Nays on Saksassa vuonna 2018 perustettu kalastustarvikebrändi, joka sai alkunsa kilpakalastukseen suunniteltujen uistinten tarpeesta. Viime vuosina vauhdilla kasvanut merkki on tuttu monista kilpakalastusformaateista, joista kotiintuomisina on usein ollut jalometallia tai kisan suurimman kalan titteli. Nyt Nays on tulossa Suomeen ja pääsin haastattelemaan perustaja Dustin Schöneä mitä Nays voi tarjota suomalaisille kalastajille.
Teksti ANTTI ZETTERBERG Kuvat VALMISTAJA
Kuusi vuotta on lyhyt aika, mutta siinä ajassa Nays on onnistunut luomaan vakuuttavan brändin, jonka tuotevalikoima on yhdistelmä uniikkia designia ja hyväksi havaittua käytännön toimivuutta.
Dustin Schöne ja yhtiökumppaninsa Marcel Mandry perustivat Naysin siksi, etteivät he mielestään löytäneet markkinoilta sellaisia tuotteita, joita halusivat.
”Etsin ihanteellisia vieheitä kilpakalastusta varten ja loin ensimmäiset prototyypit, jotka osoittautuivat tehokkaiksi. Lisäksi pyrin luomaan tuotemerkin, joka edustaa nykyaikaa, raikasta elämäntyyliä ja joka erottuu vakiintuneista tuotemerkeistä. Tavoitteenamme on, että Nays houkuttelee sekä nuorempaa kalastajakuntaa että täyttää samalla kilpakalastajien vaatimukset huippulaadukkailla tuotteilla”, Dustin kertoo alkuvaiheista.
Nykyaikaiset YouTubessa kisattavat formaatit kuten Perch Pro, YPC Bank sekä live-kisat kuten World Predator Classic ovat toimineet oivana testikenttänä erilaisille ratkaisuille, ja kisoista saatujen kokemusten pohjalta on ollut helpompi lähteä suunnittelemaan omia toteutuksia.
”Ajatuksemme on vähän sama kuin kilpa-autoissa. Ne ratkaisut, jotka esitellään kilparadoilla, siirtyvät ajan kuluessa tuotantoon. Meidän kilparatoinamme toimivat kilpailu- ja testikalastusvesistöt”, hän vertaa.
Yksityiskohdat merkitsevät
Kuten kaikissa laatutuotteissa, keskitytään Naysilla yksityiskohtien hiomiseen. Toimiva aihio ei vielä riitä, siitä pitää tehdä houkutteleva niin kalojen kuin kalastajienkin silmissä. Tämä koskee niin vieheitä, vapoja kuin oheistarvikkeitakin.
Koska merkillä ei ole vuosikymmenien perinteitä, siitä miten tuotteet ”pitää” tehdä, voidaan niihin suhtautua ennakkoluulottomasti ilman perinteiden tuomia rajoitteita. Uusia innovaatioita otetaan käyttöön nopeasti ja testikalastuksen kautta saadut ominaisuudet jalostetaan valmiiksi tuotteiksi.
Erottuva muotoilu niin vavoissa kuin vieheissäkin erottaa Naysin muista ja takaa brändin tunnistettavuuden. Myös logo on moderni tekstilogo, joka miellyttää varsinkin some-sukupolven silmää.
Kun viimeistellyt yksityiskohdat yhdistetään laadukkaisiin materiaaleihin, toimiviin ratkaisuihin ja kohtuulliseen hintaan, niin ei ole ihme, että Nays on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa eurooppalaisessa petokalastusmaailmassa. Näistä lähtökohdista on hyvä lähteä myös erittäin vaativille Pohjoismaiden markkinoille.
”Nays tunnetaan ainutlaatuisesta suunnittelusta ja ammattimaisesta markkinoinnista, erinomaisesta laadusta ja erinomaisesta asiakaspalvelusta. Ammattitaitoisen tiimimme vuosien kokemuksen ansiosta pyrimme aina olemaan ajan tasalla ja kehittymään jatkuvasti. Kalastajat arvostavat tätä filosofiaa, ja se on osaltaan tehnyt meistä sen, mitä olemme nykyään“, Dustin summaa.
Laadun kulmakivet
Dustin Schöne kertoo, että laatuun panostaminen näkyy Naysissa kaikilla tasoilla.
”Massatuotteita, joissa ei ole sielua, löytyy maailmasta ihan tarpeeksi. Halusimme alusta lähtien tarjota kokonaisvaltaista laatua, joka ei rajoitu vain tuotteisiin. Olemmekin esimerkiksi satsanneet nopeaan ja tehokkaaseen asiakaspalveluun niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaillemme.”
Muista laatutekijöistä hän nostaa oman tuotekehityksen ja tuotetestauksen, jossa kaikki tuotteet käyvät läpi prosessin, jonka avulla tuotantoon valikoituvat vain parhaat. Tuotteita testaavat oman väen lisäksi myös ulkopuoliset kovan luokan kalastajat, jotka antavat oman arvokkaan lisänsä prosessiin.
”Tässä ei ole oikoteitä. Maailmalla on paljon hienoja tuotteita ja kilpailu on kovaa. Meidän pitää pystyä jatkuvasti luomaan uutta ja kehittyä. Siksi olemmekin luoneet graafisten ja teollisten suunnittelijoiden ja turnauskalastajien tiimin, jonka saumattomalla yhteistyöllä tuotteemme syntyvät”, Dustin korostaa.
Hänen mukaansa Naysin noin 20-henkisessä tiimissä on henkilöitä, joilla on kokemusta muista kalastusbrändeistä, mutta myös innokkaita kalastajia, joiden kokemus on peräisin täysin eri aloilta. Tämä on Dustin Schönestä olennaista brändin ja tuotteiden kehityksessä.
”Pyrimme saamaan arvokasta panosta ulkopuolelta ollaksemme aina innovatiivisia ja huipputeknisiä. Liika kapea-alaisuus tappaa luovuuden”, hän perustelee.
Tyylikkäästi kaikille kalastustyyleille
Nays panostaa myös tyylikkäisiin vaatteisiin ja vaatemallisto on varsin laaja. Siihen ei kuulu vain t-paitoja ja lippiksiä, vaan myös huomattava määrä arkikäyttöön tarkoitettuja rentoja vaatteita ja kalastukseen suunniteltuja vaatteita. Jatkossa keskitytään entistä enemmän laadulliseen elämäntyyliin ja ulkoiluvaatteisiin. Nays palkkasi äskettäin oman design-osastonsa.
Kalastusvälinevalikoimansa Nays on rakentanut maltillisella määrällä tuotteita. Vapoja on yksi mallisto sekä hyrrä- että haspelikeloille. Vaihtoehtoja löytyy kevyestä jigauksesta raskaampaan hauenkalastukseen.
Kalastajaa ei vaivata liian monella vaihtoehdolla ja jokainen malli on täsmälleen suunniteltu sille tarkoitettuun kalastusmuotoon. Niin aloittelija kuin kokenutkin kalastaja löytävät mallistosta varmasti omaan käteen ja kukkaroon sopivan vaihtoehdon.
Uistimissa jako on tehty kova- ja pehmytvieheiden välille ja valikoimissa on bladeja, crankbaiteja, spinnerbaiteja, rapujigejä sekä erilaisia muita jigejä.
Tulevaisuudennäkymät
Dustin sanoo, että Nays laittaa vahvasti uutta vaihdetta silmään niin tuotekehityksessä kuin markkinoinnissakin.
”Tavoitteenamme on sosiaalisen median läsnäolon laajentaminen etenkin Saksan ja Keski-Euroopan ulkopuolelle, erityisesti Pohjoismaihin. Julkaisemme pian uusia isoja 15–30-senttisiä vieheitä, jotka kiinnostavat varmasti Suomen markkinoilla“, hän kertoo.
Dustin kertoo, että kesällä 2024 lanseerataan myös uusia vapoja. Ne vaihtelevat kevyistä finesse-vavoista raskaisiin haukivapoihin, joiden viehesuositus on jopa 200 g.
Paljon on Dustin Schönellä putkessa ja välillä pitäisi ehtiä käymään kisoissa ja kuvauksissakin. Miten tämä kaikki onnistuu?
”Ole ja pysy aina innovatiivisena”, mies vastaa hieman arvoituksellisesti YouTubesta tuttu virne naamallaan.
Lue lisää naysbaits.com