Jon boatit eli suomeksi puskaveneet ovat tulleet ryminällä markkinoillemme. Karkkilalaisen kalamiehen, Perttu Haanpään, maahantuoma ja suomalaista suunnittelua oleva Vertico kirjoittaa jon boatien tarinaan oman hienon lukunsa.
Perttu Haanpää tunnetaan aktiivisena puskaveneilijänä ja suurten kalojen täsmäkalastajana. Hän on vuosien varrella kolunnut pieniä ja suurempiakin vesistöjä erilaisilla veneillä kunnes totesi, että suomalaiseen käyttöön sopivan jon boatin voisi hyvin suunnitella itse ja teettää ammattimaisesti muualla.
Tuumasta toimeen
Perttu Haanpäällä oli tiimeineen suunnittelun periaatteena tehdä kevyt, kestävä ja monikäyttöinen vene, jossa olisi myös monipuoliset räätälöintimahdollisuudet.
“Tämä tarkoitti hitsattua runkoa, tuplakantattuja laitoja, tasaista lattiaa, useita jäykistyspalkkeja tukevoittamaan kevyttä venettä sekä suhteellisen korkeita laitoja, jotta vene on turvallinen”, Haanpää taustoittaa.
Vetolenkit ja kantokahvat on hitsattu jämäkästi runkoon ja takalaidassa on tuplajäykistykset sekä moottorin että kantamisen aiheuttaman rasituksen ehkäisemiseksi. Armeijanvihreä vene on kauttaaltaan maalattu värillä RAL 6014.
Verticoa voi ajaa joko sähkö- tai polttomoottorilla. Näin sähkömoottoria voidaan käyttää vesistöissä joissa on polttomoottorin käyttökielto ja polttomoottoria niissä vesistöissä joissa se on sallittua.
“Ei tarvitse hankkia kahta eri venettä eri käyttöön, eikä siirrellä kalustoa aina veneestä toiseen”, Haanpää toteaa.
Mietittyjä ominaisuuksia
Vaikka vene on pieni ja kevyt, löytyy siitä silti monia käytännöllisiä ominaisuuksia, joita kalastajat arvostavat.
Laitojen yläreunassa kiertää upotettu törmäyskumi suojaamaan kovassa käytössä tulevilta iskuilta ja etutason yläreuna on kokonaan kolmemillistä alumiinia, joka kestää keulasähkömoottorin asentamisen suoraan paikoilleen.
Takapenkin molemmissa yläreunoissa löytyy valmiina läpiviennit sähköjohtojen vetoa varten ja etutason alta löytyy säilytyslaatikko vesiurilla, jonne mahtuvat sopivasti esimerkiksi kalastuselektroniikan tarvitsemat akut.
Etutason etureunassa on reikä, johon voi asentaa esimerkiksi keulasähkömoottorin pikaliittimen. Keskiosan iso vapaa tila mahdollistaa veneessä liikkumisen ilman, että tarvitsee mennä liian lähelle laitoja.
“Veneen mukana tulee neljän millin rosterista teetetty ‘pöytä’ näytöille sekä veneen värinen peitelevy esimerkiksi keulasähkömoottorin asennusta varten tehtävien reikien peittämiseen”, Haanpää selvittää laskiessaan venettä Hiidenveden sameisiin aaltoihin.
Ajossa
Koeajovene on mallia “perus” eli pelkkä vene ja moottori. Haanpään oma vene on täysin varusteltu elektroniikalla, mutta halusimme kokeilla venettä ilman mitään varusteita, jotta itse veneen ominaisuuksien havaitseminen olisi helpompaa.
Meitä on kaksi noin 90 kg aikuista miestä ja moottorina on 9.8 hv Tohatsu ja vene lähtee yllättävän äkäisesti liukuun. Huippunopeutta saamme noin 18 solmua ja yhdellä hengellä 20 solmuakin ylittyy varmasti. Kyyti on hurjaa kevyelle veneelle, mutta rungon muotoilu on tehty siten, että homma pysyy koko ajan hallinnassa.
Vaikka järvellä on jon boatille jo aika iso aallokko, kulkee pieni vene hallitusti vasta-aallokkoon v-muotoisen keulansa ansiosta. V-keula halkoo paremmin vettä eli se ei puske aaltoon ja kuluta esimerkiksi keulasähkömoottorin akkua.
Veneen pohjan leveys on 1,2 metriä ja kun maksimileveys on 1,4 metriä, on pohja lähes tasainen. Ratkaisulla on haluttu tuoda pieneen veneeseen vakautta.
Tiukat käännökset eivät ole tämän veneen ominta aluetta, sillä tasainen pohja “slaidaa” reilusti varsinkin jos vauhtia on vähänkin enemmän. Harva käyttäjä lähtee kuitenkaan Verticolla kaahailemaan, käyttöhän on suunniteltu rauhalliseen liikkumiseen pienissä ja keskisuurissa vesistöissä.
Mainio aihio
Vertico 350 on jon boatiksi todella vakaa ja ajo-ominaisuuksiakin löytyy jollakin tasolla. Käyttäjiä ajatellen tärkeintä on veneen muunneltavuus omaan käyttöön sopivaksi ja yksinkertainen ja kestävä rakenne.
Haanpään omassa veneessä on matotus, kattava elektroniikkavarustelu, live-telineet sekä selkänojallinen istuin. Veneestä voi Haanpään esimerkin mukaan räätälöidä joko täysin varustellun kalastusveneen pienessä koossa tai sitä voi käyttää esimerkiksi metsästyksessä tai tavaran kuljettamisessa hyvän kantavuutensa ja avoimien tilojensa johdosta ilman sen kummempaa varustelua.
Verticossa on aineksia monenlaiseen käyttöön ja voinkin sanoa sen olevan hieman parempi jon boat.
Vertico 350
- Mitat 3,5 x 1,4 m
- Paino 90 kg
- Max. kuorma 361 kg
- Max. moottoriteho 10 hv
- Laidat ja pohja 1,5 mm alumiinia
- Etutaso, penkki, takalaita ja jäykistyspalkit 2 mm alumiinia
- Etutason yläpuolella oleva kantattu etuosa 3 mm alumiinia
- Perämoottorin vahvike takalaidassa 4 mm
- Veneen hinta 3290 euroa, pakettina Vertico 350 + Tohatsu 9.8 hv: 5180 euroa
- Valmistusmaa Kiina
- Valmistuttaja, maahantuoja & myynti Havukat Oy/Perttu Haanpää
- Lisätietoa venetuonti.fi & 040 5367568