Aktiivikalastajien veneissä törmää yhä useammin keulasähkömoottoriin. Kalastusta ajatellen moottoreiden tärkein ominaisuus on hyvin toimiva taivasankkuri. Miten se käytännössä toimii?
Taivasankkuri on vakiintunut termi, jolla tarkoitetaan ankkuroitumista paikoilleen keulasähkömoottorin GPS-signaalin avulla. Mitään pohjaan kiinnittymistä ei tapahdu vaan keulasähkömoottori pyörii akselinsa ympäri säännöstellen jatkuvasti potkurin kautta voimaa paikallaan pysymiseen.
Ihmeellistä tekniikkaa
Olemme tottuneet GPS-navigaattoreiden myötä GPS-tekniikkaan, mutta käytämme paikkatietoa lähinnä oman sijainnin tai ajettavan reitin suunnitteluun. Taivasankkurin kohdalla paikkatieto toimii keulasähkömoottorin toimintaa ohjaavana punaisena lankana, ilman sitä ei olisi tarkkaa paikkaa missä vene tulisi pitää.
Esimerkkinä toimivassa MotorGuiden keulasähkömoottorissa on GPS-vastaanotin sekä kaksi kompassia. Moottorin ohjelmisto on suunniteltu siten, että se määrittää GPS-vastaanottimen lukitsemaan neljä satelliittia ennen kuin taivasankkuritoiminto aktivoituu. Ohjelmisto vertaa jatkuvasti myös kompassien suuntatietoa, jotta keulasähkömoottorin virtakaapeli ei pääse pyörimään moottorin varren ympärille.

Satelliittien lukituksen jälkeen ohjelmistoa pyörittävä tietokone tekee vielä vastaanottimen tuottaman tiedon mukaan ristiinmittauksen ja määrittää lopullisen paikan. Tämä kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä. Ohjelmistossa on laskenta-algoritmi, jonka mukaan se säätelee kulloinkin potkurille tulevaa voimaa ja samalla potkurin asentoa sijaintiin nähden.

Kölisuuntaus ja kalibrointi ennen käyttöä kaiken a ja o
Jotta taivasankkuritoiminto toimisi kuten on suunniteltu, täytyy keulasähkömoottorille tehdä veneen kölin mukainen suuntaus sekä sen kompassit tulee kalibroida.
Keulasähkömoottorin teho tulee suhteuttaa veneen kokoon ja painoon
Se, miten laite onnistuu pitämään veneen halutussa paikassa riippuu hyvin paljon veneen koosta ja painosta sekä vallitsevista olosuhteista. Veneen kokoon nähden liian pienitehoinen moottori ei tarvitse kuin pienen tuulenhenkäyksen joutuakseen tuuliajolle. Vastaavasti oikean tehoinen tai ylitehoinen moottori pitää veneen paikallaan kuin naulittuna haastavissakin olosuhteissa.

Taivasankkurin pahin vihollinen on aallokko
Vaikka GPS-signaali olisi vahva ja keulasähkömoottori oikein kalibroitu, voivat liian suuret aallot olla liian suuri haaste. Aaltojen nostaessa jatkuvasti keulaa ylös ei potkuri saa koko aikaa pitoa, vene ajautuu pois halutusta paikasta ja keulasähkömoottori palaa tavallaan aina alkutilanteeseen. Usein tässä tilanteessa keli on jo sellainen, että pitää miettiä onko kalastus enää mielekästä.
Video: Taivasankkurissa
Video: Lisätietoa asennuksesta ja kalibroinnista