksia ovat Airspool ABS -puola, joka on muotoiltu pidempiä heittoja varten. Daiwan ATD-jarruteknologia mukautuu kalan tuomaan rasitukseen ja tarjoaa aina optimaalisen jarrutehon. Maksimijarruteho on 10 kiloa.
Käytössä
Caldiaa käytettiin noin parin viikon jakson ajan heti kevätkauden alussa. Tässä ajassa kela vasta ”sisäänajettiin”, mutta yleinen käyttömukavuus ja helppous jäivät käyttäjien mieleen.
Eräs käyttäjä kiteytti Caldian olemuksen hyvin: ”Vaikka käytän normaalisti puolet kalliimpia keloja kummaltakin japanilaisvalmistajalta, ei Caldian käyttäminen ollut mitenkään downgreidausta, melkein kuin olisin jatkanut huippumallin käyttämistä.”
Daiwa Caldia -sarjan kelat sopivat mainiosti vaativampaan jigikalastukseen sekä esimerkiksi meritaimenen kalastukseen, sillä Magsealed-laakerointi pitää ne käymässä silloin kun muut kitisevät.
Lisätietoa daiwa.com/scandinavia
Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG