Litiumioni (LI-ION) akut ovat kovassa nosteessa kaikkialla missä akkuteknologiaa tarvitaan. Litiumioniakut latautuvat nopeammin ja kestävät pidempään verrattuna perinteiseen akkuteknologiaan. Niiden tehotiheys on myös perinteisiä akkuja korkeampi ja ne ovat äärimmäisen kevyitä. Tuloksena siis pidempi akunkesto kevyemmässä paketissa. Hollantilainen Rebel Cell kuuluu nykyaikaisen akkuteknologian suunnannäyttäjiin.
Roy ”Roke” Elovaara tunnetaan taitavana venesähköjen suunnittelijana ja rakentajana. Miehen kynästä on lähtenyt myös lukuisa määrä kalastuksen apuvälineitä kuten vertikaalikalastus- ja anturitelineitä, joita myydään Jones Kalastus -nimen alla.
Roke onkin oikea mies esittelemään uusinta akkuteknologiaa, sillä miehen oma vene on venesähkörakentamisen taidonnäyte. Esimerkiksi vertikaalikalastustelineetkin saa laskettua ja säädettyä sähköllä. Akkuja veneessä onkin runsain mitoin, mutta painoa on litiumioniakkuihin vaihtamisen jälkeen lähtenyt kymmeniä kiloja. Miten tämä on mahdollista?
Starttiakku
Rupean melkein nauramaan, kun Roke esittelee starttiakkuaan. Pieni punainen hieman maitopurkkia suurempi ja 1,5 kiloa painava laatikko lähinnä huvittaa. ”Noin ajattelin minäkin kun tämän akun hankin, mutta sisällä piilee hurjia voimia”, Roke valistaa.
Pieni starttiakku on kapasiteetiltaan vain 12 Ah, mutta litiumioniakun purkausvirta on huomattavasti lyijyakkua suurempi, joten litiumioniakun voi mitoittaa helposti puolta pienemmäksi kuin lyijyakun.
Roke kertookin, että on kokeillut käynnistää oman perämoottorinsa (Mercury 115 Pro XS) noin 50 kertaa peräjälkeen ja aina on pienestä akusta starttivirtaa löytynyt. Tästä löytyy oma testivideonsa Jones Kalastuksen Facebook-sivuilla.
Toinen merkittävä etu litiumioniakuissa on erittäin pieni itsepurkautuminen. Ne säilyttävät suuren osan varauksestaan jopa vuosia. Eikä niissä tapahdu ollenkaan niin kutsuttua muisti-ilmiötä eli akku ei menetä kapasiteettiaan, vaikkei sitä ladattaisi täyteen tai purettaisi tyhjäksi. Ne ovat myös äärimmäisen pitkäikäisiä akkuja.
Käyttöakut
Esimerkiksi luotaimien tai keulasähkömoottorien käyttämiseen tarvitaan perinteisiä akkuja käyttäen ja hieman keulasähkömoottorin tehontarpeesta riippuen ainakin kaksi reilun 20 kilon akkua.
Monissa veneissä akkuja on jopa neljä, kaksi luotaimille ja kaksi sarjaan kytkettynä keulasähkömoottorille. Virtaa tarvitaan pitkiin kalapäiviin tasaisesti.
Neljän lyijyakun sijoittaminen veneeseen voi olla jo aikamoinen operaatio tilojen ja painojakauman suhteen. Lyijyakut kun tulee vielä sijoittaa vaakatasoon, mitä taas litiumioniakut eivät vaadi.
Roke on asentanut omalle 24V keulasähkömoottorilleen Rebel Cellin 24V/50Ah-akun veneen keulan muodon mukaan eli hieman vinoon, sillä litiumioniakun asennolla ei juurikaan ole merkitystä. Tämä taas mahdollistaa hankalatkin asennuspaikat ja kun akun paino on vain murto-osa lyijyakun painosta, ei veneenkään tasapaino häiriinny. 24V akku painaa vain 9,5 kiloa ja samasta paketista irtoaa koko teho ilman sarjaan kytkemisiä.
Elektroniikkaa varten Rokella on käytössä vain viisi kiloa painavia 12V/50Ah-akkuja. Näissä kuten 24V akuissa on kätevä näyttö, josta näkee akun varaustilan prosentteina sekä volttimäärän.
Kun akkujen kevyttä käsittelyä seuraa vierestä, niin päähän hiipii ajatus, josko itsekin hankkisi Rebel Cellit. Toistaiseksi hintataso on vielä selvästi perinteisiä akkuja korkeampi, mutta pidempi käyttöikä, varmuus ja keveys ovat vahvoja valttikortteja.
Maahantuoja OPM Internationalilta voi tiedustella jälleenmyyjiä. www.opm.fi
Litiumioniakun lataus
Litiumioniakkua tulee ladata oikein, jotta se ei vioitu. Laturin tulee pitää automaattisesti huoli siitä, että akkua ladataan aina oikealla tavalla. On siis erittäin tärkeää, että litiumioniakkua ladataan juuri kyseiselle akulle tarkoitetulla laturilla. Rebel Celliltä löytyy aina oikea laturi.
Lisätietoa www.rebel-cell.com